Discursive environments in aphasia and childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v17i1.5295

Keywords:

Language; Writing; Reading; Neurolinguistics; Aphasia.

Abstract

This paper aims to present the theoretical and practical principles of Discursive Neurolinguistics based on the evaluation and longitudinal monitoring of aphasic adults as well as children, who present school difficultiesthat affect their learnability in reading/writing at these discursive environments: Centro de Convivência de Afásicos (Aphasic Coexistence Center) and Centro de Convivência de Linguagens (Center for Language Coexistence) from the State University of Campinas (UNICAMP). The data show processes related to the discovery and to the awareness of the difficulties presented by the subjects, which put in suspensionthe relation betweensubject andlanguage. That relation, through many discursive practices in which they engage, or they can engage, may happen again in discursive environments.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Irma Hadler Coudry, State University of Campinas (Unicamp/Brazil)

Maria Irma Hadler Coudry holds a PhD (1986) in Linguistics from the State University of Campinas (UNICAMP). He completed a clinical internship at the Free University of Brussels (1982 and 1984) and a postdoctoral degree at the University of Newcastle, England (1993-1994). She is a full-time professor (2012) and a professor at the Institute of Language Studies (UNICAMP), introducing Neurolinguistics as a field of study in Brazil in 1981. She works in the research line that relates language, brain and mind focused on the study of aphasia, under a discursive vision. He is responsible for the Language Coexistence Center (CCAzinho), created in 2004. He is a member of the Group of Research and Study in Neurolinguistics (GPEN / CNPq / UESB) and is a member of the Center for Coexistence of Aphasics (CCA). is Research Productivity Scholar at CNPq - Level 2.

Sonia Sellin Bordin, State University of Campinas (Unicamp / Brazil)

Sonia Sellin Bordin holds a PhD (2010) in Linguistics from UNICAMP. with the study of children and young people with difficulties in speaking, reading and writing. Assistant Professor at the Department of Linguistics (Neurolinguistic Discursive) at the Institute of Language Studies - UNICAMP. He is active in clinical and school speech therapy and has experience in the evaluation and follow-up of children with Autism Spectrum Disorder diagnostics and reading and writing.

