THOR - A CONTEMPORARY APPROACH TO BILDUNGSROMAN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i24.7744

Keywords:

Cinema, Super heroes, Bildungsroman

Abstract

In this paper, we analyze the movies “Thor” (2011) and “Thor: Dark World” (2013), verifying influences and similarities with the formation process described in the German literary movement known as Bildungsroman. Based on the book “Wilhelm Meister’s Journeyman Years”, by the German writer Johann W. Von Goethe, we observe the importance of character formation, morality, and its reflexes for the formation of readers and, in the case of superhero movies, viewers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diogo Henrique Feliciano de Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Licenciado em Educação Artística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor do Ensino Médio na cidade de Petrópolis.

Leonardo Maia, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutor em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professor de Filosofia da Educação na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

References

CAMPBELL, Joseph. O herói das mil faces. São Paulo: Cultrix, 1989, 11ª reimpr.

DRUMMOND, Adriano Lima. O Batman de Christopher Nolan: formação e deformação do super-herói, Teresina: Revista Desenredos, 2011.

FRANCHINI, A.S. e SEGANFREDO, Carmen. As melhores histórias da mitologia nórdica. Porto Alegre: Artes e Ofícios Editora, 2014, 13ª ed.

GOETHE. J.W, Os anos de aprendizagem de Wilhelm Meister, tradução de Nicolino Simone Neto, São Paulo, Ed.34, 2006.

HOWE, Sean. Marvel Comics -- A História Secreta; Tradução: Érico Assis. São Paulo, LeYa, 2013.

IRWIN, Willian (coord.). Super – Heróis e a Filosofia: Verdade, justiça e o caminho socrático. Tradução: Marcos Malvezzi Leal. São Paulo: Madras, 2005.

IRWIN, Willian. Batman e a Filosofia: O Cavaleiro das Trevas da Alma. São Paulo: Madras, 2008.

LIEBEER, Larry e LEE Stan. “JOURNEY INTO MYSTERY (1952) #83”, 2007. Disponível em: <http://marvel.com/comics/issue/9779/journey_into_mystery_1952_83/> Acesso em: 27/10/2015.

MAAS, Wilma Patricia Marzari Dinardo. O cânone mínimo: o Bildungsroman na história da literatura. São Paulo: UNESP, 1999.

MAIA, Leonardo e ANDRADE, Pedro Duarte de. O Wilhelm Meister de Goethe: o romance de formação e a formação como poética. Rapsódia - almanaque de filosofia e arte. São Paulo: USP.

MAZZARI, Marcus Vinicius, Apresentação: Os anos de aprendizagem de Wilhelm Meister, tradução de Nicolino Simone Neto. São Paulo: Ed.34, 2006.

MIRANDOLA, Pico dela. A dignidade do homem. São Paulo: Edições GRD, 1988.

MORRISON, Grant. Superdeuses. tradução Érico Assis. São Paulo: Seoman, 2012.

THOR. Direção Kenneth Branagh. EUA: Marvel Studios, 2005.

A VOLTA do incrivel Hulk. Direção Nicholas Correa. EUA: New world Televison e B&B Productions, 1988.

WESCHENFELDER, Gelson Vanderlei, Os Super-heróis e esta tal de filosofia. Porto Alegre: REI, 2012.

Published

2020-12-14

How to Cite

Feliciano de Oliveira, D. H. ., & Maia, L. . (2020). THOR - A CONTEMPORARY APPROACH TO BILDUNGSROMAN. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (24), 26-41. https://doi.org/10.22481/aprender.i24.7744