FREE PLAY IN CURRICULUM COMPOSITIONS IN FUNDAMENTAL EDUCATION: PERSPECTIVING A SMALLER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i25.8440Keywords:
Free play, to child, Inventive learning, Smaller curriculumAbstract
This article seeks to tension and discuss the idea of free play as a school content that has been neglected and made invisible by the dominant curricular propositions, whether in the school environment or in the home environment. It invests in the verb “to child” as a condition of childhood with all its astuteness, curiosities, freedoms and powers of creation. It is a cartography that seeks to outline the common plan, assuming its necessary transversality. In this way, it meets two other studies previously produced – Baú Brincante and Catadores do Brincar – whose collections allowed, in their crossings, to capture records and narratives of the participating teachers who helped to argue and propose “smaller curriculum” compositions, dear to this current study. Based on the philosophy of difference, above all on the idea of the “smaller curriculum”, this work signals the necessary movements to envisage open curriculum for “to child”, as a way of affirming the child's desire and its processes of singularization.
Downloads
References
ABRAMOWICZ, Anete. Educação Infantil: implementar o exercício da infância. In:¬¬-_____; TEBET, Gabriela Guarnieri de C.(orgs) Infância & Pós-estruturalismo. 2edª São Carlos: Pedro& João Editores, 2019.
BERGSON, H. Ensaio sobre os dados imediatos da consciência. Tradução de João S. Gama. Lisboa: Edições 70, 1988.
BROUGÈRE, G. Brinquedo e cultura. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
CALÇA, Paula Como está a discussão da idade mínima no Ensino Fundamental? Revista Nova Escola, em 30 de Maio de 2018. Disponível em: <https://novaescola.org.br/conteudo/11810/como-esta-a-discussao-da-idade-minima-no-ensino-fundamental>. Acesso em set. 2018.
CARDOSO, M. C. Catadoras do brincar: o olhar sensível das professoras acerca do brincar livre no ensino fundamental I e suas ressonâncias para a profissionalidade docente. Tese (doutorado) – Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação, Salvador, 2018a. p.212
CORAZZA, Sandra. O que quer um currículo? Pesquisa Pós-Críticas em Educação. Vozes: Petrópolis, 2001.
D’ÁVILA, C. M.; CARDOSO, M.C.; XAVIER, A.A.S. O brincar livre na escola ensino fundamental. In: D’ÁVILA, C; FORTUNA, T. R. (Org.). Ludicidade, Cultura Lúdica E Formação De Professores. Editora CRV, Curitiba, 2018. p.63-85
DELEUZE, G. Diferença e Repetição. Tradução de Luis B. L. Orlandi e Roberto Machado. - 2 ed. Rio de Janeiro: Graal, 2006
DELEUZE, Giles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Tradução: Cíntia Vieira da Silva. – 1 ed.; 3 reimp. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
DELEUZE, Gilles. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, v. 1 – São Paulo: Editora 34, 2019 (3ª reimpressão).
DELEUZE, Gilles. Platão e o Simulacro. In: Lógica do sentido. 4ed. São Paulo: Perspectiva, 2000. p. 259-271.
DIDONET, V. Creche: a que veio... para onde vai. In: Revista Em Aberto, Brasília, v.n.73p. 11-161. Jul.2001
GALEANO, Eduardo. De pernas pro Ar: a escola do mundo ao avesso. Porto Alegre, RS: L&PM, 2011.
GALLO, S. As múltiplas dimensões do aprender. In: Anais do Congresso de Educação Básica: aprendizagem e currículo. Florianópolis, 2012. Disponível em: http://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/13_02_2012_10.54.50.a0ac3b8a140676ef8ae0dbf32e662762.pdf. Acesso em: 27 out. 2020
______. Currículo (entre) imagens e saberes. Palestra proferida no V Congresso Internacional de Educação. São Leopoldo. Pedagogias (entre) lugares e saberes, 2007.
______. Educação: entre a subjetividade e a singularidade. Revista do Centro de Educação. Santa Maria, vol. 35, n. 2, maio-ago, 2010, p. 229-243. Disponível em https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2073. Acesso em 30 dez. 2020.
