REVISÃO TEXTUAL E GÊNERO ACADÊMICO TESE DE DOUTORADO: A NEGOCIAÇÃO DE SENTIDOS COMO CERNE DA INTERAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v13i1.8218

Keywords:

Revisão textual; Negociação; Gênero discursivo tese de doutorado.

Abstract

In the academic sphere the production of works, mainly written, is intense, which must be appropriate from the standard language point of view. Based on that, to promote linguistic-discursive adjustments in the text, it is often necessary its textual review. Therefore, our principal aim is to reflect on the relevance of negotiation between interlocutors for the construction of meaning, in the production process of the academic genre doctoral dissertation. Thus, we select two doctoral dissertations, highlighting some excerpts of each, which contain interactions about the meaning, comparing the same revised excerpts with the post-adjustment version. Theoretically, we adopt, therefore, a textual perspective, according to authors such as Costa Val (1999), Marcuschi (2008), Antunes (2010), among others, because we believe that the reviewer is based on linguistic resources in the conduct of his/her activity, and a Bakhtinian social-interactional perspective, since this genre is essentially dialogical, interactional and polyphonic. Based on our analyses, we emphasize, then, the relevance of the negotiation between author and reviewer, in the stage of textual review, to constitute the discursive genre doctoral dissertation, mainly because dialogue represents a constitutive character of language itself and crucial for the execution of meaning.

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Author Biographies

Patrícia Souza Lemos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

Doutoranda em Linguística pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb). Mestre em Linguística pela mesma Instituição.

Márcia Helena de Melo Pereira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb).

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Published

2021-07-31

How to Cite

Lemos, P. S., & Pereira, M. H. de M. (2021). REVISÃO TEXTUAL E GÊNERO ACADÊMICO TESE DE DOUTORADO: A NEGOCIAÇÃO DE SENTIDOS COMO CERNE DA INTERAÇÃO. fólio - Revista De Letras, 13(1). https://doi.org/10.22481/folio.v13i1.8218