CONCEPÇÕES SOBRE ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: REFLEXÕES COM BASE NA DISCURSIVIDADE DOCENTE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i26.8833

Keywords:

Keywords: Teaching Representations; Collective Discourse; Giftedness.

Abstract

ABSTRACT: The teaching category is still unable to provide educational services to people with giftedness, as this specificity is rarely discussed in school settings, which triggers many mythological and prejudiced conceptions in spite of this student and how to serve them. In view of this scenario, it is imperative to know what teachers think about this phenomenon is increasingly illustrated, since the processes of identification and assistance to students with giftedness indicators substantially pass through the teaching actions. Based on the above, this research aimed to investigate teachers’ social conceptions about giftedness, in order to analyze what are the explanatory premises that founded these representations. The sample consisted of eleven teachers belonging to Early Childhood Education, whose interviews were analyzed according to the Discourse of the Collective Subject method. In the results, untrue conceptions were present; concepts aligned with the three-ring theory were revealed and superficial knowledge about the investigated theme was revealed. In this context, we reflect that both initial and continuing education should discuss, with teachers, scientific knowledge about this

 

area, so that a more successful education and committed to the development of potentials is effectively offered to the public with giftedness.

 

Keywords: Teaching Representations; Collective Discourse; Giftedness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jeanny Monteiro Urquiza, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação do Campus do Pantanal, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (PPGE/CPAN/UFMS).

Bárbara Amaral Martins, PPGE/CPAN/UFMS

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), Campus de Marília. Professora adjunta do Programa de Pós-Graduação em Educação do Campus do Pantanal, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (PPGE/CPAN/UFMS).

 

References

BAHIENSE, T. R. S. Concepções sobre Altas Habilidades/Superdotação e prática docente. 2013. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013. Disponível em: http://repositorio.ufes.br/handle/10/3084. Acesso em 25 nov. 2020.

BAHIENSE, T. R. S.; ROSSETTI, C. B. Altas Habilidades/Superdotação no contexto escolar: percepções de professores e prática docente. Rev. Bras. Educ. Espec. [online], v. 20, n. 2, p. 195-208. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbee/v20n2/04.pdf. Acesso em 25 nov. 2020.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República,1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 25 nov. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Secretaria de Educação Especial – MEC; SEESP, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/diretrizes.pdf. Acesso em 25 nov. 2020.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em 25 nov. 2020.

BRASIL. Decreto nº 10.502, de 30 de setembro de 2020. Institui a Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-n-10.502-de-30-de-setembro-de-2020-280529948. Acesso em 25 nov. 2020.

BRANCHER, V. R. Altas Habilidades/Superdotação: diferentes conceitos e abordagens. In: BRANHCER, V. R.; FREITAS, S. N. (orgs). Altas Habilidades/Superdotação: conversas e ensaios acadêmicos. Jundiaí: Paco Editorial, 2011. p. 13-31.

CIANCA, F. S. C. A percepção dos coordenadores de licenciaturas da UEL sobre altas habilidades/superdotação. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000180291. Acesso em 25 nov. 2020.

COELHO, A. A. S. O modelo de enriquecimento escolar de Joseph Renzulli e o atendimento educacional especializado ao estudante com Altas Habilidades/Superdotação: percepções docentes. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2013. Disponível em: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/bitstream/123456789/798/1/Ana%20Alves%20da%20Silva%20Coelho.pdf. Acesso em 25 nov. 2020.

DUVEEN, G. Introdução: o poder das ideias. In: MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em Psicologia Social. 11. ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2015. p.7-28.

GUENTHER, Z. C. Caminhos para desenvolver potencial e talento. Lavras: Ed. UFLA, 2011.

GUENTHER, Z. C. Quem são os alunos dotados? Reconhecer dotação e talento na escola. In: MOREIRA, L. C. (coord.). Altas Habilidades/Superdotação, talento, dotação e educação. Curitiba: Juruá, 2012. p.63-81.

