FIELD AND HEGEMONY: THE PROXIMITY BETWEEN BOURDIEU AND GRAMSCI AND THE ANALYSIS OF EDUCATIONAL PROCESSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i26.7734

Keywords:

Bourdieu, Gramsci, Education, Habitus of class, Hegemony

Abstract

This article discusses the possibilities of articulation between the theoretical approaches of Pierre Bourdieu and Antonio Gramsci for the analysis of modern societies and educational processes. We discuss the concepts of social field and class habitus by Pierre Bourdieu and that of hegemony by Antonio Gramsci, verifying the presence of elements that allow interrelating their concepts, opening new perspectives of analysis, even though the two authors have disparate theoretical orientations.

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Author Biography

Máximo Augusto Campos Masson, UFRJ / UFRRJ

Bacharel e licenciado em ciências sociais (UFRJ), mestre em ciências sociais (UFRJ), doutor em educação (UFRJ), com estágio de pós-doutorado em educação (USP). Professor Associado da UFRJ e do Programa de Pós-graduação em Educação, Contemporaneidades e Demandas Populares da UFRRJ.

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Published

2021-12-21

How to Cite

Masson, M. A. C. (2021). FIELD AND HEGEMONY: THE PROXIMITY BETWEEN BOURDIEU AND GRAMSCI AND THE ANALYSIS OF EDUCATIONAL PROCESSES. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (26), 247-265. https://doi.org/10.22481/aprender.i26.7734