FORMATION AND STYLISTICS OF EXISTENCE IN NIETZSCHE: ZARATHUSTRA AND THE ART OF LIVING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i27.11003

Keywords:

Zaratustra, Lifestyle, Aesthetics of existence, Art of living, Formation

Abstract

The presente article has as objective to initiate an investigation that articulates two ideas based on Nietzsche's philosophy: on the one hand, reflection on education, formation and culture; on the other hand, the centrality of the idea of life in philosophical production. In order to do so, the following will be presented: a) reflections around the ideas of philosophy as a way of life and aesthetics of existence, thinking Nietzsche along with Hadot and Foucault; b) Nietzschean considerations about educational institutions; c) the path of formation of the main character of Thus Spoke Zarathustra, as well as an analysis of his speeches that mobilize a pedagogy of nonconformity, discomfort, destruction and creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leonardo Araújo Oliveira, UESB

Professor da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Mestre em Filosofia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Coordena o projeto de pesquisa “Filosofia da arte como estilística da existência: o percurso de Nietzsche e o debate estético de seu tempo”.

References

DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a filosofia. São Paulo: N-1 edições, 2018.

FOUCAULT, Michel. O uso dos prazeres e as técnicas de si. In: ______. Ditos e escritos V. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004a, p. 192-217.

_______. Uma estética da existência. ______. Ditos e escritos V. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004b, p. 288-293.

GOETHE, Johann Wolfgang Von. Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister. São Paulo: Editora. 34, 2006.

HADOT, Pierre. Elogio de Sócrates. São Paulo: Loyola, 2012.

_______. Exercícios espirituais e filosofia antiga. São Paulo: É Realizações, 2014.

_______. O que é a filosofia antiga? São Paulo: Loyola, 1999.

_______.. La Filosofía como forma de vida: Conversaciones con Jeannie Carlier y Arnold I. Davidson. Barcelona: Alpha Decay, 2009.

JULIÃO, José Nicolao. Assim falou Zaratustra como poema didático. Estudos Nietzsche, v. 2, n.1, p.43-58, 2011.

LEMOS, Fabiano. Nietzsche, ensaio de uma pedagogia messiânica: sobre as origens e o desenvolvimento do conceito de bildung em sua primeira filosofia da cultura. Tese de Doutorado. UERJ, 2009.

MACHADO, Roberto. Zaratustra, tragédia nietzschiana. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

MARTINS, André. A experiência trágica na quarta parte de Assim falou Zaratustra. In: DIAS, Rosa; VANDERLEI, Sabina; BARROS, Tiago. Leituras de Zaratustra. Rio de Janeiro: Mauad X; FAPERJ, 2011, p. 447-466.

NIETZSCHE, Friedrich. A filosofia na era trágica dos gregos. São Paulo: Hedra, 2008b.

______. Além do bem e do mal: prelúdio a uma filosofia do futuro. São Paulo: Companhia

das Letras, 1999.

______. O nascimento da tragédia: ou helenismo e pessimismo. São Paulo: Cia das letras,

______. Ecce homo: como alguém se torna o que é. São Paulo: Companhia das Letras,

a.

______. Genealogia da moral: uma polêmica. São Paulo: Companhia das Letras, 2009a.

______. Sobre o futuro dos nossos estabelecimentos de ensino. In: ______. Escritos sobre educação. 4 ed. Rio de Janeiro: PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2009b, p. 49-160.

______. Assim falou Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. São Paulo:

Companhia das Letras, 2011.

______. A gaia ciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

______. Aurora: reflexões sobre os preconceitos morais. São Paulo: Companhia das Letras,

______. Crepúsculo dos ídolos: ou como se filosofa com o martelo. São Paulo: Cia das

letras, 2017.

______. Schopenhauer como educador: Considerações extemporâneas III. São Paulo: Martins Fontes, 2020.

RAJOBAC, Raimundo. Bildung enquanto formação estética no jovem Nietzsche. Porto Alegre: Edipucrs, 2014.

WEBER, José F. Formação (bildung), educação experimentação em Nietzsche. Londrina: Eduel, 2011.

SZONDI, Peter. Ensaio sobre o trágico. Rio de janeiro: Jorge Zahar, 2004.

Published

2022-06-30

How to Cite

Araújo Oliveira, L. (2022). FORMATION AND STYLISTICS OF EXISTENCE IN NIETZSCHE: ZARATHUSTRA AND THE ART OF LIVING. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (27), 113-130. https://doi.org/10.22481/aprender.i27.11003