How can tutoring influence a student's porpose of living? A case study in a school from comprehensive education program in São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i32.14819Keywords:
Comprehensive Education, Pourpose of living, Integral Education Program, TutoringAbstract
This article aims to examine whether tutoring, a specific methodology within the Comprehensive Education Program (PEI) implemented in a substantial number of educational institutions in the State of São Paulo, serves as a potential instrument for fostering holistic student education. Additionally, it seeks to explore how tutoring can contribute to the cultivation of a more conscious life project, rooted in ethical values. To achieve this objective, the article begins with a brief contextualization of Comprehensive Education, the Pedagogy of Presence, and the concept of Tutoring. Subsequently, it presents a case study conducted within a traditional PEI school, which involved the administration of questionnaires to both teachers and students. The questionnaires were designed to assess the effectiveness of the tutoring method and its impact within that educational environment.
Downloads
References
AMARAL, Leonardo Barbosa et al. Perfil que Define um Professor Exemplar: Percepção dos Alunos da Pós-Graduação Stricto Sensu em Ciências Contábeis do Brasil. Anais do XII Congresso da Associação Nacional de Programas de Pós-Graduação em Ciências Contábeis, João Pessoa (PB), 2018. Disponível em: < https://anpcont.org.br/pdf/2018_EPC438.pdf>. Acesso em: 22 fev. 2024.
AQUINO, Julio Groppa. A indisciplina e a escola atual. Rev. da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo, v. 24, n. 2, p. 181-204, jul./dez. 1998.
ARAÚJO, Ulisses; PUIG, Josep Maria. Educação e valores: pontos e contrapontos. Org.: Valéria Amorim Arantes. 2ª ed. São Paulo: Summus, 2007.
ARAÚJO, Ulisses; ARANTES, Valéria; PINHEIRO, Viviane. Projetos de Vida - Fundamentos Psicológicos, Éticos e Práticas Educacionais. São Paulo: Summus, 2020.
CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Rev. Bras. Educ. [on-line]. 2008, vol.13, n.37, pp. 45-56. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/pdf/rbedu/v13n37/v13n37a05.pdf>. Acesso em: 22 fev. 2024..
COSTA, A.C.G. Por Uma Pedagogia da Presença. Brasília: Editora: Ministério da Ação Social, 1991.
BLOOM, B. S. Taxonomia de objetivos educacionais – domínio cognitivo. Rio Grande do Sul: Ed Globo, 1973.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm>. Acesso em: 22 fev. 2024.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 22 fev. 2024.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Bases Legais. Brasília: MEC, 2000.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 22 fev. 2024.
DELORS, Jacques (org.). Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI; Tradução: José Carlos Eufrázio. UNESCO: Publicação MEC, 1998. Disponível em: <http://www.livrosgratis.com.br/download_livro_27263/educacao-_um_tesouro_a_descobrir_relatorio_para_a_unesco_da_comissao_internacional_sobre_educacao_para_o_seculo_xxi>. Acesso em: 22 fev. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
SANTOS, Arthur R. B. et al. Importância da Tutoria no Contexto da Escola Integral. Anais do IV Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Ciências. Campina Grande: Realize Eventos Científicos e Editora Ltda, 2019. Disponível em: < https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/56908>. Acesso em: 22 fev. 2024.
SÃO PAULO (Estado). Decreto nº 57.571, de 2 de dezembro de 2011.. Disponível em: . Acesso em: 22 fev. 2024.
SÃO PAULO (Estado). Decreto nº 59.354, de 15 de julho de 2013. (2013a). Disponível em: <https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/2013/decreto-59354-15.07.2013.html>. Acesso em: 22 fev. 2024.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Diretrizes do Programa Ensino Integral. 2013b. São Paulo: SE, s. d. Disponível em: <http://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/342.pdf>. Acesso em: 22 fev. 2024..
SÃO PAULO (Estado). Diretrizes do Programa Ensino Integral, Caderno do Gestor. 1ª edição. São Paulo, 2014. Disponível em: <https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/2022/01/Modelo-Pedag%C3%B3gico-e-de-Gest%C3%A3o-1.pdf>. Acesso em: 22 fev. 2024.
SÃO PAULO (Estado). Lei nº 16.279, de 08 de julho de 2016. Disponível em: <https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/lei/2016/lei-16279-08.07.2016.html>. Acesso em: 22 fev. 2024.
SÃO PAULO (Estado). Boletim Pedagógico do SARESP de 2022. (2022a). Disponível em: <http://saresp.fde.sp.gov.br/boletim/2022/RedeEstadual/1/2022_RE_000012_1.pdf>. Acesso em 22 fev. 2024.
SÃO PAULO (Estado). Lei nº 1.374, de 30 de março de 2022. (2022b). Disponível em: < https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/lei.complementar/2022/lei.complementar-1374-30.03.2022.html>. Acesso em: 22 fev. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.