When discriminate means equalize: the inclusion of disabled workers through positive discrimination in the Brazilian Constituition of 1988 – a semantic analysis

Authors

  • Jorge Viana Santos Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb/Brasil)
  • Érica Paula Tremura Barbosa Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb/Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v13i1.1277

Keywords:

Semantics, Disabled worker, Positive Discrimination

Abstract

This paper analyses the function of the concept of positive discrimination, in the light of the Argumentative Semantics (cf. DUCROT; CAREL, 2005; DUCROT, 1988), in statements related to the prohibition of wage differences and acceptance criteria, to workers with and without disabilities, present in the Brazilian Constitution of 1988. This concept necessarily involves words that participate in distinct semantic blocks, discrimination, with the aspect DISCRIMINAÇÃO PT NEGATIVA (i.e., DISCRIMINATION THEREFORE NEGATIVE), as opposed to equality, IGUALDADE PT POSITIVA (i.e., EQUALITY therefore POSITIVE). However, the data indicate that such semantic opposition assumed in these statements those a unique presentation of DISCRIMINAÇÃO NE IGUALDADE (DISCRIMINATION however EQUALITY), highlighting that, legally, to equalize possibilities is sometimes necessary to discriminate, even if positively.
KEYWORDS: Semantics. Disabled worker. Positive Discrimination.

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Author Biographies

Jorge Viana Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb/Brasil)

Jorge Viana Santos é Doutor em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas, Mestre em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é professor Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. É Professor do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGLin-UESB) e docente colaborador do Programa de Pós-Graduação em Memória: Linguagem e Sociedade (PPGMLS/UESB). É pesquisador do Grupo de Pesquisa em Estudos Linguísticos (Uesb/CNPq), do Grupo de Pesquisa PROHPOR (UFBA/Uesb/CNPq), do Grupo de pesquisa Lugares de enunciação e processos de subjetivação (UNICAMP/CNPq) e do Grupo Mulheres em Discurso (Unicamp/Cnpq). Tem experiência na área de Lingüística e Semiótica, atuando nos seguintes temas: sentido, argumentação, lugares de enunciação, processos de designação, reescritura, subjetivação, textos, Linguística de Corpus, fotografia, imagem e memória.

Érica Paula Tremura Barbosa, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb/Brasil)

Érica Paula Tremura Barbosa é Mestre em Memória: Linguagem e Sociedade pela UESB, na Linha de Pesquisa Memória, Discursos e Narrativas abordando a temática Trabalhador com Deficiência e Discriminação. Possui três especializações lato sensu:Saúde Pública; Docência do Ensino Superior e Pilates AMS. Atualmente é docente do curso de graduação em Fisioterapia de uma instituição privada e em pós-gradução lato sensuna disciplina Metodologia da Pesquisa Científica em três instituições privadas no sudoeste da Bahia. Formada no Método Pilates Clínico e Esportivo, coordenando o serviço de Pilates e Neopilates na Clínica Vivace Saúde e Bem Estar em Vitória da Conquista-BA. É Fisioterapeuta estatutária da Prefeitura Municipal de Vitória da Conquista alocada no Núcleo de Apoio à Saúde da Família (NASF) e Fisioterapeuta estatutária do Governo da Bahia alocada no Hospital Geral de Vitória da Conquista (HGVC).

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Published

2015-06-30

How to Cite

SANTOS, J. V.; BARBOSA, Érica P. T. When discriminate means equalize: the inclusion of disabled workers through positive discrimination in the Brazilian Constituition of 1988 – a semantic analysis. Language Studies, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 33-45, 2015. DOI: 10.22481/el.v13i1.1277. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1277. Acesso em: 22 dec. 2024.