UM ESTUDO SOBRE OS ESTEREÓTIPOS EM REDAÇÕES DO ENEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v13i2.8926

Keywords:

Argumentation, Stereotypes, Gender wording of ENEM

Abstract

The objective of this work is to investigate the construction of stereotypes in essays of the National High School Exam that dealt with the theme "Paths to combat religious intolerance in Brazil." From a methodological point of view, the corpus of this article is composed of two essays evaluated with different notes (660 and 1000 points). The analysis showed that the stereotypes mobilized in the note 660 writing dialogue with previous statements characterized by reproducing prejudiced, exclusive and racist speeches. On the other hand, the stereotypes built in the essay that obtained the highest score respond to statements in the field of science and, therefore, are part of the universe of beliefs and values of many intellectuals. In this way, the research carried out in this work demonstrates the relevance, both from the point of view of access to the university and the development of a more democratic and inclusive worldview, of working stereotypes in the textual production proposals of the writing genre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edmar Peixoto de Lima, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (Uece); professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) e do Departamento de Letras Vernáculas (DLV/FALA), da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

Francisco Diego Sousa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Mestrando em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte  (UERN).

Maria Aparecida Porto Bessa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Mestranda em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

References

AMOSSY, R. A argumentação no discurso. Tradução de Angela M. S. Corrêa et al. São Paulo: Contexto, 2018.

AMOSSY, R. Argumentação e Análise do Discurso: perspectivas teóricas e recortes disciplinares. Tradução: Eduardo Lopes Piris e Moisés Olímpio Ferreira. EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, Ilhéus, n. 1, p. 129-144, 2011. Disponível em: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/389. Acesso em: 1 ago. 2020.

AMOSSYR, R.; PIERROT, A. H. Estereotipos y clichés. 1. ed. Tradução de Lelia Gándara. Buenos Aires: Eudeba, 2010.

AZEVEDO, DERMI. A igreja católica e seu papel político no Brasil. Estudos Avançados – Revista USP. v. 18, n. 52, 2004. Disponível em: https://www.scielo.brpdf/ea/v18n52/a09v1852.pdf. Acesso em: 17 set. 2020.

BAKTHIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra, notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016.

CASTRO, R. M. M.; BALDINO, J. M. O ensino religioso no Brasil: a constituição de campo disputado. Revista de Estudos da Religião (REVER) – PUC-SP. Ano 15, n. 02, jul./dez. 2015. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/rever/article/view/26185/18849. Acesso em: 17 set. 2020.

FELDENS, P. F. Preconceito religioso: um desafio à liberdade religiosa, inclusive expressiva. Revista Justiça e História. v. 6, n. 12, 2008. Disponível em: https://www.tjrs.jus.br/export/poder_judiciario/historia/memorial_do_poder_judiciario/memorial_judiciario_gaucho/revista_justica_e_historia/issn_1677-065x/v6n12/Microsoft_Word_-_ARTIGO_PRECONCEITO_RELIGIOSO...._Priscila_Feldens_-_ABNT.pdf. Acesso em 19 set. 2020.

LOPES-ROSSI, M. A. G. Tendências atuais em pesquisa de linguística aplicada. São Paulo: UNITAU, 2009. Disponível em: http://www.unitau.br/scripts/prppg/la/5sepla/site/comunicacoes_orais/artigomaria_aparecida.pdf. Acesso em: 01 mar. 2019.

MACEDO, P. S. A. de.; CAVALCANTE, M. M. Estratégias de textualização na polêmica sobre culturas agrícolas no Brasil. Entrepalavras, Fortaleza, v. 9, n. 1, p. 303-320, já/abr. 2019. Disponível em: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1390. Acesso em: 1 ago. 2020.

PERELMAN, C; OLBRECHTS-TYTECA, L. Tratado de argumentação: a nova retórica. Tradução de Maria Ermantina de Almeida Prado Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

RABATEL, A. Homo narrans: por uma abordagem enunciativa e interacionista da narrativa. Tradução de Maria das Graças Soares Rodrigues, Luís Passeggi, João Gomes da Silva neto. São Paulo: Contexto, 2016.

RUIZ, M. A. A.; ARAÚJO, L. M. B. M. de. (orgs). Das condições de enunciabilidade no discurso científico: o caso dos estereótipos. Araraquara: Letraria, 2019.

SOUZA, F. F. de. Islamofobia brasileira online: discursos fechados sobre o Islam em uma rede social. pragMATIZES - Revista Latino Americana de Estudos em Cultura, Ano 7, n 13, abr/set. p. 36-52. 2017. Disponível em: https://periodicos.uff.br/pragmatizes/article/view/10458. Acesso em: 1 ago. 2020.

Published

2022-03-19

How to Cite

Lima, E. P. de, Sousa, F. D. ., & Bessa, M. A. P. . (2022). UM ESTUDO SOBRE OS ESTEREÓTIPOS EM REDAÇÕES DO ENEM. fólio - Revista De Letras, 13(2). https://doi.org/10.22481/folio.v13i2.8926