Teaching internship in emergency distance learning: compressed and fluent geography in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v5i1.7984

Keywords:

Curricular Internship in Geography, Emergency Remote Teaching, Digital Technologies of Information and Communication

Abstract

This article brings as a discussion the challenges and learnings resulting from the experience of the Curricular Internship in Geography III (CIG) and Emergency Distance Learning (EDL) in the context of the Covid-19 pandemic. It took as a starting point the practices carried out by undergraduate students in geography at the Federal University of Ceará (FUC) with their respective supervisors of the internship, who work in the basic education of the Fortaleza/CE Municipality, the Metropolitan Region, and the private education, specifically the elementary education II (6th to 9th grade) with school geography. An analysis of the exchanges of knowledge and feelings resulting from this atypical experience was carried out during the teaching internship

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Silvia Heleny Gomes da Silva, Universidade Federal do Ceará-UFC- Fortaleza-Brasil

PhD student in Geography at the Graduate Program in Geography at the Federal University of Ceará (UFC). Master in Psychology – Federal University of Ceará – Professor of Geography at the City Hall of Fortaleza – Fortaleza -CE - Brazil,

Christian Dennys Monteiro de Oliveira, Universidade Federal do Ceará

Post-Doctor in Human Geography at the University of Seville - Professor of the Post-Graduate Program in Geography at the Federal University of Ceará - Fortaleza - CE - Brazil,

References

BRASIL. Medida Provisória nº 934, de 1º de abril de 2020. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://prograd.ufc.br/wp-content/uploads/2020/06/normativas-medida-provisoria-934-2020.pdf. Acesso em: 26/11/2020.

BRASIL. Parecer nº 5 de 28 de abril de 2020. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Ministério da Educação e Conselho Nacional de Educação, Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://prograd.ufc.br/wp-content/uploads/2020/06/normativas-parecer-homologado-cne.pdf. Acesso em: 26/11/2020.

BRASIL. Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Ministério da Educação, Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://prograd.ufc.br/wp-content/uploads/2020/06/normativas-portaria-544-2020.pdf. Acesso em: 26/11/2020.

COSTA, Dilermando Moraes; LOPES, Jurema Rosa. “Quem forma se forma e reforma ao formar”: uma discussão sobre as TICs na formação de professores. In: Tecnologia, Sociedade e Educação na Era Digital. VILAÇA, Márcio Luiz Corrêa; ARAÚJO, Elaine Vasquez Ferreira de. (Organizadores). Duque de Caxias, RJ: UNIGRANRIO, 2016.

GOMPERTZ, Will. Pense como um artista... e tenha uma vida mais criativa e produtiva. Trad. Cristina e Iara Fino. Rio de Janeiro: Zahar, 2015.

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua - PNAD Contínua 2018. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101705_informativo.pdf. Acesso em: 21/01/2021.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

OLIVEIRA, Christian Dennys Monteiro de. Sentidos da geografia escolar. 1ª ed., Fortaleza: EDUFC/ Expressão Gráfica, 2009. Disponível em: http://www.ppggeografia.ufc.br/images/sentidosdageografia.pdf. Acesso em: 9/10/2020.

OLIVEIRA, Christian Dennys Monteiro de; OLIVEIRA, Alexandra Maria de. Experiência do programa residência pedagógica em geografia: rumo a equação da docência qualificada. Revista da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Geografia (Anpege). p.123-145, V.15, n.28, set./dez. 2019.

OLIVEIRA, Vitória Valentim. Geografia Escolar e Tecnologias Digitais: Desafios da Prática Docente Diante do Ensino Remoto Emergencial (ERE). Fortaleza: UFC, 2020. Artigo apresentado ao Curso de Graduação em Geografia do Departamento de Geografia da Universidade Federal do Ceará.

SILVA, Ana Paula Teixeira Bruno; BASTOS, Heloisa Flora Brasil Nóbrega. Uma proposta metodológica para o estágio curricular supervisionado na EAD: articulações entre CEK e Grupo Cooperativo. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 23, n. 3, p. 741-757, Jul/ 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000300741&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 18/01/2021.

SOUZA, Elmara Pereira de. Educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Cardernos de Ciências Sociais Aplicadas, ano XVII, vol. 17, n° 30, pág. 110 – 118, jul./dez. 2020, UESB, Vitória da Conquista/BA. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/ccsa/article/view/7127. Acesso em: 21/01/2021.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

UFC. Plano de Formação para Apoio e Acompanhamento das Atividades Educativas em Tempos de Pandemia. Fortaleza: PROGRAD e EIDEIA, 2020.

UFC. Proposta Pedagógica de Emergência (PPE). Fortaleza: PROGRAD, 2020. Disponível em: https://prograd.ufc.br/wp-content/uploads/2020/06/ppe-documento-geral.pdf. Acesso em: 26/11/2020.

Published

2021-03-31

How to Cite

SILVA, S. H. G. da .; OLIVEIRA, C. D. M. de. Teaching internship in emergency distance learning: compressed and fluent geography in times of pandemic. Geopauta, [S. l.], v. 5, n. 1, p. e7984, 2021. DOI: 10.22481/rg.v5i1.7984. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/7984. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous demand articles