USE OF THE ANIMATED SERIES “THE LAST AIRBENDER” AND “LEGEND OF KORRA” AS THE FOUNDATION TO AN INCLUSIVE TEACHING PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i24.7768

Keywords:

animated series, teaching practice, inclusion

Abstract

The expansion of debates on inclusion has brought an increased insertion and participation of
historically marginalised groups in various media and social environments. Also, these debates often discuss how
these groups are symbolised and represented. This paper analyses participants’ engagement when using resources
like the animated series in their teaching practice bringing questions that permeate the representation of those
groups. The starting point originated in a virtual lecture in which the animated television series Avatar: The Last
Airbender was used as a conversation starter theme. Then, it proceeded to an exploratory qualitative-quantitative
research with the participation of teachers and undergraduates, - who shared their perceptions about
representativeness, as to its importance and implications – as a foundation for a reflection on their teaching
practice. Using selected texts to discuss the subject, it was found that everyone recognized the relevance of the
theme and had a favorable position to use this type of media in their teaching practice. However, they declare that
their actions would be limited by a rigid curriculum or by the excess of time that would be required to execute such
a proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson Rodrigues Ramos, UFRJ

 Licenciado em Química pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Universidade de Coimbra (UC) e mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Química (PEQui/UFRJ). Professor da rede pública estadual do estado de Minas Gerais. Pesquisador-colaborador do Grupo Interinstitucional e Multidisciplinar de Ensino, Pesquisa e Extensão em Ciências (GIMEnPEC/UFRJ) e do Grupo Interdisciplinar em Eletroquímica, Educação, Saúde, Artes e Ambiente (GIEESAA/UFRJ).

Pedro Antonio dos Santos Bonfim Gonçalves, UFRJ

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFRJ).

Priscila Tamiasso-Martinhon, UFRJ

Doutora em Ciências, UFRJ. Docente do Curso de Especialização em Ensino de Química (CEEQuim/ UFRJ); do PROFQUI/ UFRJ e do PEQui/ UFRJ. Pesquisadora do GIEESAA/ UFRJ e do NAB/ UFF. Coordenadora do Grupo Interinstitucional e Multidisciplinar de Ensino, Pesquisa e Extensão em Ciências (GIMEnPEC/ UFRJ).

Angela Sanches Rocha, UERJ

Doutora em Ciências, UFRJ. Docente do DFQ/IQ/UERJ, do Curso de Pós-graduação em Química da UERJ
(PPGQ/UERJ) e do PROFQUI/ UFRJ. Pesquisadora do GIEESAA/UFRJ e do NAB/UFF.

References

ANDRADE, Rani S. de. “Representatividade: o que isso significa[A1] ?”, Blog Politize, publicado em 15 de maio de 2020, disponível em: https://www.politize.com.br/representatividade/, acessado em 30/09/2020.

AVATAR: The Last Airbender [Seriado]. Criação: Michael Dante DiMartino e Bryan Konietzko. Direção: Dave Filoni, Lauren MacMullan, Giancarlo Volpe, Anthony Lioi, Ethan Spaulding, Michael Dante DiMartino e Joaquim dos Santos.Produção: Michael Dante DiMartino, Bryan Konietzko e Aaron Ehasz. Los Angeles: Nickelodeon Animation Studio, 2005. 23 minutos, color.

AVATAR: The Legend of Korra [Seriado]. Criação: Michael Dante DiMartino e Bryan Konietzko. Direção: Joaquim Dos Santos, Ki Hyun Ryu, Colin Heck, Ian Graham, Melchior Zwyer, Michael Dante DiMartino. Produção: Michael Dante DiMartino, Bryan Konietzko, Joaquim Dos Santos, Tim Yoon, Ki Hyun Ryu e Lauren Montgomery. Los Angeles: Nickelodeon Animation Studio, 2012. 23 minutos, color.

BOBBIO, Noberto, Dicionário de Política. Brasília: Editora UnB, 1998.

BRASIL, Resolução n° 510 de 7 de abril de 2016, Ministério da Saúde, Diário oficial da União, Brasília, DF, 2016, disponível em: < https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html> , acessado em 15/11/2020.

CAPELLINI, Vera. L. M. F., FONSECA, Kátia. A. A escola inclusiva: seus pressupostos e movimentos Rev. Bras. Psicol. Educ. Araraquara, v.19, n.1, p. 107-127, jan./jun. 2017.

CAPÍTULO DEZESSETE: Templo de Ar do Norte (Livro 1: Água, ep. 17). Avatar: The Last Airbender[seriado]. Direção: Ethan Spaulding Produção: Michael Dante DiMartino . Seul: JM Animation, 2005. (23 min.), son., color.

CAPÍTULO DEZOITO: O mestre da dobra de água (Livro 1: Água, ep. 18). Avatar: The Last Airbender [seriado]. Direção: Giancarlo Volpe. Produção: Michael Dante DiMartino. Seul: JM Animation, 2005. (23 min.), son., color.

CAPÍTULO DOIS: Renascimento (Livro 3: Mudança, ep. 2). Avatar: The Legend of Korrar[seriado]. Direção: Collin Heck. Produção: Tim Hendrick. Seul: Studio Mir, 2014. (23 min.), son., color.

