ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA EM TEMPOS DE PANDEMIA
ENCAMINHAMENTOS TEÓRICO-METODOLÓGICOS
DOI:
https://doi.org/10.22481/folio.v14i1.10717Keywords:
Encaminhamentos teórico-metodológicos, Ensino de Língua Portuguesa, Gêneros digitais e gramática, PandemiaAbstract
The teaching of Portuguese, we hope, should be directed towards developing discursive-textual and linguistic competences. These skills will provide the teacher with discussions in which different digital genres are used. Therefore, this article aims to present theoretical-methodological guidelines for teaching Portuguese in times of pandemic. Thus, in theoretical-methodological approaches, based on official documents and scholars who deal with the subject, we suggest a pedagogical practice in remote format centered on textual genres, so that this practice allows students to adapt the use of language to from the context of interaction.
Downloads
References
ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontros & interações. São Paulo: Parábola, 2003.
ANTUNES, Irandé. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola, 2007.
BARBOSA DA SILVA, Célia Maria Medeiros. A aula de português no ensino médio: o ensino que se deseja, o ensino que se faz. Editora Appris: Curitiba, 2011.
BARROS, Kazue Saito Monteiro de; CRESCITELLI, Mercedes Fátima de Canha. Prática docente virtual e polidez na interação. In: MARQUESI, Sueli C.; ELIAS, Vanda M. da S.; CABRAL, Ana Lúcia T. (Org.). Interações virtuais. Perspectivas para o ensino de Língua Portuguesa a distância. São Carlos (SP): Claraluz, 2008.
BRANDÃO, Helena Hathsue Nagamine. Gêneros do Discurso: unidade e diversidade. In: Polifonia, 8, p. 1-18, 2004. Disponível em http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/polifonia/article/view/1127/89. Acesso em: 22 mar. 2022.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação básica 2020: resumo técnico [recurso eletrônico] – Brasília: Inep, 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Fundamental e Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília: MEC/SEMTEC, 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. 2. ed. Campinas (SP): Mercado das Letras, 2010.
GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
GERALDI, João Wanderley (Org.). O texto na sala de aula. 3. ed. São Paulo: Ática, 2005.
HONORATO, H. G.; MARCELINO, A. C. K.. A arte de ensinar e a pandemia covid-19: a visão dos professores. rede – Revista Diálogos em Educação, v. 1, n. 1, janeiro-junho, 2020.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita – Atividades de Retextualização. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antônio Carlos. (Orgs.). Hipertexto e gêneros digitais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
NEVES, Mara Helena de Moura. Ensino de língua e vivência de linguagem: temas em confronto. São Paulo: Contexto, 2010.
OLIVEIRA, Mariângela Rios de; WILSON, Victoria. Linguística e Ensino. In: MARTELOTTA, Mário Eduardo (Org.). Manual de Linguística. São Paulo: Contexto, 2008, p. 235-242.
POSSENTI, Sírio. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas (SP): Mercado das Letras, 2002.
SANTOS, Leonor Werneck; RICHE, Rosa Cuba; TEIXEIRA, Claudia Souza. Análise e produção de textos. São Paulo: Contexto, 2012.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º grau. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 fólio - Revista de Letras
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.