______. Em torno de uma educação menor. Revista Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 2, n. 2, p.169-178, jul./dez. 2002. Disponível em https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25926. Acesso em 29 set. 2020.
______.Sílvio. Educação Infantil: do dispositivo pedagógico ao “ir junto” com as crianças. In:¬¬¬ ABRAMOWICZ, Anete; TEBET, Gabriela Guarnieri de C.(orgs) Infância & Pós-estruturalismo. 2edª São Carlos: Pedro& João Editores, 2019.p.113-130
GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Editora Vozes, 2010
GUEDES, Lidiane de Fátima Barbosa. Arqueologia do olhar e os sentidos da carto(foto)grafia na formação em saúde mental. Revista Fórum Identidades. Itabaiana-SE, Universidade Federal de Sergipe, v. 28, p. 95-109, set.-dez. de 2018.
KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo. Cartografar é traçar um plano comum. In: PASSOS, Eduardo; Virginia, KASTRUP; TEDESCO, Silvia. Pistas do método da cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum. Vol. 2. Porto Alegre: Sulina, 2016.
______. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Revista Educação & Sociedade, Campinas, vol. 26, n. 93, p. 1273-1288, set./dez. 2005.
KOHAN, Walter Omar. Apontamentos filosóficos para uma (nova) política e uma (também nova) educação da infância. Rio de Janeiro, 2004. Disponível em: file:///C:/Users/Windows/Downloads/te_walter_kohan%20-20DEVIR%20INFANCIA.pdf
Acesso em 15 de março de 2021.
LOPES, M. C.Brincar Social Espontâneo na Educação de Infância: um estudo. Book (PDF). Dez, 2016. Disponível em:<https://www.researchgate.net/publication/313853101>.Acesso em: 3 mar.2017.
ORLANDI, Luiz Benedicto Lacerda. In: Deleuze e a Educação. Atta Mídia e Educação. Rotieiro: Sílvio Gallo e Renata Aspis, 2015. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=9v6HrC17rVo&feature=emb_. Acesso em 24 out. 2020. 46:42.
NODARI, Karen Elisabete Rosa; CORAZZA, Sandra Mara. Procedimentos didáticos de invenção: a potência dos signos das artes. Educ. Perspect. Viçosa, MG. v. 10, p. 1-13. e-019016, 2019. ISSN 2178-8359
PEREIRA, SOCORRO CABRAL, et al. Extensão Universitária em Tempo de Convid 19: experiências formacionais docentes em ambientes virtuais acerca do brincar e cultura lúdica no espaço escolar. In: COLACIQUE, Rachel; SANTOS, Rosemary dos;
AMARAL, Mirian (Orgs). Práticas Pedagógicas em Tempos de Pandemia. 2021 (Prelo)
PIORSKI, G.Brinquedos do Chão: a natureza, o imaginário e o brincar. Editora Petrópolis, RJ, 2016.
ROSA, Francis Mary Soares Correia da. A literatura menor em Deleuze e Guattari: por uma educação menor. Revista educação, Santa Maria, v. 41, n. 3, p. 685-696, set./dez. 2016
SARMENTO, M. J. A reinvenção do ofício de criança e de aluno. Atos de Pesquisa em Educação - PPGE/ME FURB - ISSN 1809-0354 v. 6, n. 3, p. 581-602, set./dez. 2011
SAYÃO, D. Corpo e movimento: notas para problematizar algumas questões relacionadas à educação infantil e à educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, jan. 2002. V.23, n.2 p. 55-57.
SOUZA, Regina Maria de; TEBET. Gabriela Guarnieri de Campos. Diversidade, diferença e mal-estar: ensaio para novos modos de pensar o ato educativo. Políticas Educativas. Santa Maria, v. 11, n. 1, p. 107- 122, 2017
SPINOZA, Benedictus de. Ética. Tradução de Tomaz Tadeu. 2ª. Edição. 10. Reimpressão. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.