O TRATAMENTO LEXICOGRÁFICO DA HOMONÍMIA EM DICIONÁRIOS PEDAGÓGICOS DE LÍNGUA INGLESA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v14i1.10843

Keywords:

Dicionários de inglês, Homonímia, Lexicografia pedagógica

Abstract

In this paper, we analyze the lexicographical treatment that is given to homonymy in four English learner’s dictionaries, namely: Longman (2008), Longman (2021), Oxford (2020) and Oxford (2021). Therefore, by following theoretical and methodological principles of Pedagogical Lexicography, we aim to: i) discuss the importance of recording homonymous lexical units (HLU) in English learner’s dictionaries, since spelling, pronunciation and meanings of these units are aspects that usually cause confusion to the language learner and ii) verify how the HLU record occurs in the entire lexicographical structure of the lexicographical repertoires mentioned above. Furthermore, we tried to observe if there was any information about the homonymic treatment in the Front Matter of the respective dictionaries and if the three types of homonyms, according to Berruto (1979) were included in the analyzed dictionaries. The analyzes provided us with data that corroborate our concern regarding a more didactic and complete organization of the homonymic phenomenon in learner’s dictionaries, prompting us to continue our research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Hagemeyer Burgo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (Uel). Professor Adjunto da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS).

Raquel de Oliveira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Mestranda em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) câmpus de Três Lagoas.

Rogério Vicente Ferreira, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Professor da Universidade Federal de Mato Grosso (UMT). Doutor em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp).  Relizou estágios de pós-doutoramento na Universidade de São Paulo (Usp) e na Universidade Estadual de Campinas (Unicamp).

References

BERRUTO, G. La Sémantica. México: Editorial Nueva Imagen S.A. 1979.

BIDERMAN, M. T.C. Teoria Linguística: linguística quantitativa e computacional. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1978.

BIDERMAN, M. T. C. O dicionário e o vocabulário da língua portuguesa. Linha d’Água, n. 10, p. 31-39, julho, 1996.

BIDERMAN, M. T. C. As Ciências do Léxico. ln. OLIVEIRA, A. M. P. P.; ISQUERDO, A. N. As Ciências do Léxico. Lexicologia, Lexicografia, Terminologia. 2 ed. Campo Grande: Editora UFMS, 2001.

FERREIRA, A. B. de H. Novo dicionário Aurélio da língua portuguesa - dicionário eletrônico versão 5.0. 3ª. edição, 1ª. Impressão, Editora Positivo, Regis Ltda, 2004.

ILARI, R. O Estruturalismo linguístico: alguns caminhos. In: MUSSALIN, F., BENTES, A. C. (Orgs.). Introdução à linguística. v. 3. São Paulo: Cortez, 2004, p. 53-92.

L. LONGMAN DICIONÁRIO DA INTERNET. Disponível em: https://www.ldoceonline.com/Acesso em: 15 de maio de 2021.

LDE. LONGMAN DICIONÁRIO ESCOLAR. INGLÊS-PORTUGUÊS, PORTUGUÊS-INGLÊS. Inglaterra: Pearson Education Limited, 2008.

LYONS, J. Linguagem e linguística: uma introdução. Rio de Janeiro: LTC, 1987.

Novíssimo Aulete dicionário contemporâneo da língua portuguesa / Caldas Aulete; [organizador Paulo Geiger]. - Rio de Janeiro: Lexikon, 2011.

OALD. OXFORD ADVANCED LEARNER’S DICTIONARY. 9th edition. Oxford: Oxford University Press, 2015.

OLD. OXFORD LEARNER’S DICTIONARIES. Disponível em: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/. Acesso em: 15 de maio de 2021.

ZAVAGLIA, C. Ambiguidade gerada pela homonímia: revisitação teórica, linhas limítrofes com a polissemia e proposta de critérios distintivos. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 1, n. 19, 2003, p. 337 – 266.

Published

2022-08-26

How to Cite

Burgo, V. H., de Oliveira, R., & Ferreira, R. V. (2022). O TRATAMENTO LEXICOGRÁFICO DA HOMONÍMIA EM DICIONÁRIOS PEDAGÓGICOS DE LÍNGUA INGLESA. fólio - Revista De Letras, 14(1). https://doi.org/10.22481/folio.v14i1.10843