Violence, education and society: what does the school complain about?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i31.14568

Keywords:

School, Society, Violence, Speech spaces

Abstract

We reflect on the violence that occurs in school institutions based on the assumption that when it appears at school in a molecular way, violence highlights the reflection of what is already present in society. With regard to school, it is necessary to think of the violent phenomenon as a reality that increasingly takes over the school scenario and demands from educators, students and families new and inventive responses to the problems arising from the complex relationship to which violence exposes them. Having a more detailed understanding of the phenomenon, we carried out an analysis of the violence that enters the school walls, using a classification widely used among theoretical researchers on the subject: violence of, in and against the school. By studying each of these forms of violence separately, we believe we can cover, although not as deeply as the topic requires, the ways in which violence has been experienced at school by its students and teachers and by the entire community in which it is located. Reflecting on the violent phenomenon and its implications, opening spaces for speech within school institutions so that it can be discussed and problematized, we think is one of the possible ways to overcome violence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pablo Lima, Universidade de São Paulo

Doutorando em Educação pela Universidade de São Paulo, Mestre em Educação (2022) e graduado em Pedagogia: Ciências da Educação (2018) pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), na linha de pesquisa Psicologia, Psicanálise e Educação. É gestor escolar e membro do Laboratório de Estudos e Pesquisas Psicanalíticas e Educacionais (LEPSI-Minas).

Marcelo Ricardo Pereira , Universidade Federal de Minas Gerais

Professor Titular do Programa de Pós-Graduação e da Faculdade de Educação da UFMG, é Doutor em Educação: Psicologia e Educação (USP; Paris 13) e Pós-Doutor em Psicologia Escolar, Psicopatologia clínica e Psicanálise (USP; Aix-Marseille-França) e em Teoria Psicanalítica e Educação Social (UFRJ; UOC-Espanha).

References

AQUINO, Júlio Groppa. A violência escolar e a crise da autoridade docente. Cadernos cedes, v. 19, n. 47, p. 07-19, 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/McscGNZXgMDPNzVCsf5rZ8D/. Acesso 15 jun. 2024.

CHAUI, Marilena. Contra a violência. São Paulo, 2007.

GALVÃO, Afonso et al. Violências escolares: implicações para a gestão e o currículo. Ensaio: avaliação e políticas públicas em Educação, v. 18, n. 68, p. 425-442, 2010. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S0104-40362010000300002&script=sci_abstract. Acesso 15 jun. 2024.

GIORDANI, Jaqueline Portella; SEFFNER, Fernando; DELL'AGLIO, Débora Dalbosco. Violência escolar: percepções de alunos e professores de uma escola pública. Psicologia Escolar e Educacional, v. 21, n. 1, p. 103-111, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/jqRMtVbSzXryLvxgswkMZmJ/. Acesso 15 jun. 2024.

GUERRA, Andréa Máris Campos; PINHEIRO, Maria do Carmo de Melo. A escrita da violência na adolescência. In: Congresso Nacional de Psicanálise da Universidade Federal do Ceará, 6., 2011, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: UFC, 2011. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.psicanalise.ufc.br/hot-site/pdf/Mesas/04.pdf. Acesso 15 jun. 2024.

LIMA, Pablo Henrique Teodoro de. O saber-fazer de educadores diante da violência na escola. 2022. 221f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/46625. Acesso 15 jun. 2024.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Violência e educação: impactos e tendências. Revista Pedagógica, v. 15, n. 31, p. 249-264, 2013. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/2338. Acesso 15 jun. 2024.

PEDROZA, Regina Lúcia Sucupira. Psicanálise e educação: análise das práticas pedagógicas e formação do professor. Psicol. educ., São Paulo , n. 30, p. 81-96, jun. 2010. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/psicoeduca/article/view/43027. Acesso em: 18 set. 2020.

PEREIRA, Marcelo Ricardo. Será mesmo que o magistério atual é formado pela -seleção dos péssimos-?. ETD: Educação Temática Digital, v. 21, p. 333-347, 2019. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1676-25922019000200333&script=sci_arttext. Acesso 15 jun. 2024.

PINO, Angel. Violência, educação e sociedade: um olhar sobre o Brasil contemporâneo. Educação & sociedade, v. 28, n. 100, p. 763-785, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Fcw4BTVQtGJKZTcky7Y5hzx/. Acesso 15 jun. 2024.

RISTUM, Marilena. Violência na escola, da escola e contra a escola. In: ASSIS, Simone Gonçalves de; CONSTANTINO, Patrícia; AVANCI, Joviana Quintes (org.). Impactos da violência na escola: um diálogo com professores. Editora Fiocruz, 2010. p. 65-94. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://books.scielo.org/id/q58k5/pdf/assis-9786557082126.pdf. Acesso 15 jun. 2024.

ROSA, Maria Aparecida Lima Piai. O sintoma violência na escola sob a perspectiva do professor: estudo de caso. 2019. 187 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-10122019-104522/en.php. Acesso 15 jun. 2024.

ROUDINESCO, Elisabeth; PLON, Michael. Dicionário de Psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

RUOTTI, Caren. Violência em meio escolar: fatos e representações na produção da realidade. Educação e Pesquisa, v. 36, n. 1, p. 339-355, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/KsqDFkRRMtZgtRgKRhJGTsL/?lang=pt. Acesso 15 jun. 2024.

SANTOS, José Vicente Tavares dos. A violência na escola: conflitualidade social e ações civilizatórias. Educação e Pesquisa, v. 27, n. 1, p. 105-122, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/zq4vP9BCQsBDVrD8CHjfBbk/. Acesso 15 jun. 2024.

SAVIANI, Dermeval. A pedagogia histórico-crítica, as lutas de classe e a educação escolar. Germinal: Marxismo e educação em debate, v. 5, n. 2, p. 25-46, 2013. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://pdfs.semanticscholar.org/b70a/cede43b1572768eceae052d4327253b7e190.pdf. Acesso 15 jun. 2024.

SILVA, Joyce Mary Adam de Paula e; SALLES, Leila Maria Ferreira. A violência na escola: abordagens teóricas e propostas de prevenção. Educar em Revista, n. SPE2, p. 217-232, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/58prxNcd4bFt6cLF9swktFL. Acesso 15 jun. 2024.

TAVARES, Manuel. As Teias da Violência: Silêncios, Invisibilidades e Cumplicidades. Revista Faz Ciência, v. 15, n. 22, p. 79, 2013. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/fazciencia/article/view/9146. Acesso 15 jun. 2024.

WIEVIORKA, Michel. O novo paradigma da violência. Tempo social, v. 9, n. 1, p. 5-41, 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/S4WmjGyW3Bqxd7Y6GYcPVhN/abstract/?lang=pt. Acesso 15 jun. 2024.

ZANOLLA, Sílvia Rosa Silva. Educação e barbárie: aspectos culturais da violência na perspectiva da teoria crítica da sociedade. Sociedade e cultura, v. 13, n. 1, p. 117-123, 2010. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fcs/article/view/11182. Acesso 15 jun. 2024.

Published

2024-07-31

How to Cite

Lima, P., & Pereira , M. R. (2024). Violence, education and society: what does the school complain about?. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (31), 15-30. https://doi.org/10.22481/aprender.i31.14568