THE BNCC AND THE HINDERING OF BECOMING-STUDENT THINKING
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i25.8286Keywords:
Thought, Identity, LearningAbstract
Through the philosophy of Difference, by Gilles Deleuze, the article in question is relevant to tension the relationship between the ubiquitous student identity in the normative document of the National Common Curricular Base and the becoming-student emerging from chaos, understood not as a form of nothing, in the opposite sense, we consider chaos as a space of fleeting creation for concepts and subjects. We propose to expose the inert thinking of recognition according to Deleuze, later we will approach thinking as a problematic field, to then shed light on the reading of the BNCC.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
DELEUZE, Gilles. Empirismo e Subjetividade. Trad: Luiz B. L. Orlandi. Coleção TRANS. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1953.
DELEUZE, Gilles. Proust e Os Signos. Trad: A. C. Piquet e R. Machado. 2 ed. Editora: Forense Universitária. Rio de Janeiro. 2010.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é filosofia?. Trad: Bento Prado Jr e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Ed. 34. 2010
DELEUZE, Gilles. Bergsonismo. Trad: Luiz B. L. Orlandi. Edit: 34. São Paulo. 2012
DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Trad: Luiz Orlandi e Roberto Machado. Ed. Paz e Terra. 2018
MACEDO, Elizabeth. Base nacional comum para currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem? Educação e Sociedade. Campinas, v. 36, nº. 133, p. 891-908, out.-dez., 2015
MACEDO, Elizabeth. A Base Nacional Curricular Comum: A falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. Educação em Revista. Belo Horizonte. v.32. n.02. p. 45-67. abril-junho 2016
MACEDO, Elizabeth. Fazendo a Base virar realidade: competências e o germe da comparação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 39-58, jan./mai. 2019.
PIASSA, Zuleika Aparecida Claro. O conceito de diferença no currículo escolar: uma reflexão filosófica sobre os fundamentos pedagógicos da BNCC. Tese de Doutorado. Universidade Estadual Paulista (Unesp). Faculdade de Filosofia e Ciências. Marília. 2020
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.