AN ANALYSIS OF WRITING IN THE TEXTS OF STUDENTS OF FUNDAMENTAL EDUCATION

Authors

  • Paulo Pereira dos Santos Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)
  • Eliane Pereira Machado Soares Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6594

Keywords:

Convenção ortográfica; Erros ortográficos; Interferência da fala na escrita.

Abstract

This work presents a research on the spelling errors resulting from the influence of speech in writing and those resulting from the student's lack of familiarity with orthographic conventions, in the written textual productions of students from the 6th and 9th years of elementary school II, from a public school , in the municipality of Parauapebas (PA). For this, the theoretical approach is based on the approaches of Morais (2003), Nóbrega (2013), Bortoni-Ricardo (2005); Mollica (2016); among others. As it is a qualitative and quantitative research, linguistic data were collected from a text production activity (opinion article and personal report), resulting in a corpus with 1,638 data. The results obtained after data treatment using the Goldvarb X program, allowed us to conclude that students reach the 6th year of elementary school with more spelling problems related to speech interference in writing (72.7%), than those resulting from orthographic convention problems (27.3%). In addition, we conclude that these orthographic problems are correlated both to extralinguistic factors (gender, income, mother's education, school year), and to linguistic factors (textual gender, grammatical class).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Pereira dos Santos, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)

Mestrando em Letras pela Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa). 

Eliane Pereira Machado Soares, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)

Doutora em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC).  Professora Associada I da Universidade Federal do Sul e Sudeste Pará (Unifesspa).

References

1. BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2017.
2. BORTONI-RICARDO, Stela Maris. Nós cheguemos na escola, e agora? Sociolinguística e Educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.
3. _______. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.
4. CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e escrita. São Paulo: Scipione, 2002.
5. FÁVERO, Leonor Lopes; ANDRADE, Maria Lúcia C. V. O.; AQUINO, Zilda Gaspar Oliveira. Oralidade e escrita: perspectiva para o ensino de língua materna. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
6. FERREIRO, Emilia; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
7. LORANDI, Aline. Aquisição da variação: a interface entre aquisição da linguagem e variação linguística. Alfa: Revista de Linguística, São Paulo: UNESP, v. 57, 133-162, 2013.
8. MOLLICA, Maria Cecilia. Influência da fala na alfabetização. 2. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2016.
9. MORAIS, Artur Gomes de. Ortografia: ensinar e aprender. São Paulo: Editora Ática, 2003.
10. NÓBREGA, Maria José. Ortografia. São Paulo: Melhoramentos, 2013.
11. PAIVA, Maria da Conceição de. A variável gênero/sexo. In: MOLLICA, Maria Cecilia; BRAGA, Maria Luiza. Introdução a sociolinguística: o tratamento da variação. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2010.
12. TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

Published

2020-07-02

How to Cite

Santos, P. P. dos, & Pereira Machado Soares, E. (2020). AN ANALYSIS OF WRITING IN THE TEXTS OF STUDENTS OF FUNDAMENTAL EDUCATION. fólio - Revista De Letras, 12(1). https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6594