A trajectory of Geography teacher education in the History of Brazilian Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v5i3.e2021.e8609

Keywords:

Basic Education;, Teachers' formation; , Teaching Geography.

Abstract

This article presents an investigation of the trajectory of Training Geography teachers in Brazil. For that, we used qualitative research of bibliographic nature, making use of readings of the History of Education and Training of the Teachers of Geography, for analysis of the object. In this way, we have appropriated readings such as Saviani (2005 and 2008), Frigotto (1998 and 2003) as well as the legislation that governs Brazilian education. In order to better understand the formation trajectory of Geography teachers, we used discussions such as Pontuschka (2007) and Cavalcanti (2020). The research aims to understand the historical processes of geographic science in the country regarding the training of teachers to work in Basic Education.

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Author Biographies

Erica Vieira Souza, Universidade do Estado da Bahia-UNEB-Bahia- Brasil

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade (PPGELS)/UNEB-Campus VI. Integrante do Grupo de Pesquisa em Educação e Ensino de Geografia (GEPEGEO)/UNEB. Especialista através do Curso de Pós-Graduação Lato Sensu em Ensino de Geografia pela Universidade Candido Mendes (UCAM).Graduada em Licenciatura Plena em Geografia pela UNEB. Possui Magistério para atuação na Educação Infantil e das Séries Iniciais do Ensino Fundamental. Tem experiência nas seguintes disciplinas: Geografia; Sociologia; Sociologia-Organização Social do Trabalho; Sociologia-Organização dos Processos do Trabalho; Filosofia; Filosofia-Ética e Direito do Trabalho; Filosofia- Metodologia do Trabalho Cientifico; Metodologia do Trabalho Cientifico; Popic; História; Gestão Ambiental-Desenvolvimento e Tecnologias Sustentáveis; Educação - Legislação, Defesa Ambiental e Impactos Socioambientais; Avaliação de Projetos; Gestão Escolar; Currículos e Práticas Pedagógicas. Atua pesquisando nas áreas de Educação e Geografia, Políticas Públicas Educacionais, Formação Docente, Livro didático de Geografia, O Lúdico no Ensino de Geografia, Metodologias Ativas no Ensino de Geografia, As Implicações da Indisciplina no Ensino de Geografia. Bolsista Fapesb. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6845-7272.

Najyla Betrine Batista Chagas, Universidade do Estado da Bahia-UNEB-Bahia- Brasil

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade (PPGELS) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB)/Campus-VI-Brasil.

Glauber Barros Alves Costa, Universidade do Estado da Bahia-UNEB-Bahia- Brasil

Doutor em Educação (UFSCAR). Professor coordenador do Mestrado Profissional em Ensino, Linguagem e Sociedade (PPGELS) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB) /Campus VI-Brasil.

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Published

2021-11-21

How to Cite

SOUZA, E. V.; CHAGAS, N. B. B.; COSTA, G. B. A. A trajectory of Geography teacher education in the History of Brazilian Education. Geopauta, [S. l.], v. 5, n. 3, p. e8609, 2021. DOI: 10.22481/rg.v5i3.e2021.e8609. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/8609. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Continuous demand articles