The use of songs as a category of analysis and teaching method of Northeast migration in the human sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v8.e2024.e14268

Keywords:

Song, northeast migrations, teaching of human sciences.

Abstract

The objective of this work is to discuss music as a teaching methodology for the migrations of northeastern peoples in the 20th century, based on the work of the Ceará artist Belchior. For this, it was necessary to read the literature on: a) music as a teaching resource; b) migration of the Northeastern population, especially musical artists; c) the music of Northeastern artists as a cultural expression. An analysis was also made of the proposals for the debate on migrations in the classroom according to the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). It was evidenced that despite several stereotypes that the Northeast region carries, the music of local artists can serve as a form of instrument that portrays the true singularities of the place.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Erik Albino de Sousa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte-Ufrn -Natal-RN- Brasil

Master in Geography from the State University of Rio Grande do Norte - UERN, and Graduated in Geography from the same institution (2019). He has experience in the areas of Geography, Human Geography and Geography Teaching, and conducts research mainly on topics involving Territory, Territorialities, Urban Economy Circuits, Public Space, Geography Teaching, Economic Geography and Urban Geography.

References

ALBUQUERQUE JUNIOR, D. M. O engenho anti-moderno: a invenção do Nordeste e outras artes. 1994. 500f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/280137>. Acesso em: 20 jun. 2022.

ALMEIDA, J. A. de. Luiz Gonzaga para alfabetização de jovens e adultos - Curso De Formação De Alfabetizadores. UFS. São Cristóvão. Sergipe. 2005. Disponível em: <https://livrozilla.com/doc/1032501/luiz-gonzaga-para-alfabetiza%C3%A7%C3%A3o-de-jovens-e-adultos>. Acesso em: 20 jun. 2022.

ANDRADE, L. M. de A. de A.; LEAL, À. A. A. O Nordeste no ensino de geografia: Uma análise a partir de livros didáticos do sétimo ano do ensino fundamental. In: BRINDEIRO, F. O. da S.; CASTRO, A. Q. de. (Org.). Geografia e ensino: Saberes e práticas docentes. Rio de Janeiro: e-Publicar, 2021. p. 8-26.

ANDRADE, M. C. de. A Terra e o Homem no Nordeste. São Paulo: Editora Brasiliense, 1963.

BARROS, R. M. R.; MARQUES, L. C.; TAVARES, L S. P. A importância da música para o ensino-aprendizagem na educação infantil: reflexões à luz da psicologia histórico-cultural. In: IV Colóquio Luso-Brasileiro de Educação? COLBEDUCA e II Seminário Currículo, Inclusão e Educação Escolar – CIEE, 2018, Braga e Paredes de Coura, Port. Anais... Braga e Paredes de Coura, Port, 2018. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/colbeduca/article/view/11348>. Acesso em: 18 de mar. 2021

BELCHIOR. Alucinação. Rio de Janeiro: Polygram, 1976.

BELCHIOR. Conheço meu lugar. Rio de Janeiro: Warner Brasil, 1979

BELCHIOR. Princesa do meu Lugar. Rio de Janeiro: Warner Brasil, 1980.

BERDOULAY, V. Espaço e cultura. In: CASTRO, I. E. de; GOMES, P. C. da C.; CORRÊA, R. L. (Org.). Olhares geográficos: modos de ver e viver o espaço. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012. p. 101-131.

BOMFIM, L. C. A Eclosão da Tropicália e os migrantes nordestinos. In: VI ENABET – Encontro Nacional da Associação Brasileira de Etnomusicologia, 2013, João Pessoa. Anais... João Pessoa: UFPB, 2013. p. 295-302. Disponível em: <https://www.abet.m

us.br/download/AnaisVI_ENABET2013.pdf>. Acesso em: 5 jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/i

mages/BNCC_publicacao.pdf>. Acesso em: 02 jun. 2022.

DAMATTA, R. O que faz do brasil, Brasil?. Rio de Janeiro: Rocco, 1996.

FREIRE, P.. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, Paz e Terra, 2011.

PAULA, L. P.; SILVA, A. E. F.; NASCIMENTO, C. C. N. A potencialidade da linguagem musical no ensino de geografia: fluxos migratórios no Brasil na canção ‘Fotografia 3x4’ de Belchior. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 10, n. 20, p. 284-301, jul./dez. 2020. Disponível em: <https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/869>. Acesso em: 18 jun. 2022.

PEREIRA, S. S.. A música no ensino de geografia: abordagem lúdica do semiárido nordestino – uma proposta didática-pedagógica. Geografia Ensino & Pesquisa, vol. 16, n. 3, p. 137-148, set./ dez. 2012. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/7576>. Acesso em: 18 jun. 2022.

ROCHA, Í. G. V. da. A identidade cultural nordestina na música de Luiz Gonzaga a partir dos níveis fonéticos. Revista desenredos, Ano V, n 19. p.1-29, dez. 2013. Disponível em: <http://desenredos.dominiotemporario.com/doc/19-Artigo-LuizGonzaga-Italo.pdf>. Acesso em: 2 jun. 2022.

SANTOS, C. C. P. dos; COELHO, M. F. d’Ávilla. Música: Instrumento para o processo ensino aprendizagem. In: VI seminário internacional sobre profissionalização docente. Curitiba. Anais... Curitiba: ANPED, 2013 p. 21.502-21.510. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/24675_13222.pdf>. Acesso em: 18 de mar. 2021.

SANTOS, M. A natureza do espaço – Técnica e tempo. Razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996

SILVA, U. V. Velhos caminhos, novos destinos: Migrantes nordestinos na Região Metropolitana de São Paulo. 2008. 178f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade de São Paulo: São Paulo. 2008. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponive

is/8/8132/tde-27082009-162742/publico/UVANERSON_VITOR_DA_SILVA.pdf>. Acesso em: 15 jun. 2022.

SOARES, O. P.. A música nas aulas de história: O debate teórico sobre as metodologias de ensino. Revista História Hoje, v. 6, n° 11, p. 78-99, 2017. Disponível em: <https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/325>. Acesso em: 10 jun. 2022.

SOUZA, M. L. de. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020.

Published

2024-09-29

How to Cite

DE SOUSA, E. A. The use of songs as a category of analysis and teaching method of Northeast migration in the human sciences . Geopauta, [S. l.], v. 8, p. e14268, 2024. DOI: 10.22481/rg.v8.e2024.e14268. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/14268. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous demand articles