DO TEXTO LITERÁRIO AO AUDIOVISUAL

UM ESTUDO COMPARADO ENTRE E NÃO SOBROU NENHUM, DE AGATHA CHRISTIE E HOW TO GET AWAY WITH MURDER, DE PETER NOWALK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v13i2.9641

Keywords:

Literatura Comparada, E não sobrou nenhum, How to get away with murder, intertextualidade, audiovisual

Abstract

On September 22, 2016, the ABC television network released the third season of How to get away with murder, a crime drama series created by Peter Nowalk, and later that year, in an interview with Entertainment Weekly magazine, Peter said he was great fan of Agatha Christie and that the third season of the series would be his version of And then there were none, a Christie's best-seller book. For this reason, from the theory of comparative literature and the precepts of intertextuality, since there is currently a great approximation between literary and audiovisual works, in the context of what is conventionally called interart studies, this article aims to propose a comparative study between the book And then there were none and how it is inserted into the narrative construction of the series by Peter Nowalk in his very personal version of Christie’s novel. As a theoretical foundation for the proposed study, we will use critical texts that address intertextuality and issues related to literature and cinema, such as Aguiar (2018), Chauvin (2017), Perrone-Moisés (1990), Carvalhal (1991, 2006), Clüver (2006), Gualda (2010), among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renan da Silva Dalago, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (Uems)

Mestrando em Estudos Literários pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (Uems) na linha de pesquisa Poéticas da Modernidade. Bolsista FUNDECT/CAPES.

Altamir Botoso, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (Uems)

Doutor em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). Professor da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (Uems).

References

AGUIAR, Katrícia Costa Silva Soares de Souza. Literatura e cinema em confronto: um estudo interartes ou intermidiático? Revista Papéis, v. 22, n. 44, 2018, p. 86-102. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/papeis/article/view/3222. Acesso em: 28 jul. 2021.

ABRAMS, Natalle. Como fugir do assassino: quem vai morrer? Revista Entertainment Weekly. 22 de set de 2016. Disponível em: https://ew.com/article/2016/09/22/how-get-away-murder-death-season-3/. Acesso em: 19 jul. 2021.

CARVALHAL, Tânia Franco. Literatura Comparada. 4. ed. rev. e ampliada. São Paulo: Ática, 2006.

CARVALHAL, Tânia Franco. Literatura Comparada: a estratégia interdisciplinar. Revista Brasileira de Literatura Comparada, n. 1, v. 3, 1991, p. 9-21. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/181303/000536388.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 28 jul. 2021.

CHAUVIN, Jean Pierre. O Caso dos Dez Negrinhos: Romance em Ampulheta. Revista USP. São Paulo, n. 113, p. 121-132, 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/139387/134728. Acesso em: 28 jul. 2021.

CHRISTIE, Agatha. E não sobrou nenhum. Tradução Renato Marques de Oliveira. – 4. ed. São Paulo: Globo, 2014.

CLÜVER, Claus. INTER TEXTUS / INTER ARTES / INTER MEDIA. Aletria: Revista de Estudos de Literatura, v. 14, jul.-dez. 2006, p. 10-41. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/1357. Acesso em: 27 jul. 2021.

DAVIS, Viola. Emmy 2015: Viola Davis é primeira mulher negra a ganhar Emmy de melhor atriz dramática e faz discurso emocionante. Disponível em: https://www.geledes.org.br/viola-davis-e-a-primeira-negra-a-ganhar-o-premio-de-melhor-atriz-no-emmy-e-faz-discurso-emocionante/. Acesso em: 19 jul. 2021.

GUALDA, Linda Catarina. Literatura e Cinema: elo e confronto. Revista MATRIZes, ano 3, v. 2, jan/jul, 2010, p. 201-220. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/38267/41072. Acesso em: 28 jul. 2021.

HOW to get away with Murder. Direção: Peter Nowald. Produção Executiva: Shonda Rhimes. Interpretes: Viola Davis, Alfred Enoch, Jack Falaheem Aja Naomi King, Matt McGorry, Karla Souza e outros. [C.L]: ShondaLand, NoWalk Entertainment, ABC Studios, 2014-2020. Série, son., color., 6 temporadas, 90 episódios, 43min.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Literatura comparada, intertexto e antropofagia. In: PERRONE-MOISÉS, Leyla. Flores da Escrivaninha: ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 1990, p. 91-99.

UOL. Revista Exitoína. E não sobrou nenhum: confira o romance policial mais vendido de Agatha Christie. Publicado em 29 de jul de 2020. Disponível em: https://exitoina.uol.com.br/noticias/vitrine/e-nao-sobrou-nenhum-confira-o-romance-policial-mais-vendido-de-agatha-christie.phtml. Acesso em: 20 jul. 2021.

Published

2022-03-19

How to Cite

Dalago, R. da S. ., & Botoso, A. (2022). DO TEXTO LITERÁRIO AO AUDIOVISUAL: UM ESTUDO COMPARADO ENTRE E NÃO SOBROU NENHUM, DE AGATHA CHRISTIE E HOW TO GET AWAY WITH MURDER, DE PETER NOWALK. fólio - Revista De Letras, 13(2). https://doi.org/10.22481/folio.v13i2.9641