The use of songs as a category of analysis and teaching method of Northeast migration in the human sciences
DOI:
https://doi.org/10.22481/rg.v8.e2024.e14268Keywords:
Song, northeast migrations, teaching of human sciences.Abstract
The objective of this work is to discuss music as a teaching methodology for the migrations of northeastern peoples in the 20th century, based on the work of the Ceará artist Belchior. For this, it was necessary to read the literature on: a) music as a teaching resource; b) migration of the Northeastern population, especially musical artists; c) the music of Northeastern artists as a cultural expression. An analysis was also made of the proposals for the debate on migrations in the classroom according to the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). It was evidenced that despite several stereotypes that the Northeast region carries, the music of local artists can serve as a form of instrument that portrays the true singularities of the place.
Downloads
Metrics
References
ALBUQUERQUE JUNIOR, D. M. O engenho anti-moderno: a invenção do Nordeste e outras artes. 1994. 500f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/280137>. Acesso em: 20 jun. 2022.
ALMEIDA, J. A. de. Luiz Gonzaga para alfabetização de jovens e adultos - Curso De Formação De Alfabetizadores. UFS. São Cristóvão. Sergipe. 2005. Disponível em: <https://livrozilla.com/doc/1032501/luiz-gonzaga-para-alfabetiza%C3%A7%C3%A3o-de-jovens-e-adultos>. Acesso em: 20 jun. 2022.
ANDRADE, L. M. de A. de A.; LEAL, À. A. A. O Nordeste no ensino de geografia: Uma análise a partir de livros didáticos do sétimo ano do ensino fundamental. In: BRINDEIRO, F. O. da S.; CASTRO, A. Q. de. (Org.). Geografia e ensino: Saberes e práticas docentes. Rio de Janeiro: e-Publicar, 2021. p. 8-26.
ANDRADE, M. C. de. A Terra e o Homem no Nordeste. São Paulo: Editora Brasiliense, 1963.
BARROS, R. M. R.; MARQUES, L. C.; TAVARES, L S. P. A importância da música para o ensino-aprendizagem na educação infantil: reflexões à luz da psicologia histórico-cultural. In: IV Colóquio Luso-Brasileiro de Educação? COLBEDUCA e II Seminário Currículo, Inclusão e Educação Escolar – CIEE, 2018, Braga e Paredes de Coura, Port. Anais... Braga e Paredes de Coura, Port, 2018. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/colbeduca/article/view/11348>. Acesso em: 18 de mar. 2021
BELCHIOR. Alucinação. Rio de Janeiro: Polygram, 1976.
BELCHIOR. Conheço meu lugar. Rio de Janeiro: Warner Brasil, 1979
BELCHIOR. Princesa do meu Lugar. Rio de Janeiro: Warner Brasil, 1980.
BERDOULAY, V. Espaço e cultura. In: CASTRO, I. E. de; GOMES, P. C. da C.; CORRÊA, R. L. (Org.). Olhares geográficos: modos de ver e viver o espaço. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012. p. 101-131.
BOMFIM, L. C. A Eclosão da Tropicália e os migrantes nordestinos. In: VI ENABET – Encontro Nacional da Associação Brasileira de Etnomusicologia, 2013, João Pessoa. Anais... João Pessoa: UFPB, 2013. p. 295-302. Disponível em: <https://www.abet.m
us.br/download/AnaisVI_ENABET2013.pdf>. Acesso em: 5 jun. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/i
mages/BNCC_publicacao.pdf>. Acesso em: 02 jun. 2022.
DAMATTA, R. O que faz do brasil, Brasil?. Rio de Janeiro: Rocco, 1996.
FREIRE, P.. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, Paz e Terra, 2011.
PAULA, L. P.; SILVA, A. E. F.; NASCIMENTO, C. C. N. A potencialidade da linguagem musical no ensino de geografia: fluxos migratórios no Brasil na canção ‘Fotografia 3x4’ de Belchior. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 10, n. 20, p. 284-301, jul./dez. 2020. Disponível em: <https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/869>. Acesso em: 18 jun. 2022.
PEREIRA, S. S.. A música no ensino de geografia: abordagem lúdica do semiárido nordestino – uma proposta didática-pedagógica. Geografia Ensino & Pesquisa, vol. 16, n. 3, p. 137-148, set./ dez. 2012. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/7576>. Acesso em: 18 jun. 2022.
ROCHA, Í. G. V. da. A identidade cultural nordestina na música de Luiz Gonzaga a partir dos níveis fonéticos. Revista desenredos, Ano V, n 19. p.1-29, dez. 2013. Disponível em: <http://desenredos.dominiotemporario.com/doc/19-Artigo-LuizGonzaga-Italo.pdf>. Acesso em: 2 jun. 2022.
SANTOS, C. C. P. dos; COELHO, M. F. d’Ávilla. Música: Instrumento para o processo ensino aprendizagem. In: VI seminário internacional sobre profissionalização docente. Curitiba. Anais... Curitiba: ANPED, 2013 p. 21.502-21.510. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/24675_13222.pdf>. Acesso em: 18 de mar. 2021.
SANTOS, M. A natureza do espaço – Técnica e tempo. Razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996
SILVA, U. V. Velhos caminhos, novos destinos: Migrantes nordestinos na Região Metropolitana de São Paulo. 2008. 178f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade de São Paulo: São Paulo. 2008. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponive
is/8/8132/tde-27082009-162742/publico/UVANERSON_VITOR_DA_SILVA.pdf>. Acesso em: 15 jun. 2022.
SOARES, O. P.. A música nas aulas de história: O debate teórico sobre as metodologias de ensino. Revista História Hoje, v. 6, n° 11, p. 78-99, 2017. Disponível em: <https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/325>. Acesso em: 10 jun. 2022.
SOUZA, M. L. de. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 from the Geopauta Journal and the Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
Authors must retain unrestricted copyright and grant the Geopauta the first publication with the work simultaneously licensed under CC BY which allows others to share with recognition of each author's authorship in the initial publication in this Journal
Intellectual Property and Terms of Use
Geopauta adopts the Free Access policy in accordance with Open Access - OAC recommended by DOAJ and in accordance with the SciELO Criteria, under a Creative Commons CC By Attribution 4.0 International License, allowing immediate free access to the work and allowing any user to read, download, copy, distribute, print, search or link to the full texts of the articles, track them for indexing, pass them as data to software or use them for any other legal purpose.
Geopauta attributes the CC BY. license. where it is allowed without restrictions:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercial. as long as they give due credit for the original creation.
Adapt — remix, transform, and create from the material for any purpose, even commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation.