Down syndrome: the role of neurolinguistics in the acquisition of the possessive pronomen

Authors

  • Carla Salati Almeida Ghirello-Pires State University of Southwest of Bahia (UESB/Brazil)
  • Nayra Marinho Silva State University of Southwest of Bahia (UESB/Brazil)

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v16i2.4988

Keywords:

Language. Down's syndrome. Acquisition of possessive pronouns

Abstract

In this work, we present results of research that had as objective to analyze the appropriation process of the "my/my" possessive pronoun in the functioning of the acquisition of the language of a young person with Down syndrome (SD) and with intellectual deficit, attended by the Research Group "Speak Down", in the Research and Studies Laboratory in Neurolinguistics (LAPEN) of the State University of Southwest of Bahia (UESB). The results indicated that JR presented gains in the acquisition of the possessive pronouns by the experience of social practices mediated by the other and through linguistic reflection.
KEYWORDS: Language. Down's syndrome. Acquisition of possessive pronouns.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Salati Almeida Ghirello-Pires, State University of Southwest of Bahia (UESB/Brazil)

Carla Salati Almeida Ghirello-Pires holds a postdoctoral degree in Psychology from the State University of Maringá (UEM); PhD in Linguistics - Neurolinguistics - from the State University of Campinas (UNICAMP); Master in Psychology from the University of São Paulo (USP); Speech therapist from the Pontifical University of Campinas (PUCCamp). She is a professor at the Department of Linguistic and Literary Studies (DELL) and the Postgraduate Program in Linguistics (PPGLin) at the State University of Southwest Bahia (UESB). She is a researcher responsible for the Research Group "Fala Down" of the Laboratory of Studies and Research in Neurolinguistics (LAPEN) of the State University of Southwest of Bahia (UESB), campus of Vitoria Conquista (BA).

Nayra Marinho Silva, State University of Southwest of Bahia (UESB/Brazil)

Nayra Marinho Silva holds a Master's Degree in Linguistics from the Postgraduate Program in Linguistics (PPGLin) of Vernáculas by the State University of Southwest of Bahia. She is an Interprete de Libras teacher, graduated in Literature from the same Institution.

References

ABAURRE, M. B. & COUDRY, M. I. H. Em torno de sujeitos e olhares. In: _____. Estudos da Lingua(gem). v. 6, n. 2, Vitória da Conquista: Edições UESB, 2008. p. 171-191.
CAMARGO, Evani Amaral Andreatta. Era uma vez… o contar histórias em crianças com síndrome de Down. Campinas. 1994. 110 fls. Dissertação (Mestrado em Linguística). Instituto de Estudo da Linguagem – Universidade Estadual de Campinas, 1994.
CERQUEIRA, C. V. Aquisição de possessivos. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 36, p. 47-69, 1999.
CORREA, L. M. S & AUGUSTO, M. R. A. Aquisição da linguagem e problemas do desenvolvimento linguístico. São Paulo: Loyola/ Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2006.
COUDRY, M. I. H.; FREIRE, M. P. F. Pressupostos teóricos-clínicos da neurolinguística discursiva. In: COUDRY, M. I. H.; FREIRE, F. M. P.; ANDRADE, M. L. F. A. de; SILVA, M. A. Caminhos da neurolinguística discursiva: teorização e práticas com a linguagem. Campinas: Mercado Livre, 2010. p. 357-376.
CUILLERET, M. Lês trissomoques parminous ou lês mongoliesn ne sontlus. 2 ed. France: Simep, rue de Beuxelles, 1984.
FREITAS, A. P.; MONTEIRO, M. I. B. Questões textuais em adolescentes com síndrome de Down. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 1, n. 3, p. 53-62, 1995.
GINZBURG, Carlo. Sinais; raízes de um paradigma indiciário. ____. In: Mitos, emblemas, sinais: morfologia e historia. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. p 143-180.
GHIRELLO-PIRES, C. S. A. A inter-relação fala, leitura e escrita em duas crianças com síndrome de Down. Campinas. 2010. 130fls. Tese (Doutorado). Instituto de Estudos da Linguagem – Universidade Estadual de Campinas, 2010.
GHIRELLO-PIRES, C. S. A.; LABIGALINI, A. P. V. Síndrome de Down: funcionamento e linguagem. In: COUDRY, M. I. H.; FREIRE, F. M. P.; ANDRADE, M. L. F. A. de; SILVA, M. A. Caminhos da neurolinguística discursiva: teorização e práticas com a linguagem. Campinas: Mercado Livre, 2010, p. 357-376.
MONTEIRO, Maria Inês Bacellar. A dinâmica do diálogo de crianças portadoras de síndrome de Down. São Paulo. 1992. Tese (Doutorado), Instituto de Psicologia- Universidade de São Paulo.
RONDAL, J. A. Language in Down’ssyndrome: a life-spanandmodularity. Rassegna Italiana diLinguistica Aplicada. Roma: Bulzonieditore, 1991.
STRATFORD, Brian. Down´s syndrome: past, present and future a understanding and positive guide for families, friend and professionals. London: Penguin Books, 1989.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

Published

2018-12-30

How to Cite

GHIRELLO-PIRES, C. S. A.; SILVA, N. M. Down syndrome: the role of neurolinguistics in the acquisition of the possessive pronomen. Language Studies, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 41-53, 2018. DOI: 10.22481/el.v16i2.4988. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/4988. Acesso em: 24 aug. 2024.