Soil education as a contribution to the debate on ODS in the discipline of Pedology, Geography course at FCT/Unesp, Presidente Prudente campus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v8.e2024.e15592

Abstract

In 2015, the United Nations’ 17 Sustainable Development Goals (SDGs) were launched globally to address the negative impacts of human activities on the environment. However, limited investments hinder their implementation. Environmental Education plays a key role in raising awareness of these issues and supporting the SDGs. Among innovative approaches, soil-based “eco-paint” combines art, soil conservation, and sustainability. This article describes a practical experience from the Pedology course in the Geography Licentiate and Bachelor’s programs at FCT/UNESP, Presidente Prudente. The use of eco-paint served as a pedagogical tool to promote Soil Education and environmental awareness, offering an alternative learning approach to enhance understanding and encourage sustainable practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BENTO, A. C.; PERUSI, M. C.; PEREIRA, A. N.; AL ZAHER, C.; ABRANTES, A. S. M.; TAVARES, L. M.; COSTA, F. A.; SILVA, W. S.; SPINELLI, J. A. Projeto Coloide: Educação ambiental + arte: uma equação positiva. 6º Congresso de Extensão Universitária da Unesp. Águas de Lindóia, SP. 2011. Anais eletrônico...PROEX/UNESP. ISSN nº 2176-9761. p. 615.

BRASIL. Relatório Nacional Voluntário. Brasília, 2024. 356 p. Disponível em: https://www.gov.br/secretariageral/pt- br/cnods/RNV_Brasil/portugues/RNV_BRASIL_COMPLETO.pdf. Acesso em: 20 jul. 2024.

CAPECHE, C. L. Educação ambiental tendo o solo como material didático: pintura com tinta de solo e colagem de solo sobre superfícies. Rio de Janeiro: Embrapa Solos, 2010. 59 p. Disponível em: https://www.infoteca.cnptia.embrapa.br/infoteca/handle/doc/883230. Acesso em: 15 jul. 2024.

COSTA, J. R.; PEDRON, F. A.; DALMOLIN, R. S. D.; SCHENATO, R. B. 2019. Field Description and Identification of Diagnostic Qualifiers for Urban Soils in Brazil. Rev. Bras. Ciênc. Solo 43. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcs/a/tTHKr43TLKcdVqZBKdfJ5zC/?lang=en. Acesso em: 20 jul. 2024.

EXAME – Environmental, social and Governance (ESG). Custo das mudanças climáticas é de US$ 22 bi por ano, diz presidente do BID. 2024. Disponível em: https://exame.com/esg/custo-das-mudancas-climaticas-e-de-us-22-bi-por-ano-diz- presidente-do-bid/. Acesso em: 20 jul. 2024.

LEINFELDER, R. Assuming responsibility for the Anthropocene: challenges and opportunities in education. In: Anthropocene: exploring the future of the age of humans. RCC Perspectives nº 3, 2013. p. 9-28. Disponível em: https://www.environmentandsociety.org/sites/default/files/seiten_aus_1303_anthro_web_0.pdf. Acesso em: 20 jul. 2024.

MMA - Ministério do Meio Ambiente e Mudança do Clima. Histórico ODS (on-line). 2024. Disponível em: https://www.gov.br/mma/pt-br/acesso-a-informacao/informacoes- ambientais/historico-ods. Acesso em: 20 jul. 2024.

MORENO, M. PERUSI, M. C.; NUNES, J. O. R. Educação em geologia e ecotinta de terra: construção de escala do tempo geológico no curso de geografia. XI Simpósio Brasileiro de Educação em Solos (XI SBES). Palmeiras de Goiás/GO. 04-08 de dez. 2023.

MOURA, J. M.; SERAFINI, P. G.; NOBRE, A. C. S.; NOGUEIRA, G. M. F.;

MEDEIROS JÚNIOR, E. L.; REZENDE, J. F. D. Diagnóstico da adesão aos ODS no Brasil: uma análise da incorporação da Agenda 2030 nos governos estaduais e em suas capitais. In: XXV Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública. Lisboa, Portugal. 2020. p. 24-27.

MUGGLER, C. C.; SOBRINHO, F. A. P.; MACHADO, V. A. Educação em solos: princípios, teoria e métodos. Revista Brasileira de Ciência do Solo, 30. 2006. p. 733- 740. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcs/a/Nm8pcwCzY4dh87dzkzQKQ9z/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 out. 2023.

NAÇÕES UNIDAS. The Sustainable Development Goals Report 2024. Disponível em: https://unstats.un.org/sdgs/report/2024/The-Sustainable-Development-Goals- Report-2024.pdf. Acesso em: 20 jul. 2024.

NAÇÕES UNIDAS-BRASIL. ONU alerta: o mundo não está cumprindo os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (on-line). 2024. Disponível em: https://brasil.un.org/pt- br/272903-onu-alerta-o-mundo-n%C3%A3o-est%C3%A1-cumprindo-os-objetivos-de- desenvolvimento-sustent%C3%A1vel. Acesso em: 20 jul. 2024.

NUNES, J. O. R.; PERUSI, M. C. P.; FUSHIMI, M.; MORENO, M. S.; THOMAZINI, L. stabilização de erosão hídrica em Antropossolos com técnicas de bioengenharia na Área de Proteção Ambiental de Uso Sustentável do Timburi, município de Presidente Prudente, SP, Brasil. Revista Brasileira de Geomorfologia, v.24, n. ESPECIAL, 2023. 24 p. Disponível em: https://www.rbgeomorfologia.org.br/rbg/article/view/2325/386386825. Acesso em: 20 jul. 2024.

SAATH, K. C. O.; FACHINELLO, A. L. Crescimento da demanda mundial de alimentos e restrições do fator terra no Brasil. RESR, Vol. 56, nº 02. Piracicaba/SP. 2018. p. 195-212. Disponível em: https://www.scielo.br/j/resr/a/DdPXZbMzxby89xBDg3XCTgr/. Acesso em: 20 jul. 2024.

Published

2024-11-20

How to Cite

MORENO , M. dos S. .; PERUSI, M. C. . Soil education as a contribution to the debate on ODS in the discipline of Pedology, Geography course at FCT/Unesp, Presidente Prudente campus. Geopauta, [S. l.], v. 8, p. e15592, 2024. DOI: 10.22481/rg.v8.e2024.e15592. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/15592. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático