PLAYS IN THE BACKYARD: PATHS THROUGH THE TOYS AND PLATS OF THE JIQUIRIÇÁ-BAHIA VALLEY
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v1i1.7231Keywords:
Jokes, Childhood, Toys, Children’s CulturesAbstract
The present work addresses reflections and dialogues about toys, games and traditional games, as well as their importance for children's play culture. Some toys and games that have permeated and / or permeates the childhood of children for generations in the municipalities of the Jiquiriçá-Bahia Valley are presented, such as: Amargosa, Mutuípe, Brejões, São Miguel das Matas, Ubaíra and the districts of these locations. Toys permeate and stimulate the action of playing, referencing the culture, to which the subjects are part. Play introduces children's subjects to the culture to which they belong, where their exercise promotes the construction of children's and playful cultures. It is relevant to promote children's experiences based on traditional games, toys and games, in order to preserve culture and the total development of the subjects. This article aimed to discuss on a theoretical basis the relevance of traditional games, toys and games. As a methodology, qualitative research of bibliographic nature was used. Finally, the importance of valuing popular popular culture is recorded, in the sense of maintaining traditions, toys and games for the knowledge of current and future generations.Downloads
References
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Ed. Zahar, 2001.
BENJAMIN, W. Reflexões sobre o brinquedo, a criança e a educação. SP, Ed. 34, 2009.
BROUGÈRE, G. Brinquedo e Cultura. São Paulo: Cortez Editora, 2010.
_____________. A criança e a cultura lúdica. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v.24, n.2, p.l03-116, jul./dez. 1998.
Vale do Jiquiriçá-BA. Caderno Territorial, 2015. Disponível em: <http://sit.mda.gov.br/download/caderno/caderno_territorial_188_Vale%20do%20Jiquiri%C3%83%C2%A7%C3%83%C2%A1%20-%20BA.pdf>. Acesso em: 30 de jul, 2010.
CORSARO, W. A. Métodos etnográficos no estudo de cultura de pares e das transições iniciais da vida das crianças. In: MÜLLER, F.; CARVALHO, A. M. A. Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009.
CASCUDO, C. Dicionário do folclore brasileiro. 11ª ed. São Paulo: Global, 2001.
____________. Civilização e Cultura. São Paulo: Global Editora, 2004.
CHEQUER. S. Exposição brinquedos à mão: coleção Sálua Chequer. Caixa Cultural, Salvador-Bahia, 2012.
LINHARES, C. Alma do brinquedo. In: CHEQUER. S. Exposição brinquedos à mão: coleção Sálua Chequer. Caixa Cultural, Salvador-Bahia, 2012.
FRIEDMANN, A. Brincar: crescer e aprender: O resgate do jogo infantil. São Paulo: Moderna, 1996.
KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. In: KISHIMOTO T.M. [et al org.] Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 9 ed. São Paulo: Cortez, 2006.
MARQUES, M.F.O. Casarões do Vale: História, patrimônio e arte. Secult, Bahia, 2016.
SARMENTO, M. J. As culturas da infância nas encruzilhadas da segunda modernidade. In: SARMENTO, M. J.; CERISARA, A. B. Crianças e miúdos: perspectivas sócio-pedagógicas da infância e educação. Porto: ASA, 2004.
SARMENTO, M. J. “Sociologia da Infância: Correntes e Confluências”. In: SARMENTO, M. J.; GOUVÊA, Maria Cristina Soares de (org.). Estudos da Infância: educação e práticas sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008, p. 17-39.
SPINELLI, N. Coletivo. In: FERNANDES, L. Quem disse que só criança brinca? Ato atrai cada vez mais adultos e idosos. Correio, Salvador, 29 de maio, 2019. Entretenimento. Disponível em: <https://www.correio24horas.com.br/noticia/nid/quem-disse-que-so-crianca-brinca-ato-atrai-cada-vez-mais-adultos-e-idosos/>. Acesso em: 19 de ago., 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.