LEFÈVRE, F. Discurso do Sujeito Coletivo: nossos modos de pensar, nosso eu coletivo. São Paulo: Andreoli, 2017.

LIMA, D. M. M. P.; MOREIRA, L. C. O professor frente à identificação do estudante com Altas Habilidades/Superdotação na universidade. In: VIRGOLIM, A. (org.). Altas Habilidades/superdotação: processos criativos, afetivos e desenvolvimento de potenciais. Curitiba: Juruá, 2018. p.271-286.

MACHADO, J. M.; STOLTZ, T. Aluno com Altas Habilidades/Superdotação matematicamente talentoso: um desafio ao professor. In: VIRGOLIM, A. (org.). Altas Habilidades/superdotação: processos criativos, afetivos e desenvolvimento de potenciais. Curitiba: Juruá, 2018. p.261-270.

MANSO, R. S. A. Concepções e mitos sobre superdotação: o que pensam professores de crianças pequenas?. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2012. Disponível em: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/bitstream/123456789/705/1/Renata%20Sayao%20Araujo%20Manso.pdf. Acesso em 25 nov. 2020.

MARTINS, B. A.; CHACON, M. C. M. Características de altas habilidades/superdotação em alunos precoces: um estudo de caso. Rev. Bras. Educ. Espec. [online], v. 22, n. 2, p. 189-202. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-65382016000200189&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 25 nov. 2020.

MARTINS, B. A.; PEDRO; M. P; OGEDA, C. M. M. Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis?. Psicologia escolar e educacional, v. 20, n. 3, p. 561-568, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pee/v20n3/2175-3539-pee-20-03-00561.pdf. Acesso em 25 nov. 2020.

MARTINS, B. A.; CHACON, M. C. M. Implicações do ambiente escolar para a precocidade: uma análise das situações de sala de aula. Perspectiva, Florianópolis, v. 36, n. 1, p. 172-193. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2018v36n1p172/pdf. Acesso em 25 nov. 2020.

MARTINS, B. A. Alunos precoces com indicadores de Altas Habilidades/Superdotação: reconhecendo e favorecendo a precocidade em sala de aula. Curitiba: CRV, 2020.

MARQUES, D. M. C.; COSTA, M. P. R. Altas Habilidades/Superdotação: a intervenção educacional na precocidade a partir da teoria das inteligências múltiplas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.

PÉREZ, S. G. P. B. Mitos e crenças sobre as pessoas com altas habilidades: alguns aspectos que dificultam o seu atendimento. Rev. Bras. Educ. Espec. [online], n. 22, p. 1-10. 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5004/3033. Acesso em 25 nov. 2020.

PÉREZ, S. G. P. B. Prefácio. In: BRANHCER, V. R.; FREITAS, S. N. (orgs). Altas Habilidades/Superdotação: conversas e ensaios acadêmicos. Jundiaí: Paco Editorial, 2011.

RANGNI, R. A.; MASSUDA, M. B.; COSTA, M. P. R (orgs.). Altas habilidades/superdotação: temas para pesquisa e discussão. São Carlos: EdUFSCar, 2017.

RENZULLI, J. S. (2002). Emerging conceptions of giftedness: Building a bridge to the new century. Exceptionality, 10(2), 67-75. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/S1532

EX1002_2. Acesso em 25 nov. 2020.

VIRGOLIM, A. Altas Habilidades/Superdotação: um diálogo pedagógico urgente. Curitiba: InterSaberes, 2019.

WINNER, E. Crianças superdotadas: mitos e realidades. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

Published

2021-12-21

How to Cite

Urquiza, J. M. ., & Martins, B. A. . (2021). CONCEPÇÕES SOBRE ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO: REFLEXÕES COM BASE NA DISCURSIVIDADE DOCENTE. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (26), 140-159. https://doi.org/10.22481/aprender.i26.8833