An analysis of the pronoun "você" (you) nowadays

Authors

  • Valéria Viana Sousa State University of Southwest Bahia (Uesb/Brazil)

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v10i2.1194

Keywords:

Pronome você, Funcionalismo linguístico, Suporte outdoor

Abstract

In discursive events, the pronoun “you” has been presented as the personal pronoun more productive today. This pronoun shows as feature the ability to specifically target the text to a reader / listener, and simultaneously also direct the communicative situation to a more particular group or even a larger group. With this, the personal pronoun “you” has become a kind of “wildcard pronoun” in advertising campaigns. In this perspective, we observe the conditions of frequency and productivity, and we analyze the pronoun “you” in twelve messages conveyed in billboards. Therefore, based on the principles of iconicity of meta-iconicity, we explain that situation using the assumptions of functionalism linguistic as Givón has proposed.
KEYWORDS : Você Pronoun. Linguistic functionalism. Iconicity.

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Author Biography

Valéria Viana Sousa, State University of Southwest Bahia (Uesb/Brazil)

Valéria Viana Sousa é Doutora em Letras pela Universidade Estadual da Paraíba. É professora de cursos de graduação e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. É lider do Grupo de Estudos Sociofuncionalistas - (Uesb/CNPq), e membro do Grupo de Pesquisa em Estudos da Língua(gem) – (Uesb/CNPq). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Sociolinguística, Sociofuncionalismo e Gramaticalização.

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Published

2012-12-30

How to Cite

SOUSA, V. V. An analysis of the pronoun "você" (you) nowadays. Language Studies, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 193-205, 2012. DOI: 10.22481/el.v10i2.1194. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1194. Acesso em: 22 nov. 2024.