EDUCATION IS DEBARBARIZATION: REFLECTIONS ON CULTURAL FORMATION AND SEMIFORMATION IN ADORNO
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i27.10722Keywords:
Adorno, Formation, Cultural industry, ResistanceAbstract
ABSTRACT: Through the texts of the authors of the Frankfurt School, especially Theodor Adorno and Max Horkheimer, this work aims to reflect on the questions related to the industrialization process of culture, whose development is inherent to the process of control of late capitalism. Starting from the principles of critical theory of society, this research hopes to reflect on the formation of the subjects in this cultural-historical context.
Downloads
References
ADORNO, T; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.
_________. Indústria cultural e sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 2002, p.103.
________. Educação e emancipação. In:_________. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011f, p.169-185.
__________. A educação contra a barbárie. In:_________. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011e, p.155-168.
__________. Educação – para quê? In:_________. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011d, p.139-154.
___________. Teoria da semiformação. PUCCI, B; ZUIN, A.S.A.; LASTÓRIA, L.A.C.N. (orgs). Teoria crítica e inconformismo: novas perspectivas de pesquisa. Campinas, SP: Autores Associados, 2010, p.07-40.
BRITTO, F.L. Identidade cultural e formação individual: a Alemanha do século XIX e a fundação da pedagogia moderna. Revista de ciências da Educação – Educação e sociedade. v.33, n.118. Campinas. jan/mar. 2012, p.217-233.
FREITAG, B. Política educacional e indústria cultural. São Paulo: Editora Cortez, 1987.
GUR-ZE’EV, ILAN. A bildung e a teoria crítica na era da educação pós-moderna. Linhas críticas. V.12, n.22. Brasília: jan/jun, 2006, p.5-22.
LÖWITH, K. O problema do trabalho. In LÖWITH, K. De Hegel a Nietzsche: a ruptura revolucionária no pensamento do século XIX: Marx e Kierkegaard. São Paulo: Editora Unesp, 2014, p. 287-319.
LOWY, Michael; VARIKAS, Eleni. A crítica do progresso em Adorno. Lua Nova [online]. n. 27, 1992, p. 201-216. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ln/n27/a10n27.pdf.
MARX, K; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Martins Fontes, 1989. MAAR, W. L. À guisa de introdução: Adorno e a experiência formativa. In: ADORNO, Theodor. W. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011a.
ROUANET, S.P. Teoria e psicanálise. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2001.
SUAREZ, R. Notas sobre o conceito de bildung (formação cultural). Kriterion. n.112. Belo Horizonte: dez/2005, p.191-198.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.