PLAYS IN THE BACKYARD: PATHS THROUGH THE TOYS AND PLATS OF THE JIQUIRIÇÁ-BAHIA VALLEY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v1i1.7231

Keywords:

Jokes, Childhood, Toys, Children’s Cultures

Abstract

The present work addresses reflections and dialogues about toys, games and traditional games, as well as their importance for children's play culture. Some toys and games that have permeated and / or permeates the childhood of children for generations in the municipalities of the Jiquiriçá-Bahia Valley are presented, such as: Amargosa, Mutuípe, Brejões, São Miguel das Matas, Ubaíra and the districts of these locations. Toys permeate and stimulate the action of playing, referencing the culture, to which the subjects are part. Play introduces children's subjects to the culture to which they belong, where their exercise promotes the construction of children's and playful cultures. It is relevant to promote children's experiences based on traditional games, toys and games, in order to preserve culture and the total development of the subjects. This article aimed to discuss on a theoretical basis the relevance of traditional games, toys and games. As a methodology, qualitative research of bibliographic nature was used. Finally, the importance of valuing popular popular culture is recorded, in the sense of maintaining traditions, toys and games for the knowledge of current and future generations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafaela Sousa Guimarães, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - Brasil

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica, Inclusão e Diversidade-PPGECID-UFRB, Especialista em Educação Infantil e Pedagoga pela Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC e Brinquedista.

References

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Ed. Zahar, 2001.

BENJAMIN, W. Reflexões sobre o brinquedo, a criança e a educação. SP, Ed. 34, 2009.

BROUGÈRE, G. Brinquedo e Cultura. São Paulo: Cortez Editora, 2010.

_____________. A criança e a cultura lúdica. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v.24, n.2, p.l03-116, jul./dez. 1998.

Vale do Jiquiriçá-BA. Caderno Territorial, 2015. Disponível em: <http://sit.mda.gov.br/download/caderno/caderno_territorial_188_Vale%20do%20Jiquiri%C3%83%C2%A7%C3%83%C2%A1%20-%20BA.pdf>. Acesso em: 30 de jul, 2010.

CORSARO, W. A. Métodos etnográficos no estudo de cultura de pares e das transições iniciais da vida das crianças. In: MÜLLER, F.; CARVALHO, A. M. A. Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009.

CASCUDO, C. Dicionário do folclore brasileiro. 11ª ed. São Paulo: Global, 2001.

____________. Civilização e Cultura. São Paulo: Global Editora, 2004.

CHEQUER. S. Exposição brinquedos à mão: coleção Sálua Chequer. Caixa Cultural, Salvador-Bahia, 2012.

LINHARES, C. Alma do brinquedo. In: CHEQUER. S. Exposição brinquedos à mão: coleção Sálua Chequer. Caixa Cultural, Salvador-Bahia, 2012.

FRIEDMANN, A. Brincar: crescer e aprender: O resgate do jogo infantil. São Paulo: Moderna, 1996.

KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. In: KISHIMOTO T.M. [et al org.] Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 9 ed. São Paulo: Cortez, 2006.

MARQUES, M.F.O. Casarões do Vale: História, patrimônio e arte. Secult, Bahia, 2016.

SARMENTO, M. J. As culturas da infância nas encruzilhadas da segunda modernidade. In: SARMENTO, M. J.; CERISARA, A. B. Crianças e miúdos: perspectivas sócio-pedagógicas da infância e educação. Porto: ASA, 2004.

SARMENTO, M. J. “Sociologia da Infância: Correntes e Confluências”. In: SARMENTO, M. J.; GOUVÊA, Maria Cristina Soares de (org.). Estudos da Infância: educação e práticas sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008, p. 17-39.

SPINELLI, N. Coletivo. In: FERNANDES, L. Quem disse que só criança brinca? Ato atrai cada vez mais adultos e idosos. Correio, Salvador, 29 de maio, 2019. Entretenimento. Disponível em: <https://www.correio24horas.com.br/noticia/nid/quem-disse-que-so-crianca-brinca-ato-atrai-cada-vez-mais-adultos-e-idosos/>. Acesso em: 19 de ago., 2020.

Published

2020-09-30

How to Cite

Guimarães, R. S. (2020). PLAYS IN THE BACKYARD: PATHS THROUGH THE TOYS AND PLATS OF THE JIQUIRIÇÁ-BAHIA VALLEY. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 1(1), 6-19. https://doi.org/10.22481/reed.v1i1.7231

Issue

Section

Artigos