ALTAS HABILIDADES OU SUPERDOTAÇÃO E HABILIDADES SOCIAIS: ANÁLISE DE PRODUÇÕES NACIONAIS E INTERNACIONAIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i26.8454

Keywords:

High abilities or Giftedness, Social Skills, Special Education

Abstract

The aim of the present research was to survey and analyze the national and international academic productions that deal with Social Skills (HS) and people with High Abilities or Giftedness (AHSD). To this end, a bibliographic search was carried out in national and international academic databases. Only six productions on the theme were found, and the analysis of the results pointed out that there are deficits of HS in people with AHSD, especially in adolescence and youth. Thus, more researches are suggested to investigate the factors that lead to HS deficits and they contribute to improve the quality of life of these people.

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Author Biographies

Helen Cristiane Silva Theodoro, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) e Pós-Graduanda em Intervenção ABA para Autismo e Deficiência Intelectual pela CBI of Miami. Licenciada em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) e Bacharel em Direito pela Instituição Toledo de Ensino (ITE). Atualmente, desenvolve pesquisas na área de Habilidades Sociais, Sexualidade e Deficiência Visual.



Rosemeire Araújo Rangni, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutora em Educação Especial. Professora Associada I do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Líder do Grupo de Pesquisa para o Desenvolvimento do Potencial Humano (GRUPOH).

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Published

2021-12-21

How to Cite

Theodoro, H. C. S., & Rangni, R. A. (2021). ALTAS HABILIDADES OU SUPERDOTAÇÃO E HABILIDADES SOCIAIS: ANÁLISE DE PRODUÇÕES NACIONAIS E INTERNACIONAIS. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (26), 100-116. https://doi.org/10.22481/aprender.i26.8454