Continuation of a dream: paths between the present and the future of adolescents in protected work
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i30.14005Keywords:
Protected work, Adolescence, Future, Neoliberalism, Public policyAbstract
This article aims to analyze the problem inserted in the coaching discourse aligned with neoliberal logic, the impact of this thought on the trajectory of young people undergoing training through the Protected Work Program in Adolescence (PTPA) and how this discourse reshapes aspects of the subjectivity of the developing subject. To this end, we used primary source material obtained in an action research activity called “Dream Workshop”, which included the presence and direct participation of teenagers from PTPA who had the task of thinking about the place where they live, how they live and the perspective of transformation in a playful and participatory way. Thhe workshop was carried out by the Observatory of Public Policies for Adolescence, a UERJ extension project, and became relevant to understand how the social and cultural vision of adolescents in different contexts can shape the reality of the subjects. This study proposes, therefore, to analyze the reality of adolescents inserted in the contradiction of the capitalist State, to understand limits, challenges and possibilities of access to their first job with dignified conditions and having their rights guaranteed, as well as the guarantee for the construction and continuation of life projects.
Downloads
References
ABRAMOVAY, M. Por um novo paradigma do fazer políticas – políticas de/para/com juventudes. In: Revista Brasileira de Estudos de População, v. 19, n. 2, jul./dez. 2002, p. 19-46. Disponível em: <https://www.rebep.org.br/revista/article/view/311>. Acesso em: 27/10/2023.
BLYTH, M. Austeridade. História de uma ideia perigosa. São Paulo: Autonomia Literária, 2017.
BRASIL. Constituição Federal. 1988. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 27/10/2023.
_____. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. 1990. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm>. Acesso em: 27/10/2023.
_____. Lei nº 13.257, de 8 de março de 2016. Dispõe sobre as políticas públicas para a primeira infância e altera a Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990 (Estatuto da Criança e do Adolescente), o Decreto-Lei nº 3.689, de 3 de outubro de 1941 (Código de Processo Penal), a Consolidação das Leis do Trabalho (CLT), aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, a Lei nº 11.770, de 9 de setembro de 2008, e a Lei nº 12.662, de 5 de junho de 2012. 2016. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13257.htm>. Acesso em: 27/10/2023.
BROWN, W. Nas ruínas do neoliberalismo. São Paulo: Politeia, 2019.
CASTRO, M. G. et al. Juventude: tempo presente ou tempo futuro? Dilemas em propostas de políticas de juventudes. São Paulo: GIFE, 2007.
FIA. Fundação para a Infância e Adolescência. Disponível em: <http://www.fia.rj.gov.br/content/programas/programas_ptpa.asp>. Acesso em: 27/10/2023.
FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica: curso dado no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008.
GARCIA, L. B. R. A ideologia e o poder disciplinar como formas de dominação. In: Trans/Form/Ação, São Paulo, n. 11, p. 53-59, 1988. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/trans/a/pZf34N7FyDyXqDvRBVJXZZq/?format=pdf>. Acesso em: 27/10/2023.
GIDDENS, A. Sociologia. Porto Alegre: Artmed, 2005.
GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1985.
JASPER, J. M. A sociologia das emoções face a face. In: Revista Brasileira de Sociologia da Emoção, v. 17, n. 51, p. 13-26, 2018.
POCHMANN, M. A batalha pelo primeiro emprego: a situação atual e as perspectivas do jovem no mercado de trabalho brasileiro. São Paulo: Publisher Brasil, 2007.
SOUSA, C. M. B. Empreendedorismo na mídia digital: a difusão do neoliberalismo. Monografia apresentada ao Curso de Graduação em Sociologia da Universidade Federal Fluminense (UFF). Niterói, 2018. Disponível em: <http://bit.ly/3RDd66l>. Acesso em: 29/11/2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.