BELIEFS IN THE TEACHING AND LEARNING OF LANGUAGES: THE FOCUS GROUP AS AN INSTRUMENT OF DATA PRODUCTION

Authors

  • Luciana Kinoshita Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6722

Keywords:

Crenças, Ensino-Aprendizagem de idiomas, Grupo focal

Abstract

The subject investigated was the focus group as a tool of data production in studies about beliefs in teaching and learning of foreign languages. Our intention was to assist in the planning and application of focus groups that deal with this theme. We conducted a bibliographic study and report our own experience in planning and applying the instrument. The theoretical framework included Barbosa (2012), Backes et al (2011), Autor (2018), Morgan (2013), Santos, Silva and Jesus (2016), Teixeira and Maciel (2009), Trad (2009), among others. Results indicated that the use of the focus group is appropriate to produce data about beliefs regarding the teaching and learning of languages, as long as the researcher involved plans and prepares in advance and appropriately.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Kinoshita, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)

Professora da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa). Doutora em Educação pela Universidade se São Paulo (Usp).Fez doutorado sanduíche na Siauliai University, na Lituânia.

References

1. ASCHIDAMINI, I.M.; SAUPE, R. Grupo focal – estratégia metodológica qualitativa: um ensaio teórico. Cogitare Enfermagem, Curitiba, v. 9, n. 1, p. 9-14, 2004.
2. KINOSHITA, L. Crenças e expectativas sobre ensinar/aprender a ser professor de língua estrangeira (Representações de graduandos, formadores e agentes governamentais: o caso da formação docente inicial na Unifesspa). 2018. 774 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
3. BACKES, D.S. et al. Grupo focal como técnica de coleta e análise de dados em pesquisas qualitativas. O Mundo da Saúde, São Paulo, v. 35, n. 4, p. 438-442, 2011.
4. BARBOSA, J.A.G. A utilização do Grupo Focal como método de coleta dados em pesquisa qualitativa na saúde e na enfermagem. Periódico Científico do Núcleo de Biociências, Belo Horizonte, v. 02, n. 03, p. 38-46, ago./set. 2012.
5. BARCELOS, A.M.F. Reflexões acerca da mudança de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 7, n. 2, p. 109-138, 2007.
6. ______. Metodologia de pesquisa das crenças sobre a aprendizagem de línguas: estado da arte. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 1, n. 1, p. 71-92, 2001.
7. DIAS, C.A. Grupo focal: técnica de coleta de dados em pesquisas qualitativas. Informação & Sociedade, v.10, n.2, 2000.
8. DICICCO-BLOOM, B.; CRABTREE, B.F. The qualitative research interview. Medical Education, v. 40, n. 4, p. 314–321, abr. 2006.
9. DÖRNYEI, Z. Motivation in second language learning. In: CELCE-MURCIA, M.; BRINTON, D.M.; SNOW, M.A. (Eds.). Teaching English as a second or foreign language. 4. ed., Boston: National Geographic Learning/Cengage Learning, 2014. p. 518-531.
10. GIBBS, A. Focus groups. Guildford: University of Surrey, 1997. Disponível em: http://sru.soc.surrey.ac.uk/SRU19.html. Acesso em: 13 mai. 2020.
11. GOMES, M.E.S.; BARBOSA, E.F. A técnica de grupos focais para obtenção de dados qualitativos. Educativa - Instituto de Pesquisas e Inovações Educacionais, fev. 1999.
12. I-TECH. Organizar e conduzir grupos focais: um guião de implementação técnica. Seattle: US Department of Health and Human Services Health Resources and Services Agency, 2008.
13. KIND, L. Notas para o trabalho com a técnica de grupos focais. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 10, n. 15, p. 124-136, jun. 2004.
14. LARSEN-FREEMAN, D. Chaos/complexity science and second language acquisition. Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press, v. 2, n. 18, p.141-165, 1997.
15. MASI, B. Customers in focus: a guide to conducting and planning focus groups. Seattle: The Simply Better! Team, s/d.
16. MORGAN, D.L. Focus groups as qualitative research: planning and research design for focus groups. London: Sage Publications/ Thousand Oaks, 2013.
17. ______. Focus groups as qualitative research. 2. ed., London: Sage Publications/ Thousand Oaks, 1997.
18. OLIVEIRA, A.A.R; LEITE, C.A.P.F; RODRIGUES, C.M.C. O processo de construção dos grupos focais na pesquisa qualitativa e suas exigências metodológicas. In: CONGRESSO DA ANPAD, 31., 2007, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, 2007. p. 1-15.
19. PAIVA, V.L.M.O. Caleisdoscópio: fractais de uma oficina de ensino aprendizagem. Memorial. UFMG, 2002.
20. PAJARES, M. F. Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, v. 62, n. 3, p. 307-332, 1992.
21. SANTOS, R.C.S.; SILVA, A.C.T.; JESUS, M.P. O grupo focal como técnica de coletas de dados na pesquisa em educação: aspectos éticos e epistemológicos. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES, 9., 2016. Anais... Aracaju, 2016.
22. SILVA, J.R.S.; ASSIS, S.M.B. Grupo focal e análise de conteúdo como estratégia metodológica clínica-qualitativa em pesquisas nos distúrbios do desenvolvimento. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, São Paulo, v.10, n.1, p.146-152, 2010.
23. TEIXEIRA, S.R.; MACIEL, M.D. Grupo focal: Técnica de coleta de dados e espaço de formação docente. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., 2009, Florianópolis. Anais... Florianópolis, 2009.
24. TRAD, L.A.B. Grupos focais: conceitos, procedimentos e reflexões baseadas em experiências com o uso da técnica em pesquisas de saúde. Physis, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 777-796, 2009.
25. VILLARD, J.A. Use of focus groups: an effective tool for involving people in measuring quality and impact. Ohio State University Papers, v. 7, n. 6, 2003.
26. ZIMMERMANN, M.H.; MARTINS, P.L.O. Grupo focal na pesquisa qualitativa: relato de experiência. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 8., 2008, Curitiba. Anais... Curitiba, 2008. p. 12115-12125.

Published

2020-07-02

How to Cite

Kinoshita, L. (2020). BELIEFS IN THE TEACHING AND LEARNING OF LANGUAGES: THE FOCUS GROUP AS AN INSTRUMENT OF DATA PRODUCTION. fólio - Revista De Letras, 12(1). https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6722