ETHICS IN STEVEN UNIVERSE: A WAY TO TRANSVERSALIZE IDENTITY THROUGH THE HERO
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i24.7780Keywords:
identity, identification, cartoon, teacher educationAbstract
This article discusses the possibility of a fictional narrative providing the development of knowledge in human values. Therefore, the main objective pursued was to discuss the viability of the mediation of the animation text, through its hero (main character) in the construction of values in the classroom. We take the Steven Universe animation as a motto for discussion, which offers mediation of meanings concerning issues that cross-section learning, especially in the case of minority ideologies. For the discussions raised here, we present a study of the film document, through the clipping of an episode, privileging the approach on ethics, citizenship and justice, considering the government guidelines through the National Curriculum Parameters. To this end, texts on education supported by Freire (1980) and discussions on identity and identification were considered, mainly with Bettelheim and Lacan. Within the classroom, ethical discussion is possible within the reflection: “and if it
were me in the place of the hero, what would I do”? This is a dynamic that these authors indicate - including
Steven's own episode discussed here – in order that there can be an ethical and aesthetic reflection of the work
within the school, made possible by a cartoon, in a creative way.
Downloads
References
AMIGO MONSTRO. Direção: Joe Johnston e Jeff Liu. In: Steven Universe (1a. temporada). Direção: Rebecca Sugar. Burbank: Cartoon Network, 2014. 11m32s, color. Título original: Monster Buddies.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.
BETTELHEIM, B. A psicanálise dos contos de fadas. 16 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
BICCA, A. D. N.; CUNHA, A. P. A.; ROSTAS, M. H. S. G.; JAHNKE, M. L. Identidades nerd/geek na web: um estudo sobre pedagogias culturais e culturas juvenis. Conjectura: Filos. Educ. Caxias do Sul, RS, v. 18, n. 1, p. 87-104, 2013. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/2040/1203. Acesso em 20 ago. 2020
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 01 nov. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília, DF, 2000. Disponível em: https://cptstatic.s3.amazonaws.com/pdf/cpt/pcn/bases-legais.pdf. Acesso em 01 set. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília, DF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em 01 set. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental – introdução aos Parâmetros curriculares nacionais. Brasília, DF, 1998 . Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Acesso em: 01 set. 2019.
FANDOM. Steven Universe Wiki: guia de episódios de Steven Universe. Disponível em: https://stevenuniverse.fandom.com/pt-br/wiki/Guia_de_Epis%C3%B3dios_de_Steven_Universe#1.C2.AA_Temporada:_2014-. Acesso em 5 jun. 2019.
FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Moraes, 1980.
GUSHIKEN, Y.; HIRATA, T. Processos de consumo cultural e midiático: imagem dos ‘Otakus’, do Japão ao mundo. Intercon – RBCC. n. 37, n. 2, p. 133-152, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/interc/v37n2/1809-5844-interc-37-02-0133.pdf . Acesso em 20 ago. 2020.
LACAN, J.: Outros escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO: Publicações. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/conaes-comissao-nacional-de-avaliacao-da-educacao-superior/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/12598-publicacoes-sp-265002211.> Acesso em 20 ago. 2020. 2018.
MIRANDA, O. Tio Patinhas e os mitos da comunicação. São Paulo: Summus, 1978.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: UNESCO/Cortez, 2000.
SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI; J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais. v. 1, n. 1, p. 1-15, 2009. Disponível em: https://www.rbhcs.com/rbhcs/article/viewFile/6/pdf. Acesso em 15 jan. 2019.
SUGAR, R. Guide to the Crystal Gems. New York: Cartoon network Books/Penguin Young Readers Group-Penguin Random House LLC, 2015.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
WIKIPEDIA, A enciclopédia livre. Steven Universe. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Steven_Universe. Acesso em 15 jun. 2019.