A look at the Political-Pedagogical Project in light of Vygotsky's socio-interactionism: a case study in the municipality of Barro Preto-BA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i32.15347

Keywords:

Pedagogical-Political Project, Socio-interactionism, Learning

Abstract

This study consisted of analyzing the Pedagogical Political Project (PPP) of a school in the city of Barro Preto (BA), conducted from the perspective of the socio-interactionist approach, in which we sought to identify signs that could demonstrate the concern with the student's cognitive development, which according to Vygotsky (1998), is constructed, in part, by the subject's maturation process, but also through social influences. A documentary research was carried out and the analysis demonstrated that the school defends Vygotsky's socio-interactionism in the PPP as a pedagogical guide and considers the four pillars of education, highlighting the relevance of the social environment and interactions for cognitive development and learning and the importance of the teacher in this process.

 

 

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Author Biographies

Hugo de Souza Lima de Oliveira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Mestrando em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGEn/UESB). Especialização em Gestão Pública (UESC) e em Gestão do Trabalho Pedagógico (FACSUL). Possui graduação em História pela Universidade Estadual de Santa Cruz (2017) e em Pedagogia pela Faculdade de Educação Montenegro (2007). É servidor público, atuando como Coordenador Pedagógico na Escola Municipal Domingos Chaves, em Barro Preto/BA. Membro do Grupo de Pesquisa em Etnicidades, Relações Raciais e Educação - CNPQ/UESB. Membro do Grupo de Estudos em Educação Antirracista da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Tem experiência na área de Educação, Ensino de História, Coordenação Pedagógica e Administração Pública.

Juliane Freire dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn), da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB).

Adriana David Ferreira Gusmão , Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutora e Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Professora da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB).

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Published

2024-12-20

How to Cite

de Souza Lima de Oliveira, H., Freire dos Santos, J., & David Ferreira Gusmão , A. (2024). A look at the Political-Pedagogical Project in light of Vygotsky’s socio-interactionism: a case study in the municipality of Barro Preto-BA. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, 18(32), 79-90. https://doi.org/10.22481/aprender.i32.15347