ESSAY FOR ERGOLOGICAL RESEARCH: EXPERIENCE AND EDUCATION AT SCHOOL

EXPERIÊNCIA E EDUCAÇÃO NA ESCOLA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v14i2.11573

Keywords:

Brazil, Education, Ergoengaging, Experience, Pandemic

Abstract

We present as theme the speech of a philosophy teacher of school in pandemic times in Brazil. Delimiting research in not seeking to solve the problem of education, the objective in this work call into question the testimony of the experience in education in the pandemic. In the theoretical composition we will use John Dewey (1985) to substantiate the defense that nothing can pre-determine living activity. We seek in Abdallah Nouroudine (2002), Josiane Boutet and Bernard Gardin (1998), Yves Schwartz (2014, 2011, 2010) and Philippe Zarifian (2015) the identification of the testimony of language in and on work and the (re)normalizations interpreted in the body-self and the school, during the pandemic as a manifestation of ergoengaging.  As a dialectical method, the research is applied, exploratory and descriptive, with bibliographic and documentary technical procedures and qualitative approach. The corpus corresponds to the testimony by which we will analyze and conclude beforehand that the educational experience and its living movement play a fundamental role in social transformations, as warned Maria Cecília Pérez de Souza e Silva (2002), and, that the renormatizations applied in the fight for not abandoning education in this historical moment understood as a cooperation in labor and scientific action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manoela Nascimento Souza, Universidade de Passo Fundo

Doutoranda no programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, na linha de pesquisa Produção e Recepção do Texto Literário; Bolsista CAPES modalidade II, faz parte do grupo de pesquisa CNPQ Acervo Literário Josué Guimarães: Memória Literária e Catalogação Digital. Possui mestrado em Museologia na Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias (2018), e, graduação em Museologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2016). Registro profissional: COREM/RS: 0257-I.

Ernani Cesar de Freitas, Universidade de Passo Fundo

Doutor em Letras, área de concentração Lingüística Aplicada (PUCRS/2006); Mestre em Lingüística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS/2002). Possui graduação em LETRAS - Português/Inglês e respectivas Literaturas, pelo Centro Universitario La Salle (1999). Experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa e Linguística Aplicada, nos temas relacionados à linguagem e trabalho, texto e discurso, leitura e formação do leitor; na área da Comunicação e cultura: comunicação socio-organizacional, cultura e identidade. Cursou MBA Gestão Empresarial na UFRGS e MBA Executivo na FGV-RJ. Professor permanente no PPG em Letras da Universidade de Passo Fundo (RS)

References

BOUTET, Josiane; GARDIN, Bernard. Une linguistique du travail. In: BORZEIX, A.; FRAENKEL, B. (Coord.) Langage et Travail: communication, cognition, action. Paris: CNRS Editions, p. 89-111. 1998.

DEWEY, John. Experiência e natureza. In: Experiência e natureza; Lógica: a teoria da investigação; A arte como experiência; Vida e educação; Teoria da vida moral. Coleção Os Pensadores. Traduções de Murilo Otávio Paes Leme, Anísio S. Teixeira, Leonidas Gontijo de Carvalho. – 2. Ed. – São Paulo: Abril Cultural. 1985a.

DEWEY, John. Vida e educação. In: Experiência e natureza; Lógica: a teoria da investigação; A arte como experiência; Vida e educação; Teoria da vida moral. Coleção Os Pensadores. Traduções de Murilo Otávio Paes Leme, Anísio S. Teixeira, Leonidas Gontijo de Carvalho. – 2. Ed. – São Paulo: Abril Cultural. 1985b.

FICHTE, Johann Gottlieb. Da capacidade linguística e da origem da linguagem. Organização, tradução, notas e posfácio de Ricardo Barbosa. – São Paulo: Paulus. 2017.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collége de France, pronunciada em 2 de Dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. 2. Ed. São Paulo: Edições Loyolla. 2012.

GUÉRIN, François Trabalho, tarefa, atividade. In: ______. Compreender o trabalho para transformá-lo: a prática da ergonomia. São Paulo: Blucher: Fundação Vanzolini, p. 7-46. 2001.

KANT, Immanuel. Crítica da Razão Pura. Tradução Fernando Costa Mattos. Petrópolis: Vozes, 2012.

NOUROUDINE, Abdallah. A linguagem: dispositivo revelador da complexidade do trabalho. In: SOUZA-ESILVA, M.; FAÏTA, D. Linguagem e trabalho: construção de objetos de análise no Brasil e na França. São Paulo: Cortez, p. 17-30. 2002.

PRODANOV, Cléber Cristiano; FREITAS, Ernani César de. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo, RS: Feevale. 2013.

ROUSSEAU, Jean-Jacques Discurso sobre as ciências e as artes: discurso sobre a origem e os fundamentos da desigualdade entre os homens. Tradução Roberto Leal Ferreira. –São Paulo: Martin Claret. 2010.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Do contrato social. Tradução Ana Resende. – São Paulo: Martin Claret. 2013.

SCHWARTZ, Yves; DURRIVE, Louis. Trabalho e Ergologia: conversas sobre a atividade humana. 2. ed. Niterói: Ed. UFF. 2010b.

SCHWARTZ, Yves. Manifesto por um engajamento. In: BENDASSOLLI, P. F.; SOBOLL, L. A. (Orgs.). Clínicas do trabalho: novas perspectivas para compreensão do trabalho na atualidade. São Paulo: Atlas, p. 132- 166. 2011.

SCHWARTZ, Yves. Motivações do conceito de corpo-si: corpo-si, atividade, experiência. Letras De Hoje. 2014.

SOUZA-E-SILVA, Maria Cecília Pérez de. A dimensão linguageira em situações de trabalho. In: SOUZA-E-SILVA, M.; FAÏTA, D. Linguagem e trabalho: construção de objetos de análise no Brasil e na França. São Paulo: Cortez, p. 61-76. 2002.

ZARIFIAN, Philippe. Intercompréhension et coopération dans le travail. In: ZARIFIAN, Philippe Le travail et la compétence: entre puissance et contrôle. 3. ed. Paris: Presses Universitaires de France, p. 53-62. 2015.

Published

2023-05-05

How to Cite

Souza, M. N. ., & Cesar de Freitas, E. . (2023). ESSAY FOR ERGOLOGICAL RESEARCH: EXPERIENCE AND EDUCATION AT SCHOOL: EXPERIÊNCIA E EDUCAÇÃO NA ESCOLA. fólio - Revista De Letras, 14(2). https://doi.org/10.22481/folio.v14i2.11573

Issue

Section

VERTENTES & INTERFACES II: Estudos Linguísticos e Aplicados