ARGUMENTAÇÃO EM VOZES QUE CONSTITUEM O CAMPUS AVANÇADO DA UERN DE PAU DOS FERROS

EFEITOS DE SENTIDO E RECURSOS DE PRESENÇA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v13i2.9398

Keywords:

Argumentação; Efeitos de sentido; Recursos de presença; Vozes.

Abstract

This work aims to analyze the argumentation in speeches that constitute the Advanced Campus of the State University of Rio Grande do Norte (UERN) of Pau dos Ferros, focusing on the production of effects of senses and presence resources. We used as a source of investigation the Corpus “Vozes”, constituted during the years 2011 to 2014 in institutional research of scientific initiation, financed by the National Research Council (CNPq), at UERN-Advanced Campus of Pau dos Ferros, Department of Letters. The theoretical contribution comes from the discussions presented in the work treated on argumentation: the new rhetoric (OLBRECHTS-TYTECA; PERELMAN, 1993, 1996, 1999), of studies affiliated with the scholars of the treaty (REBOUL, 2004; SOUZA, 2008), of dialogic theory language (BAKHTIN, 2003) and studies on meaning effects (SOUZA, 2003). The methodology is situated in a descriptive and interpretative character, having as a basis for the analysis the theoretical studies presented in this research. For the analysis, we selected two discourses from the corpus that have not yet been analyzed, namely: ex-rector and ex-teacher. The results suggest that many arguments and meaning effects are revealed in the discourses produced, which start from the facts and narratives that found the University, from the opposition of yesterday and today, opinions about the quality of teaching, administration, even human relations. Finally, these meanings are constituted from the resources of presence in the discourse, especially through the narratives, because, as Perelman (1993) says, the narrative bears witness to the effect of presence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Victor Rafael do Nascimento Mendes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutor em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

MEYER, M. A unidade da retórica e seus componentes: éthos, páthos, logos. In: A retórica. Tradução de Marly Peres. São Paulo: Ática, 2007.

PERELMAN, C. O império retórico: retórica e argumentação. Tradução de F. Trindade e R. A. Grácio. Porto: Ed, ASA. 1993.

______; Retóricas. Tradução de M. E. G. G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

______; OLBRECHTS-TYTECA, L. Tratado da argumentação: A nova retórica. Tradução de M. E. G. G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

REBOUL, Olivier. Introdução à retórica. Trad. Ivone Castilho Benedetti. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

SOUZA, G. S.; COSTA, R. L.; BARBOSA JUNIOR, F. F. A Argumentação em discursos sobre o ensino superior na UERN: sentidos que constituem o campus de Pau dos Ferros. EID&A – Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação. Ilhéus, n.2. p. 63-75, mai. 2012. [Acessível em http://www.uesc.br/revistas/eidea/revistas/revista2/06gilton.pdf].

_____, G. S. de. A argumentação nos discursos: questões conceituais. In: FREITAS, A. C. et all (Orgs.). Linguagem, discurso e cultura: múltiplos objetos e abordagens. Mossoró: Queima-Bucha/Edições UERN, 2008.

_____, G. S. de. O Nordeste na mídia: um (des) encontro de sentidos. Tese de Doutorado. 402 p. Programa de Pós-Graduação em Lingüística e Língua Portuguesa. Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”/UNESP. Araraquara: UNESP, 2003.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO GRANDE DO NORTE – UERN. Campus Avançado “Professora Maria Elisa de Albuquerque Maia” (CAMEAM). Pau dos Ferros. 2010. Disponível em http://www.uern.br:80/faculdade/faculdades.asp?item=faculdades.asp&f.

Published

2022-03-19

How to Cite

Nascimento Mendes, V. R. do. (2022). ARGUMENTAÇÃO EM VOZES QUE CONSTITUEM O CAMPUS AVANÇADO DA UERN DE PAU DOS FERROS: EFEITOS DE SENTIDO E RECURSOS DE PRESENÇA. fólio - Revista De Letras, 13(2). https://doi.org/10.22481/folio.v13i2.9398

Issue

Section

VERTENTES & INTERFACES II: Estudos Linguísticos e Aplicados