In(ex)clusion and (in)equality at school: readings about racial prejudice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i32.15167

Keywords:

Racism, In(ex)clusion, (In)equality, Teacher training

Abstract

The article analyzes the causes of school failure among black and brown students as a result of stigmatization and discriminatory educational practices, as well as the influence of racist theories on them, indicating the persistence of racial inequality in Brazil. For this analysis, we carried out bibliographical and documentary research, within a socio-historical perspective, concluding that, despite policies aimed at combating racism in Brazilian society, racial inequalities remain significantly justifying the emphasis on teacher training for teaching in education basic approach aimed at confronting ethnic prejudice

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Author Biographies

Rosi Giordano, Universidade Federal do Pará

Bacharelado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1976), Licenciatura em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1976), mestrado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1989) e doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (1999).

Glenda Kelly Ribeiro da Silva de Ávila, Universidade Federal do Pará

Graduanda do Curso de Licenciatura Plena em Pedagogia na Universidade Federal do Pará (UFPA) na cidade de Belém- PA. Bolsista PROBOLSA (2022-2023) do Projeto de extensão Pedagogia e Justiça Social

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Published

2024-12-20

How to Cite

Giordano, R., & Ribeiro da Silva de Ávila, G. K. . (2024). In(ex)clusion and (in)equality at school: readings about racial prejudice. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, 18(32), 163-181. https://doi.org/10.22481/aprender.i32.15167