Teaching games and teaching-learning: conceptions of Geography teachers in the municipality of São Lourenço da Mata – PE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v8.e2024.e14287

Keywords:

Ensino de geografia, Educação, Gamificação, Ludicidade

Abstract

This article arises from research that addresses didactic games and their influence on the teaching-learning process, conducted during the preparation of the monograph within the scope of the Degree in Geography course at the Federal Institute of Pernambuco – IFPE. The objective of the research is to analyze the conceptions of Geography teachers in the municipality of São Lourenço da Mata – PE, about didactic games and teaching-learning. Methodologically, this article was constituted as an exploratory research, with a qualitative-quantitative approach, supported by bibliographical research and complemented with a questionnaire applied to elementary school teachers in the municipality of São Lourenço da Mata - PE. The responses collected indicate that didactic games offer the possibility of facilitating the assimilation of content.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Carlos de Oliveira Bispo, Universidade Federal de Pernanbuco - UFPE- BRASIL

Doutor em Geografia pela UFPE (2022); Mestre em Geografia pela UFPE (2018); 

References

ALENCAR, J. L.; PAES, P. R. S. Jogo Superávit: uma proposta de prática docente para ensino de geografia. Revista Educação Geográfica em Foco, v. 7, n. 13, apr. 2023.

BARROS, M. G. F. B.; MIRANDA, J. C.; COSTA, R. C. Uso de jogos didáticos no processo ensino-aprendizagem. Revista Educação Pública, v. 19, nº 23, de 2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria da Educação Básica. Brasília. DF, 2018. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ >. Acesso em: 19. nov. 2023.

CAMPOS, L. M. L. A produção de jogos didáticos para o ensino de Ciências e Biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. Caderno dos Núcleos de Ensino-UNESP, p. 35-48, 2003.

CREPALDI, R. Jogos, brinquedos e brincadeiras. Curitiba: IESDE Brasil S.A., 2010.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Revisada e atualizada. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010. 184 p.

GIROTTO, E. D.; SANTOS, D. A. O uso de jogos e filmes no ensino da geografia: um estudo de caso com alunos do 3º ano do ensino médio. Revista Geografia, Ensino & Pesquisa, Vol. 21 (2017), n.3, p. 98-109.

GIROTTO, E. D. Dos PCNS a BNCC: o ensino de geografia sob o domínio neoliberal. Geo UERJ, Rio de Janeiro, n. 30, p. 419-439, 2017.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo, Perspectiva, 1971.

IANNI, O. Globalização e Neoliberalismo. São Paulo: Fundação Seade, 1998.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo demográfico. Rio de Janeiro: IBGE, 2022.

KISHIMOTO, T. M. (Org). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 2011.

FIALHO, N. N. Jogos no Ensino de Química e Biologia. 1. ed. Curitiba: Intersaberes, 2013. v. 1. 220p.

LOPES, P. A. PIMENTA, C. C. C. O uso do celular em sala de aula como ferramenta pedagógica: benefícios e desafios. Cadernos de estudos e pesquisa na educação básica, v. 3, p. 52-66, 2017.

MORAN, J. M. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora:uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.p. 1-25.

PIAGET, J. A formação do símbolo na criança 3 ed. Rio de Janeiro: LTC, 1990.

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE SÃO LOURENÇO DA MATA. Secretaria de Educação inicia distribuição dos kits escolares para mais de 13 mil alunos da Rede Municipal de Ensino. Prefeitura de São Lourenço da Mata-Pernambuco, 2022.

Published

2024-04-30

How to Cite

PEREIRA, J. G.; BISPO, C. de O. . Teaching games and teaching-learning: conceptions of Geography teachers in the municipality of São Lourenço da Mata – PE. Geopauta, [S. l.], v. 8, p. e14287, 2024. DOI: 10.22481/rg.v8.e2024.e14287. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/14287. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous demand articles