SOB A ÓTICA DA ERGOLINGUÍSTICA: UM ESTUDO SOBRE O TRABALHO DE PROFESSORES EM FORMAÇÃO NO PIBID

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v13i1.8255

Keywords:

Ergolinguística, Formação de professores, PIBID

Abstract

This paper aims to discuss the training of Portuguese language teachers in the Institutional Program for Teaching Initiation (PIBID), based on the application of the self-confrontation methods (CLOT, 1997). We are assuming the hypothesis that those methods encourage workers’ self-reflection when they observe themselves at work, operating as an important means of understanding the real work of teachers in training. Through Ergolinguistics (PORTO, 2010; 2011; 2021), we analyzed the language about the teacher’s work, as well as language as a dialogical activity of producing meanings.

KEYWORDS: Ergolinguistics; Teacher training; PIBID.

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Author Biographies

Kelly Aparecida Almeida Gouveia, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Mestranda em Linguística da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). 

Ludmila Mota de Figueiredo Porto, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professora Adjunta da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

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Published

2021-07-31

How to Cite

Gouveia, K. A. A., & Porto, L. M. de F. (2021). SOB A ÓTICA DA ERGOLINGUÍSTICA: UM ESTUDO SOBRE O TRABALHO DE PROFESSORES EM FORMAÇÃO NO PIBID . fólio - Revista De Letras, 13(1). https://doi.org/10.22481/folio.v13i1.8255