INTERAÇÕES EM REDES DIGITAIS NA PERSPECTIVA DA CONECTAKAT
REFLEXÃO SOBRE PRÁTICAS DE LIBRAS COM OUVINTES
DOI:
https://doi.org/10.22481/folio.v14i1.10738Keywords:
Libras. Ensino. Cultura Surda e LínguaAbstract
Abstract
When considering several challenges that have arisen and that have contributed to (re) meaning teaching and learning in the field of studies with deaf people, in the context of networked digital technologies, often thought for the production and consumption of listeners having, therefore, characteristics based on the experiences of those who perceive the world by hearing, the need to experiment and reflect on the possibilities of engaging the deaf in interactions that promote the development of learning in digital networks has arisen. Faced with such a challenge and the approach to Seminar Research Practices, developed within the UNISINOS Postgraduate in Education (PPGEDU) and Postgraduate in Applied Linguistics (PPGLA), we had the opportunity to have contact with actions of co-creation of an international network that aims to connect children and adolescents in different parts of the world to develop reticular actions of OnLIFE Education. As a result of this approach, we saw the need to problematize pedagogical practices for the deaf, through Libras to provide opportunities for listeners to reflect on the role of Libras in interactions and enhance the development of joint actions and social transformation in a perspective that considers both deaf culture and listener culture in network.
Downloads
References
BAKTHIN; M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec:, 1979.
BERSCH, Maria Elisabete; AUTOR 3,. FORMAÇÃO CONTINUADA EM CONTEX-TO HÍBRIDO E MULTIMODAL: ressignificando práticas pedagógicas por meio de pro-jetos de aprendizagem gamificados. Tempos e espaços em educação (online), v. 11, p. 71-92, 2018.
BRASIL. Lei n° 10.436, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá providên-cias. Brasília: 2002.
BURKE; Peter. Hibridismo cultural. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2003.
DELEUZE, G. e GUATTARI, F. Mil platôs. V.1. Rio de Janeiro: Ed. 34 Letras, 1995.
ESCÓSSIA, Liliana da. Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009, p. 17-32.
GERALDI, J. W. Linguagem e ensino. Exercícios de militância e divulgação. Campinas: ALB/Mercado das Letras, 1996.
GESSER, Audrei. O ouvinte e a surdez: sobre ensinar e aprender a Libras. São Paulo: Pará-bola, 2020.
HOLCOMB, Thomas. K. Produções surdas no YouTube: consumindo a cultura. In: KARNOPP; Lodenir. KLEIN, Madalena; LUNARDI-LAZZARIN; Márcia Lise. (Org.)s Cultura surda na contemporaneidade: negociações, intercorrências e provocações. Canoas: Ed. Ulbra, 2011. p. 139-149.
HOLCOMB, Thomas; BERKE, Michele. FESS. Mesa II - Movimento e Educação de Surdos: (re)invenções e desafios em tempos de pandemia. XI Fórum Estadual de Educação de Surdos, 2021. Disponível em: https://youtu.be/zqfCspNsq2s.
ILDEBRAND, Isaias dos Santos. Língua brasileira de sinais e língua portuguesa no ensino mé-dio: uma proposta de ensino com foco na língua e cultura surda. Dissertação (Mestrado) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, São Leopoldo/RS, 2020, p. 144.
JUNQUEIRA, Eduardo. S. A EAD, os desafios da educação híbrida e o futuro da educa-ção. In: RIBEIRO, Ana Elisa; VECCHIO, Pollyanna de Mattos Moura. (Orgs.). Tecnolo-gias digitais e escola [recurso eletrônico]: reflexões no projeto aula aberta durante a pandemia. 1ª ed. São Paulo, Parábola, p. 31-39, 2020.