References

ABAURRE, M. B. Dados da escrita inicial: indícios de construção da hierarquia de constituintes silábicos?. In: HERNANDORENA, C. L. M. Aquisição de língua materna e de língua estrangeira: aspectos fonético-fonológicos. Pelotas: EDUCAT/ ALAB, 2001.
______.; COUDRY, M. I. H. Em torno de sujeitos e olhares. In: Estudos da Língua(gem), v. 6, n. 2, p. 171-191, 2008.
______.; FIAD, R. S., MAYRINK-SABINSON, M. L. Cenas de aquisição da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1997-2002.
ALKMIM, T. M. Língua portuguesa. Objeto de reflexão e de ensino. Cefiel/IEL/Unicamp, 2009.
ANTONIO, G. D. R. Da sombra à luz: a patologização de crianças sem patologia. 2011. 145 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, UNICAMP, Campinas, 2011.
BIRMAN, J. O sujeito na contemporaneidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
BORDIN, S. M. S. Fala, Leitura e Escrita: encontro entre sujeitos. 2010. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, UNICAMP, Campinas, 2010.
____; COUDRY, M. I. H. Excluir para depois incluir. In: BARROS, R. C. B.; MASINI, L. (Org.). Sociedade e medicalização. Campinas: Pontes Editores, 2005. p. 129-146.
CAGLIARI, L. C. Alfabetização e Linguística. São Paulo: Scipione, 1989-2003.
____. Algumas questões de linguística na alfabetização. Conteúdo e didática da alfabetização. São Paulo: UNIVESP, 2012. p.71-83.
CANGUILHEM, G. O normal e o patológico. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.
COUDRY, M. I. H. Cômico e drama nas afasias. In: BRUNELLI, A. F.; MUSSALIM, F.; FONSECA-SILVA, M. C. Língua, texto, sujeito e (inter)discurso - Homenagem a Sirio Possenti. São Carlos: João & Pedro Editores, 2013. p. 63-83.
______. Diário de Narciso: Discurso e afasia – análise discursiva de interlocuções com afásicos. 1986. 205 f. Tese (Doutorado). – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1986.
______. O que é dado em Neurolinguística? In: CASTRO, M. F. P. (Org.). O Método e o Dado no Estudo da Linguagem. Campinas: Editora da Unicamp, 1996. p. 179-194.
______. O que é preciso saber/fazer para enfrentar a patologização?. In: 62º Seminário do grupo de estudos linguísticos do estado de São Paulo, 2014, Campinas. Atas do 62º Seminário do Grupo de Estudos Linguísticos do Estado de São Paulo. Campinas: Unicamp, 2014.
______. Patologia estabelecida e vivências com o escrito: o que será que dá? In: 7º encontro nacional sobre aquisição da linguagem, 2006, Porto Alegre. Anais do 7º Encontro Nacional Sobre Aquisição da Linguagem. Porto Alegre: CDROM, 1994.
______.; BORDIN, S. S. Afasia e Infância: registro do (in)esquecível. Cadernos de Estudos Linguísticos, v. 54, n. 1, p.135-154, 2012.
______.; FREIRE, F. M. P. O trabalho do cérebro e da linguagem: a vida e a sala de aula. Campinas: Cefiel/IEL/Unicamp, 2003.
______.; MAYRINK-SABINSON, M. L. Probrema e dificulidade. In: ALBANO, E.; ALKMIN, T.; ______.; POSSENTI, S. (Org.). Saudades da língua: a Linguística e os 25 anos do Instituto de Estudos da Linguagem. Campinas: Mercado de Letras, 2003. p. 561-590.
FARACO, C. A. Linguagem escrita e alfabetização. São Paulo: Contexto, 2012.
FRANCHI, C. Linguagem – Atividade Constitutiva. In: Almanaque, v. 5. São Paulo: Editora Brasiliense, 1977.
FREIRE, F. M. P. Enunciação e discurso: a linguagem de programação Logo no discurso do afásico. 1999. 229 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.
______.; KOBAYASHI, A.; GARCIA, B. L. ; COUDRY, M. I. H. Entre lápis e teclas: selecionando e combinando letras. Cadernos de Estudos Linguísticos, v. 55, p. 45-65, 2013.
FREUD, S. Pour concevoir les aphasies. Une étude critique. Traduction de Fernand Cambon. Paris: EPEL, 1891-2010.
GNERRE, M. Linguagem, escrita e poder. São Paulo, Martins Fontes, 1985.
JAKOBSON, R. Langage enfantin et aphasie. Paris: Flammarion, 1941-1980.
LURIA, A. R. Neuropsychological Studies in Aphasia. Amsterdam: Swets & Zeitlinger B.V., 1977.
MOUTINHO, I. À procura de um diagnóstico: uma análise Neurolinguística. 2014. 170 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade de Campinas, Campinas, 2014.
MULLER, L. M. M. Sujeitos, histórias e rótulos: a leitura e a escrita de crianças e jovens diagnosticados de Dislexia. 2013. (Mestrado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade de Campinas, Campinas, 2013.
PEREIRA, K. C. B. Crianças da década 2000: dificuldades ou novas necessidades no processo de aquisição da leitura e da escrita? Projeto IC/PIBIC, 2014.
SAUSSURE, F. Cours de Linguistique Générale. Paris: Payot, 1916-1969.
VYGOTSKY, L. S. Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 1926-2004.

Published

2019-03-31

How to Cite

COUDRY, M. I. H.; BORDIN, S. S. Discursive environments in aphasia and childhood. Language Studies, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 9-22, 2019. DOI: 10.22481/el.v17i1.5295. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5295. Acesso em: 21 nov. 2024.