CARTOGRAPHY AS A THEORETICAL-METHODOLOGICAL REFERENCE FOR THE INVESTIGATION OF EDUCATIONAL DOCUMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i25.8370

Keywords:

cartography, educational documents, accountability, neoliberal school

Abstract

In this study, we propose a theoretical-methodological reference guided by the concept of cartography. This concept was developed by Gilles Deleuze and Félix Guattari in Mille Plateaux. We intend to show that these references can be used for the investigation of various educational documents, such as the materials that Christian Laval analyzed in L’École n’est pas une entreprise. We will show that such documents operate from a normative principle called accountability, and that their functioning is arborescent. Thus, it is possible to project their decals on a map, that is, it is possible to cartograph the documents. The documents’ arborescent characteristics make their projection on a map possible, that is, it makes cartography possible.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Rodrigues de Souza, Universidade Federal de São Carlos

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, com co-tutela na École Normale Supérieure de Cachan. Docente na Universidade Federal de São Carlos, no Departamento de Metodologia de Ensino.

Rosanna Maria Araújo Andrade Silva, Universidade Federal de São Carlos/ Programa de Pós Graduação Educação - PPGE

Licenciada em Ciências Exatas pela Universidade de São Paulo, mestranda em Educação na Universidade Federal de São Carlos.

References

AFONSO, Almerindo. Um olhar sociológico em torno da accountability em educação. In: Esteban, Maria Teresa; Afonso, Almerindo (Orgs.). Olhares e interfaces: reflexões críticas sobre a avaliação. São Paulo: Cortez, p. 147-170, 2010.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia?. Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. 3 ed. Editora 34, São Paulo, 2010.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. Trad. Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. Vol. 1. 2 ed. São Paulo. Editora 34, 2011.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Trad. Mariana Echalar. 2 ed. 1 reimpressão. São Paulo. Boitempo, 2020.

MIGUEL, Marlon. Guerrilha e resistência em Cévennes. A cartografia de Fernand Deligny e a busca por novas semióticas deleuzo-guattarianas. Revista Trágica: estudos de filosofia da imanência, v. 8, n. 1, p. 55-71.

PASSOS, Eduardo; BARROS, Regina. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: Passos, Eduardo; Kastrup, Virgínia; Escóssia, Liliana. (Org.) Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. 1 ed. Porto Alegre: Sulina, p. 17-31, 2009.

STRATHERN, Marilyn. From improvement to enhancement: an anthropological comment on the audit culture. In: The Cambridge Journal of Anthropology, n. 3, v. 19, p. 1-21, 1996/7.

Published

2021-10-20

How to Cite

Souza, C. R. de, & Silva, R. M. A. A. (2021). CARTOGRAPHY AS A THEORETICAL-METHODOLOGICAL REFERENCE FOR THE INVESTIGATION OF EDUCATIONAL DOCUMENTS. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (25), 140-149. https://doi.org/10.22481/aprender.i25.8370