CAPÍTULO SEIS: A bandida cega (Livro 2: Terra, ep. 6). Avatar: The Last Airbender[seriado]. Direção: Ethan Spaulding. Produção: Michael Dante DiMartino . Seul: JM Animation, 2006. (23 min.), son., color.

CARDOSO, Maria A. M., GONÇALVES, Aílton de S., MELO, Christiane. R. C., Diversidade e inclusão: um relato de experiência no ensino superior, Humanidades & Tecnologia em Revista (FINOM), Ano XIII, vol. 15, jan-dez, 2019

CARNEIRO, Fernando F., KREFTA, Noemi M., FOLGADO, Cleber A. R., A Praxis da Ecologia de Saberes: entrevista de Boaventura de Sousa Santos., Tempus, actas de saúde coletiva, Brasília, 8(2), p. 331-338, jun, 2014.

DELEUZE, Gilles. Conversações. 2 ed. São Paulo: Ed. 34, 2010.

DOS SANTOS, Luciana S.; LEGORE, Ana Claudia A.. Inclusão e emancipação subjetiva, social e cultural de pessoas com deficiência: reflexões à luz das contribuições de Paulo Freire. Cadernos CIMEAC, v. 6, n. 1, p. 50-64, 2016.

ENES, Eliene N. S.; BICALHO, Maria G. P. Desterritorialização/reterritorialização: processos vivenciados por professoras de uma escola de Educação Especial no contexto da educação inclusiva. Educ. rev., Belo Horizonte , v. 30, n. 1, p. 189-214, Mar. 2014.

FERREIRA, Windyz. B. Educar na diversidade: práticas educacionais inclusivas na sala de aula regular. In: Ensaios Pedagógicos - Educação Inclusiva: direito à diversidade. Brasília: SEESP/MEC, p. 125-132, 2006.

FERREIRA, Lúcia G.. Educação, inclusão e ludicidade: uma análise histórica e filosófica. Enciclopédia Biosfera, n. 04, 2007.

MANTOAN, Maria. T. E. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer. São Paulo: Moderna, 2003.

MANTOAN, Maria. T. E.; PRIETO, Rosângela. G.; ARANTES, Valéria A.. A. Inclusão escolar: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2006.

MANTOAN, Maria . T. E.. Inclusão, diferença e deficiência: sentidos, deslocamentos, proposições. Inclusão Social, DF, v.10 n.2, p.37-46, jan./jun. 2017

PANTERA Negra. Direção: Ryan Coogler. Produção: Kevin Feige. Roteiro: Joe Robert Coler e Ryan Coogler. Burbank: Marvel Studios, 2018. Blu-ray (134 min), son., color.

PARTICIPANTE A, Seção 3: O universo Avatar como pano de fundo para um debate inclusivo, Rio de Janeiro, 23 de outubro, 2020.

PARTICIPANTE B, Seção 3: O universo Avatar como pano de fundo para um debate inclusivo, Rio de Janeiro, 23 de outubro, 2020.

PARTICIPANTE C, Seção 3: O universo Avatar como pano de fundo para um debate inclusivo, Rio de Janeiro, 23 de outubro, 2020.

QVORTRUP, Ane; QVORTRUP, Lars. Inclusion: Dimensions of inclusion in education. International Journal of Inclusive Education, v. 22, n. 7, p. 803-817, 2017.

REY, Rafaela A. Representatividade de gênero na narrativas de desenhos animados: Uma análise das super-heroínas nos desenhos Avatar: A Lenda de Korra e Steven Universo. 2019. 151 páginas, volume único. Trabalho de Conclusão de Curso. (Comunicação Social: Habilitação em Jornalismo) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019.

RIBEIRO, Vagner. B., Aportes conceituais sobre a dialética inclusão/exclusão: possibilidades de convivência com a diversidade no espaço escolar. 2012. 77 páginas. Dissertação (mestrado) – Escola Superior de Teologia, São Leopoldo, 2012.

SOUSA SANTOS, Boaventura de, A Gramática do Tempo: para uma nova cultura política, 2006.

SOUSA SANTOS, Boaventura de, Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo, 2007.

STRECK, Danilo F. Qual o Conhecimento que Importa? Desafios para o currículo. Currículos sem Fronteiras, Porto Alegre, v. 12, n. 3, p. 8-24, set./dez. 2012

UNESCO, The Salamanca Statement on Principles, Policy and Practice in Special Needs Education. Salamanca: UNESCO, 1994.

VIEIRA, Alexandro. B.; RAMOS, Inês. O., Diálogos entre Boaventura de Sousa Santos, Educação Especial e Currículo. Educ. Real., Porto Alegre , v. 43, n. 1, p. 131-151, Mar. 2018.

VILELLA, Tereza C., LOPES, Silvia C., GUERREIRO, Eliane M. B. R, Os desafios da inclusão escolar no Século XXI, Bengala Legal, 2013, disponivel em: <http://www.bengalalegal.com/desafios>, acessado em 29/11/2019.

Published

2020-12-14

How to Cite

Rodrigues Ramos, A., dos Santos Bonfim Gonçalves, P. A., Tamiasso-Martinhon, P., & Sanches Rocha, A. (2020). USE OF THE ANIMATED SERIES “THE LAST AIRBENDER” AND “LEGEND OF KORRA” AS THE FOUNDATION TO AN INCLUSIVE TEACHING PRACTICE. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (24), 179-195. https://doi.org/10.22481/aprender.i24.7768