BANAL POETICS AND ITS CONTRIBUTION TO ARTISTIC TEACHING PROCESSES AND PRACTICES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i25.8265

Keywords:

Contemporary art, Education, Philosophies of Difference, Teaching Practices, Banal Poetics

Abstract

This article intends to deal with and think about the contribution of artistic processes to teaching practices. In the blurred frontiers of contemporary art, philosophy and education, it is outlined in a plan of consistency that stresses new ways of performing professorship. The researcher's artistic process will be used (banal poetics) to think of means, paths and forces that make vectors to pedagogical praxis. It searches in the philosophies of difference of Gilles Deleuze and Félix Guattari for a thought that proliferates like weed and encounters that give the power to act. Tensioning the leaks of educational practices based on structured models, it sets in motion a teaching artistry and a sensitive formation that seek, in the practice of the artist-researcher and the referring artists Allan Kaprow, Paulo Bruscky and Karina Dias, forces to design new forms. It is justified for prioritizing a heterogeneity of the elements and materials that break with the hegemonic models of teaching to compose its research territory. It offers to education a thought based on the practice of an artistic process, making and drawing a plan of consistency, deterritorializing the definitive forms of good teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thiago Heinemann Rodeghiero, UFPel/Pesquisador

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação da Universidade Federal de Pelotas; Pesquisador e Técnico em Edição de Imagens da Universidade Federal de Pelotas.

References

ANJOS, Moacir. O Ateliê como Arquivo. In: BIENAL DE SÃO PAULO, 26ª, 2004.

ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo; tradução Teixeira Coelho. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BARROS, Laura Pozzana de; KASTRUP, Virgínia. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana (orgs.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015, p. 52-75.

BRITTO, Ludmila da Silva Ribeiro de. O Ateliê / Arquivo de Paulo Bruscky: Um acervo vasto de quase tudo. Revista Ohun, v. 5, p. 14-23, 2011.

CORAZZA, Sandra Mara. Notas para pensar as Oficians de Transcriação (OsT). In HEUSER, Ester Maria Dreher (Org.). Caderno de notas I: projeto, notas & ressonâncias. Cuiabá: EdUFMT, 2011.

CORAZZA, Sandra Mara. Para artistar a educação: sem ensaio não há inspiração. In: CORAZZA, Sandra Mara. O que se transcrita em educação? Porto Alegre: UFRGS; Doisa, 2013. Cap.1, p.17-40.

DELEUZE, Gilles. Espinosa: filosofia prática. São Paulo: Escuta, 2002.

DELEUZE, Gilles. O que as crianças dizem. In: Crítica e clínica. Tradução de Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 2011. Cap. 9, p. 83-90.

DELEUZE, Gilles. Dois regimes de loucos: texto e entrevista (1975-1995). Tradução: Guilherme Ivo. São Paulo: Editora 34, 2016.

DELEUZE, Gilles. O que é o ato de criação?. In: DELEUZE, Gilles. Dois regimes de loucos: texto e entrevista (1975-1995). Tradução: Guilherme Ivo. São Paulo: Editora 34, 2016. Cap.45, p. 332-343.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia?. Tradução: Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 2010.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. Capitalismo e esquizofrenia 2. vol. 1. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 2011a.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. Capitalismo e esquizofrenia 2. vol. 2. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. São Paulo: Editora 34, 2011b.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. Capitalismo e esquizofrenia 2. vol. 3. Tradução de Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 2012a.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. Capitalismo e esquizofrenia 2. vol. 4. Tradução de Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 2012b.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. Capitalismo e esquizofrenia 2. vol. 5. Tradução de Peter Pál Pelbart e Janice Caiafa. São Paulo: Editora 34, 2012c.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. O abecedário de Gilles Deleuze: transcrição integral do vídeo, para fins exclusivamente didáticos. Paris: Éditions Montparnasse, 1988.

DIAS, Karina e Silva. A prática do banal, uma aspiração paisagística. In: 20 ANPAP - Subjetividade, Utopias e Fabulações, 2011, Rio de Janeiro. Anais do Encontro Nacional da ANPAP. Rio de Janeiro: UERJ, 2011. p. 3771-3783.

GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético; tradução de Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. São Paulo: Editora 34, 2012.

LOPONTE, Luciana Gruppelli. Tudo isso que chamamos de formação estética: ressonâncias para a docência. Revista Brasileira de Educação. 2017, v. 22, n. 22, pp. 429-452.

KAPROW, Allan. A educação do an-artista parte I. Concinnitas – Revista do Instituto de Artes da UERJ, Rio de Janeiro, ano 4, n. 4, p. 216-227, mar. 2003.

KAPROW, Allan. A educação do an-artista. Parte II. Concinnitas - Revista do Instituto de Artes da UERJ. Rio de Janeiro, ano 5, n. 6, p. 167-181, julho 2004.

KAPROW, Allan. Como fazer um happening. 1966. (Tradução em português, editada para SEVERO, André), In: SEVERO, André; BERNARDES, Maria Helena (cur.), Horizonte Expandido, Santander Cultural, Porto Alegre, 2010.

KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo. Cartografar é traçar um plano comum. Fractal, Rev. Psicol. 2013, vol. 25, n. 2, p. 263-280.

KASTRUP, Virgínia. O Funcionamento da Atenção no trabalho do cartógrafo. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana (orgs.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015, p. 32-51.

MACHADO, Roberto. Deleuze, a arte e a filosofia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009.

RAZÃO INADEQUADA. Deleuze – Do caos ao cais. Razão Inadequada, 2017. Disponível em: < https://razaoinadequada.com/2017/12/27/deleuze-do-caos-ao-cais/>. Acesso em: 11 OUT. 2020.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2016.

ZOURABICHVILI, François. O Vocabulário de Deleuze; tradução André Telles. Rio de Janeiro: Relume Dumará: Sinergia: Ediouro, 2009.

Published

2021-10-20

How to Cite

Rodeghiero, T. H. . (2021). BANAL POETICS AND ITS CONTRIBUTION TO ARTISTIC TEACHING PROCESSES AND PRACTICES. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (25), 212-225. https://doi.org/10.22481/aprender.i25.8265