Adolescents' malaise when returning to school in person: losses and gains

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i30.13792

Keywords:

Malaise, schooling, post-pandemic, adolescence

Abstract

This present article discusses the discontentment of teenagers from two public schools in the city of Rio de Janeiro, in the context of returning to face-to-face classes after the COVID-19 pandemic. During the isolation context, the school had to resignify itself as a place of learning, coexistence and

mediation with technologies that were absent until then, and presently has to restore itself, territorially, as a possible place of affection and transmission. The school is one of the instances that takes care of this charge, in which the game of forces between groups and subjectivity is present. Notwithstanding, the school’s territorial absence in the period of isolation was unavoidable. The main question this article seeks to answer is how the freudian assumption that dissatisfaction is part of and inherent in the relationship between the subject and culture, appears, and under what aspects, in this experience of returning to schools, in the post-pandemic period. Whether in learning disabilities, towards the place of the other, in the conflict between temporality and demand, in coping strategies and in the distance between projects and reality, students reveal their angsts and new ways of dealing with the condition of discontentment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiana Carneiro, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO

Doutora em Psicologia – Universidade Federal do Rio de Janeiro; Docente da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Juliana Guimarães, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).

Roberta S Freire, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestre em Administração Pública - Fundação Getúlio Vargas (FGV/RJ).

Karin Yasmin Veloso Müller, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestre em Psicologia – Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Fernanda Cavour, Universidade Federal Fluminense

Psicóloga pela Universidade Federal Fluminense.

Marcele Guimarães da Silva , Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduanda em Pedagogia – Universidade Federal do Rio de Janeiro.

References

BAUMAN, Zygmunt. O mal-estar na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

CARNEIRO, Cristiana & COUTINHO, Luciana Gageiro. Infância, adolescência e mal estar na escolarização: estudo de casos em psicanálise e educação. Prefácio de Lucia Rabello de Castro. 1ª ed. -Rio de Janeiro : NAU Editora, 2020.

CARNEIRO, Cristiana & LACAVA, Iris. Evandro, menino desatento? Mal-estar e medicalização na escolarização. Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro (FE-UFRJ), Rio de Janeiro, Brasil, 2020.

FERNÁNDEZ, Alicia. A inteligência aprisionada. Editora Penso, 1a edição, Porto Alegre, 1991.

FREUD, Sigmund. Três ensaios sobre a teoria da sexualidade (1905). em Edição Stantard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Tradução: Jayme Salomão. Rio de Janeiro: Imago, 2006. Vol. VII.

__________. (1914). Algumas considerações sobre a psicologia do escolar. in Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1996.

__________. Psicologia de grupo e a análise do ego (1921) em Edição Stantard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Tradução: Jayme Salomão. Rio de Janeiro: Imago, 2006. Vol. XVIII.

__________. O mal-estar na civilização (1929[1930]). Em Edição Stantard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. (1978). Tradução: Jayme Salomão. Rio de Janeiro: Imago, 1974. Vol. XXI.

__________. Conferência XXXII: Ansiedade e vida instintual (1933[1932]c). In: FREUD, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, v. XX. Rio de Janeiro: Imago, 2006

UNICEF (2022). Desigualdades e impactos da COVID-19 na atenção à primeira infância. Disponível em:https://www.unicef.org/brazil/relatorios/desigualdades-e-impactos-da-covid-19-na-atencao-a-primeira-infancia Acesso em abril de 2023.

Published

2023-12-29

How to Cite

Carneiro, C., Guimarães, J. ., S Freire, R., Veloso Müller, K. Y. ., Cavour, F., & Guimarães da Silva , M. . (2023). Adolescents’ malaise when returning to school in person: losses and gains . APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (30), 46-61. https://doi.org/10.22481/aprender.i30.13792