NA AULA DE “INGREIS”
HISTÓRIA EM QUADRINHOS NO ENSINO DE LÍNGUA EM PERSPECTIVA DIALÓGICA
DOI:
https://doi.org/10.22481/folio.v13i2.9377Keywords:
Dialogism; Languages Teaching; Comics.Abstract
Within the indisciplinary field of Applied Linguistics, in this research we analyze a comic from Chuck Billy named In the “ingrichi” class, with the purpose to discuss the way the comic builds possibilities for the construction of representation about the practice of teaching language, being a teacher, being a student and the possible consequences of this type of material for the readers. Dialogical studies of language according to Bakhtin’s perspective and his Circle’s is the theoretical apparatus that guided this research. The analysis is descriptive-interpretive and follows a qualitative research approach. The comic has the representation of scholastic language teaching; a teacher who reproduces and applies content, represents herself using physical punishment and the students who are responsible for the unproductive work.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail (VOLOCHINOV). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 10ª edição. São Paulo: Hucitec, 2002.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução: Paulo Bezerra. 4ª edição. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução de Paulo Bezerra. 5ª edição. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013b.
BAKHTIN, Mikhail. Questões de estilística no ensino da língua. Tradução Sheila Grillo e Ekaterina Vólvoka Américo. São Paulo: Editora 34, 2013a.
BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Equipe de tradução: Aurora F. Bernardini; José P. Júnior; Augusto G. Júnior; Helena S. Nazário; Homero F. de Andrade. 5ª edição. São Paulo: Hucitec, 2002.
BRAIT, Beth. Olhar e ler: verbo-visualidade em perspectiva dialógica. In: Bakhtiniana, São Paulo, 8 (2). p. 43 – 66, ju./dez., 2013.
CÓRIO, Maria de Lourdes Del Fáveri. O personagem “Chico Bento”, suas ações e seu contexto: um elo entre a tradição e a modernidade. Dissertação de Mestrado. Universidade de Marília–SP. São Paulo, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 7ª edição Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
KLEIMAN, Angela. Processos identitários na formação profissional: o professor como agente de letramento. In: Manoel Luiz Gonçalves Corrêa; Françoise Boch (orgs.). Ensino de língua: representação e letramento. São Paulo: Mercado de Letras, 2006. p. 75-91.
LIBERATTI, Elisângela. Ara, Chico; Aw, Chuck: uma tradução funcionalista de quadrinhos do Chico Bento. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Santa Catarina. Santa Catarina, 2012.
LIMA, Branca Alves. Caminho Suave. 132ª edição. São Paulo: Caminho Suave Edições, 2015.
MEDVIÉDEV, Pável Nikoláievitch. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução de Ekaterina Vólkova Américo e Sheila Camargo Grillo. São Paulo: Contexto, 2019.
PARRILLA, Franciele Aline. Chico Bento, um caipira do campo ou da cidade?: a representação do espaço rural e urbano e de seus habitantes na revista em quadrinhos do Chico Bento (1982-2000). Dissertação de Mestrado. Faculdade de Ciências e Letras de Assis – Universidade Estadual Paulista. São Paulo, 2006.
PERES, Eliane Teresinha; VAHL, Mônica Maciel; THIE, Vania Grim. Aspectos editoriais da cartilha Caminho Suave e a participação da Editora Caminho Suave Limitada em programas federais do livro didático. In: Rev. bras. hist. educ., Maringá-PR, v. 16, n. 1 (40), p. 335-372, jan./abr., 2016.
PERINI, Mário. Defino minha obra gramatical como a tentativa de encontrar respostas às perguntas: por que ensinar gramática? Que gramática ensinar? In: NEVES, Maria Helena Moura; CASSEB-GALVÃO, Vânia Cristina (orgs.). Gramáticas contemporâneas do Português: com a palavra, os autores – Evanildo Bechara; Maria Helena Mira Matheus; Mário Perini; Maria Helena de Moura Neves; José Carlos Azevedo; Ataliba Teixeira de Castilho; Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
PHILLIPSON, Robert. Linguistic Imperialism. Oxford: Oxford University Press, 1992.
RICHARDS, Jack; RODGERS, Theodore. Approaches and Methods in Language Teaching. 18th printing. New York: Cambridge, 2011.
ROJO, Roxane.; BARBOSA, Jacqueline P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
SOUSA, Maurício. Almanaque do Chico Bento. São Paulo: Editora Globo, n. 39, 1997.
SOUSA, Maurício. Chico Bento. São Paulo: Editora Abril, n. 1, 1982.
SOUSA, Maurício. Chico Bento. São Paulo: Editora Abril, n. 82, 1985.
SOUSA, Maurício. Chico Bento. São Paulo: Editora Panini, n. 1, 2007.
SOUSA, Maurício. Maurício de Sousa: Biografia em quadrinhos. São Paulo: Editora Panini, 2007.
SOUSA, Maurício; SILVA, Yara Maura. Oi, eu sou o Chico Bento. São Paulo: Editora Globo, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 fólio - Revista de Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.