Repetition in orality as a metonimic process: a cognitive-functional study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v17i3.5830

Abstract

In this research, we investigated a resource that is often used in the orality: the repetition, which is comprehended as a mechanism that helps in the interaction, generating new meanings. For this purpose, we based our research, especially, on the functionalist studies, on the postulates of Cognitive Linguistics and on the studies of Text Linguistics. In this work, we aimed at identifying how speakers, who have high schooling level and are from Vitória da Conquista (through the Corpus PCVC), use the repetition in the construction of the spoken text. We catalogued six micro-structuring functions: Reconstituidora I, Reconstituidora II, Distribuidora, Desdobramento, Paralelização and Intensificadora. In the qualitative study, we attested that the repetition is an important resource for keeping and conducting the discursive topic. We also attested that the repetition is constituted as a metonymic process. In conclusion, the repetition is a process that makes possible the organization of the human experience, reaching the textual scope by means of speech acts and producing, cognitively, linguistic structures in layers.
KEYWORDS: Repetition. Orality. Functionalism. Cognition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lorenna Oliveira Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb/Brasil); Universidade Federal da Bahia (UFBA/Brasil)

PhD Student in Language and Culture from the Postgraduate Program in Language and Culture of the Federal University of Bahia - UFBA. Master in Linguistics, Graduate Program in Linguistics, State University of Southwest Bahia (UESB). Develops research in the areas of Cognitive Linguistics and Functionalism. Graduated in Languages (Portuguese and English) from the State University of Southwest Bahia. He was a research fellow in Sociofunctionalism and Historical Linguistics-CNPq / FAPESB.

Valéria Viana Sousa, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb/Brasil)

Valéria Viana Sousa é doutora em Letras (área de concentração em Linguística e Língua Portuguesa) pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Professora Titular da Área de Linguística da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, onde atua no curso de graduação de Letras, no Programa de Pós-graduação de  Linguística (PPGLin) e no ProfLetras. É  coordenadora do Grupo de Pesquisa em Linguística Histórica e do Grupo de Pesquisa em Sociofuncionalismo – CNPq.

References

CASTILHO, A. T. de. Repetição e constituição da sentença na língua falada. _____. Gramática do Português Brasileiro. São Paulo: Contexto, 3ª reimpressão, 2014. p. 156-163.
CASTRO, V. S. Um caso de repetição no português. Cadernos de Estudos Linguísticos, v. 27, p. 85-101, 1994.
CUNHA, A. F. da. Funcionalismo. In: MARTELOTTA, Mário Eduardo (Org.). Manual de linguística. São Paulo: Contexto, 2.ed.,3ª reimpressão, 2015, p.157-176.
DUARTE, M. E. Termos da oração. In: VIEIRA, S. R.; BRANDÃO, S. F. (Organizadoras). Ensino de gramática: descrição e uso. São Paulo: Contexto, 2.ed., 3ª reimpressão, 2014, p.185-201.
DUBOIS, S.; VOTRE, S. Análise modular e princípios subjacentes do funcionalismo linguístico: à procura da essência da linguagem, 1994.
FERRARI, L. Introdução à linguística cognitiva. São Paulo: Contexto, 2011, p. 13-106.
GIVÓN, T. Functionalism and grammar. Amsterdã: John Benjamins, 1995.
GIVÓN, T. Syntax: an introduction. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2001. v. 1.
GONÇALVES, S. C. L.; LIMA-HERNANDES, M. C.; CASSEB-GALVÃO, V. C. (org.). Introdução à gramaticalização: princípios teóricos e aplicação. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.
HAIMAN, J. The Iconicity of Grammar: Isomorphism and Motivation. Language. v. 56, 1980, p. 515-540.
HOPPER, P.; TRAUGOTT, E Grammaticalization. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.
HOUAISS, A.; VILLAR, M. S. Dicionário Houaiss de Língua Portuguesa. Elaborado pelo Instituto Antônio Houaiss de Lexicografia e Banco de Dados da Língua Portuguesa S/C Ltda. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
JOHNSON, M. The body in the mind. Chicago: The University of Chicago Press, 1987.
JUBRAN, C. S. Tópico Discursivo. In: JUBRAN, Clélia Spinardi (Org.). A construção do texto falado. São Paulo: Contexto, 2015, p.85-126.
LAKOFF, G. Women, fire and dangerous things. Chicago: The University of Chicago Press, 1987.
_____; JOHNSON, M. Metaphors we live by. Chicago: The University of Chicago Press, 1980.
______; TURNER, Mark. More than cool reason: a field guide to poetic metaphor. Chicago: The University of Chicago Press, 1989.
MARCUSCHI, L. A. Repetição. IN: JUBRAN, C. S. (Org.). A construção do texto falado. São Paulo: Contexto. v. 1, 2015, p. 207-240

MARTELOTTA, M. E.; AREAS, E. K. A visão funcionalista da linguagem no século XX. In: MARTELOTTA, M. E.; OLIVEIRA, M. R. de; CUNHA, M. A. F. da. Lingüística funcional: teoria e prática. Rio de Janeiro: DP&A, 2003, p.18-55.
NEVES, M. H. de M. Gramática Funcional. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
_____. A gramática passada a limpo: conceitos, análises e parâmetros. São Paulo: Parábola, 2012.
OLIVEIRA, M. R. de. Repetição em diálogos: análise funcional da conversão. Niterói. EDUFF, 1998.
RAMOS, J. Hipóteses para uma taxonomia das repetições no estilo falado. Dissertação (Mestrado em Letras) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, 1983.
SANTOS, L.O. dos. A repetição na oralidade: uma análise funcional no português culto de Vitória da Conquista. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB, 2017.
WARREN. B. Referential Metonymy. Scripta Minora: Royal Society of Letters at Lund, Sweden (2006). ISBN 91-22-02148-5. p. 2-10.

Published

2019-09-30

How to Cite

SANTOS, L. O.; SOUSA, V. V. Repetition in orality as a metonimic process: a cognitive-functional study. Language Studies, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 61-84, 2019. DOI: 10.22481/el.v17i3.5830. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5830. Acesso em: 3 jul. 2024.