ADOLESCENCE, MORAL DEVELOPMENT AND EDUCATION: CONSIDERATIONS FROM THE ANIMATED FEATURE DUNGEONS & DRAGONS
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i24.7773Keywords:
Moral development, adolescence, values, animated drawingAbstract
The text presents the results of a research focusing on the adolescent's moral development. The cartoon Dungeons & Dragons was taken as study object, from which, through the actions of its characters, the necessary subsidies were sought for the construction of a reflection, regarding how teenagers experience in their daily lives the most diverse moral dilemmas and the means they apply in dealing with and resolving these issues. After analyzing the data, this proposal was approached with the school context, seeking to build performance strategies in the school.
Downloads
References
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei Federal 8.069 de 13 de Julho de 1990.
CARRAMILLO-GOING, Luana. Contos para escrever-se: alfabetização por meio dos contos de fadas folclóricos, com base em Jean Piaget e Bruno Bettelheim. 1994. 388 p. Dissertação (Mestrado em Psicologia da Saúde). Instituto Metodista de Ensino Superior. São Bernardo do Campo.
COMTE-SPONVILLE, André. Pequeno tratado das grandes virtudes. São Paulo: Martins Fontes, 1999. 225 p.
D´AUREA-TARDELI, Denise. Moral e ética - Preceitos e princípios. São Paulo: Duetto. Viver mente e cérebro - Coleção: O olhar adolescente, 2007, v. 1, n. 4. 22-29 pp.
D´AUREA-TARDELI, Denise. Solidariedade e Projeto de Vida - a construção da personalidade moral do adolescente. Campinas: Mercado de Letras, 2011. 149 p.
KOLLER, Silvia Helena. BERNARDES, Nara M. G. Desenvolvimento moral pró-social: semelhanças e diferenças entre os modelos teóricos de Eisenberg e Kohlberg. Estudos de Psicologia, 1997, v. 2, n. 1. 223-262 pp.
LA TAILLE, Yves de. Vergonha, a ferida moral. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.287 p.
LA TAILLE, Yves de. A importância da generosidade no início da gênese da moralidade na criança. Psicologia: Reflexão e Crítica, 2006a, v. 19, n. 1. 9-17 pp.
LA TAILLE, Yves de. Moral e ética: dimensões intelectuais e afetivas. Porto Alegre: Artmed, 2006b. 150 p.
LIMA, Anne E. O. A ética e o ensino infantil: o desenvolvimento moral na pré-escola. 2003. 154f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual Paulista, Marília, SP/Brasil.
MENIN, Maria Suzana de Stefano. Desenvolvimento moral, in: MACEDO, Lino de. (org). Cinco estudos de educação moral. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1996. 209 p. 37-104 pp.
PIAGET, Jean. O juízo moral na criança. 2 ed. São Paulo: Summus editorial, 1994. 302 p.
PUIG, Josep Maria. Práticas Morais – uma abordagem sociocultural da Educação Moral. São Paulo: Editora Moderna, 2004.
VIDIGAL, Sônia Maria Pereira. Formação da personalidade ética: as contribuições de Kohlberg e van Hiele. 2011. 143 p. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de São Paulo. São Paulo.