DELEUZIAN INSPIRATION: ON LEARNING AND DISAPPOINTMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i25.8777

Keywords:

Learning, Disappointment , Deleuze

Abstract

The problem of learning runs through some works by Gilles Deleuze, even though he did not raise this issue for education and its practical noises. Leaving the formalist and psychologizing readings, learning for him passes through dark movements that are beyond a conscious and linear state. Would learning have the intellect, objectivities, rules and defined modes as a priority way leading somewhere? Contrary to pragmatic pedagogical common sense, through Deleuzian philosophical inspirations, the hypothesis outlined in this essay is that there is a discontinuous disappointment in learning that paradoxically calls for other creative ways of thinking about the problem when the body lurks. The text is inspired by works from the middle period of the thinker, focusing on Proust and signs (2010), arguing that learning is in a complex relationship with what differs in the body violated by the shots of the outside, inflated in means to the perceptions that drag the body sensibly into unknown spheres, implying looking at chaos, as well as thinking and feeling and the fable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dhemersson Warly Santos Costa, Universidade Federal do Pará

Doutorando em Educação em Ciências do Instituto de Educação Matemática e Científica, da Universidade Federal do Pará.

Maria dos Remédios de Brito, Universidade Federal do Pará

Professora da Faculdade de Filosofia da Universidade Federal do Pará, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, atua no Programa de Pós-Graduação em Artes da mesma Instituição.

References

BOUDINET, Gilles. Deleuze et l`anti-pédagogue: vers une esthpetique de l’education. Paris: L’harmttan, 2012.

CHARBONNIER, Sébastien. Deleuze pédagigue: La finction transcendentale de l’aprendissage et du problème. Paris: L’harmattan, 2017.

DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

______. Sobre a Filosofia. In: Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

______. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

______. Bergsonismo. São Paulo: Editora 34, 1999.

______. Nietzsche e a filosofia. São Paulo: Editora 34, 2018.

______. A Filosofia Crítica de Kant.Lisboa, Portugal, edições 70, 2009.

GALLO, Sílvio. Deleuze e Educação. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2003.

GALLO, Sílvio. O Aprender em Múltiplas Dimensões. Perspectivas da Educação Matemática, v. 10, n. 22, jun. 2017, p. 103-114.

HEUSER, Ester Maria Dreher. Pensar em Deleuze: violência e empirismo no ensino da filosofia. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010.

ORLANDI, Luiz. Arrastões na Imanência. São Paulo: Editora Phi, 2018.

ZOUTABICHVILLI, Fraçois. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. São Paulo: Editora 34, 2016.

Published

2021-10-20

How to Cite

Santos Costa, D. W., & Brito, M. dos R. de. (2021). DELEUZIAN INSPIRATION: ON LEARNING AND DISAPPOINTMENT. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (25), 84-93. https://doi.org/10.22481/aprender.i25.8777