KARNOPP; Lodenir. KLEIN, Madalena; LUNARDI-LAZZARIN; Márcia Lise. Produ-ção, circulação e consumo da cultura surda brasileira. In: KARNOPP; Lodenir. KLEIN, Madalena; LUNARDI-LAZZARIN; Márcia Lise. (Orgs.) Cultura surda na contemporaneida-de: negociações, intercorrências e provocações. Canoas: Ulbra, 2011. p. 15-28.
KASTRUP, Virgínia. A cognição contemporânea e a aprendizagem inventiva. In: Polí-ticas da Cognição. [S.l.]: Sulina, 2015. p. 91–110.
KLIMA, Eduard; BELLUGI, Ursulla. The signs of Language. Massachusetts: University Press, 1979.
LATOUR, B. Jamais fomos modernos. Rio de Janeiro: Editora 34, 1994.
_____. Reagregando o social: uma introdução à teoria do ator-rede. São Paulo: EDUSC, 2012.
MANTOAN, Maria Teresa Egler. Inclusão, diferença e deficiência: sentidos, deslocamentos, proposições. Revista Inclusão Social, Brasília-DF, v.10, n.02, p.37-46, 2017.
QUADROS, Ronice Müller de; KARNOPP, Lodenir Becker. Língua de sinais brasileira: es-tudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004.
PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia e ESCÓSSIA, Liliana (Orgs). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
PASSOS, E Eduardo.; KASTRUP, Virgínia.; TEDESCO, S. Pistas do método da carto-grafia: a experiência da pesquisa e o plano comum. Porto Alegre: Sulina, 2014.
PASSOS, Eduardo; BARROS, Regina Bernardes de. A cartografia como método de pes-quisa-intervenção. In (Orgs). PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; 2012.
PINHEIRO, Daiane. Produções surdas no YouTube: consumindo a cultura. In: KARNOPP; Lodenir. KLEIN, Madalena; LUNARDI-LAZZARIN; Márcia Lise. (Org.)s Cultura surda na contemporaneidade: negociações, intercorrências e provocações. Canoas: Ed. Ulbra, 2011. p. 29-40.
SCHLEMMER, Eliane. Nova forma de ver e pensar a educação. Revista Educatrix, São Paulo, SP, n. 124, ano 10, p. 45-51. jul./ dez. 2021. Disponível em: https://educatrix.moderna.com.br/educatrix-21-baixe-ja-a-nova-edicao/. Acesso em: 12 nov. 2021.
SCHLEMMER, Eliane; KERSCH, Dorotea Frank; MARTINS, Ana Patricia Sá. Apresen-tação. In: Kersch, Dorotea Frank et al. (Org). Multiletramentos na pandemia: aprendizagem na, para a e além da Escola. São Leopoldo, Casa Leiria, p. 13- 20, 2020.
SCHUSTER, Bruna; ROSA, Glaucia; SCHLEMMER, Eliane. COnectaKaT: uma rede em processo de cocriação de vivências de educação OnLife cidadã. In book: O habitar do ensinar e do aprender: desafios para/na/da Educação OnLIFE (pp.109-122). Disponível em: http://www.guaritadigital.com.br/casaleiria/acervo/educacao/desafios/30/index.html Acesso em: 26 abril 2022.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Auntêntica, 1999.
STOKOE, Willian C. Sign language structure. Silver Spring: Linstok Press, 1960.
STROBEL, Karin. As imagens do outro sobre a cultura surda. 4. ed. Florianópolis: Editora da Universidade Federal de Santa Catarina, 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/41857386/As_imagens_do_outro_ sobre_a_cultura_surda. Acesso em: 18 nov. 2021.
VARELA, Francisco. J. La enacción: uma alternativa ante la representación. In CONO-CER. Las Ciencias Cognitivas: tendencias y perspectivas: cartografia de las ideas actuales. Gedisa Editorial. 4ed. Barcelona, 2005. Cognitive Science: Trend sand Prospects: Map-ping current ideas
VARELA, Francisco; THOMPSON, Evan; ROSCH, Eleanor. A mente corpórea: ciência cognitiva e experiência humana. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 fólio - Revista de Letras
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.