THE PERMANENCE OF THE MYTH OF THE HERO: EDUCATING BY EXAMPLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i24.7757

Keywords:

Mythical and fictional narrative, Achilles, Superman, Areté

Abstract

Our article seeks to trace a comparative study between Achilles and Superman, as a source of
education through living examples. Therefore, we resort to the concept of areté, present since Homeric times, to
think about the changes or permanence of these concept, as well as the presence of superheroes in the
contemporary world in a significant way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jennifer Andresa da Silva Cabrera, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Licencianda da Universidade Presbiteriana Mackenzie do curso de Filosofia, bolsista Mack\Pesquisa.

Angela Zamora Cilento, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Profa. de Filosofia da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Curso de Filosofia, Jornalismo e Publicidade. Doutoranda pela mesma instituição em Educação, Arte e História da Cultura. Bolsista Capes. Mestrado e Graduação pela PUC-SP.

References

ADORNO, Theodoro; HORKHEIMER, Max. DIALÉTICA DO ESCLARECIMENTO: FRAGMENTOS FILOSÓFICOS. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

ARTEGEEK. Superman. Ilustração, color. Autorização sob n. 74854 em 23.11.2020. Disponível em: https://www.artgeek.com.br/quadro-tela-superman-colorido-50x70

BARTHES, Roland. MITOLOGIAS. Rio de Janeiro: Difel, 2010.

BRANDÃO, Junito de Souza. MITOLOGIA GREGA E LATINA. Vol. III. Petrópolis: Vozes, 1993.

CHAUÍ, Marilena. CONVITE À FILOSOFIA. São Paulo: Editora Ática, 2000.

ECO, Umberto. APOCALÍPTICOS E INTEGRADOS. São Paulo: Editora Perspectiva, 1998.

ELIADE, Mircea. MITO E REALIDADE. São Paulo: Perspectiva, 1972.

HOMERO. ILÍADA. São Paulo: Hedra, 2011.

JAEGER, Werner. PAIDÉIA: A FORMAÇÃO DO HOMEM GREGO. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

MAXUTOV, Maxim. Superman. Depositphotos, il. color. Autorização # 199169898 Data: Nov 20, 2020

PLATÃO. Apologia de Sócrates in. DIÁLOGOS. São Paulo: Editora Cultrix, 1978.

ROBINSON, Thomas A. As Características Definidoras Do Dualismo Alma-Corpo Nos Escritos De Platão. in Letras Clássicas, N. 2, 1998, p. 335-356.

ROSA, Alexandre. A Areté na Aristocracia Homérica. Presença Clássica, v. 2, n. 32, 2016 ,p.10-23.Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/caliope/article/view/8812/8684 acesso 22abr2020

VIEIRA, Paulo Eduardo. A Gênese da Educação Grega: da areté homérica à Paideia clássica. In Revista Filosofia E Educação, v.10 ,n. 1,2018, p.166–183. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8652004 acesso 22abr2020

WABENO, Aleksandar Jocic. ESTÁTUA DE ACHILLES NO PALÁCIO DE ACHILLION CORFU. Depositphotos, escultura, p&b. Autorização # 199169496 Data: Nov 20, 2020.

Published

2020-12-14

How to Cite

da Silva Cabrera, J. A., & Zamora Cilento, A. (2020). THE PERMANENCE OF THE MYTH OF THE HERO: EDUCATING BY EXAMPLE. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (24), 88-100. https://doi.org/10.22481/aprender.i24.7757