MODALIZATION AS AN ADVERTISING RESOURCE: THE BRAND OF SUBJECTIVITY IN DISSERTATIVE-ARGUMENTATIVE TEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v13i1.8364

Keywords:

Modalization, Enunciative mark, Subjectivity, Dissertation-argumentative text

Abstract

Considering that the resource of modalization is configured as a strategy of the subject to maneuver the text according to his interests, in this article, we tried to analyze under the bias of Enunciative and Textual Linguistics, the use of epistemic and deontic modalizers in dissertation-argumentative text. With regard to theoretical foundation, we used the conceptualizations of Authier-Revuz (2004) and Ducrot (1987) and also, the works of Coracini (1991), Corbari (2016), Nascimento (2010) and Pinto (1994). As a corpus of analysis, we used a 1,000 tha note essay of the National High School Exam (ENEM) of 2018. On the approach considered here, we use qualitative research descriptive-interpretative character, based on the literature review consulted. As a result of the analysis, we verified the presence of enunciative marks of deontic and epistemic modalization, both referring to the subjective construction of those who enunciate through argumentation, which allowed us to verify that the use of modalization as an enunciative mark reveals, in the dissertation-argumentative text, the attitude of the enunciator to draw attention, to highlight arguments, to evaluate information, that is, its position

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Lima da Silva, Universidade Federal do Maranhão (Ufma)

Mestranda em Letras pela Universidade Federal do Maranhão (Ufma).

Monica Fontenelle Carneiro, Universidade Federal do Maranhão (Ufma)

Doutora em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora da Universidade Federal do Maranhão (Ufma).

References

AUTHIER-REVUZ, J. Palavras mantidas a distância. In: AUTHIER-REVUZ, J. Entre a transparência e a opacidade: um estudo enunciativo do sentido. Tradução de Heloisa Monteiro Rosário. Porto Alegre, RS: EDIPUCRS, 1980: 2004, p. 217- 37

BENVENISTE, E. Da subjetividade na linguagem. In: BENVENISTE, E. Problemas de linguística geral, 2 ed. Campinas: Editora da Unicamp, Pontes, 1998, p.284-293.

BRASILEIRO, Ada Magaly Matias. Manual de produção de textos acadêmicos e cientifícos. São Paulo: Atlas, 2013.

CORACINI, Maria José Rodrigues Faria. Um fazer persuasivo: o discurso subjetivo da ciência. -1. Ed. São Paulo: Educ: Campinas, SP: Pontes, 1991. 210p.

CORBARI, Alcione Tereza. Modalizadores: a negociação em artigo de opinião. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 16, n. 1, p. 117-131, jan./abr. 2016.

________. BIDARRA, Jorge. O modal dever epistêmico e deôntico um problema de processamento lexical. Ciências & Cognição. Vol. 11, 120-131, 2007.

DUCROT, Oswald. O dizer e o dito. Revisão técnica da tradução Eduardo Guimarães. –Campinas, SP: Pontes, 1987.

FIORIN, José Luíz. Argumentação. -1ªed., 2ª reimpressão. -São Paulo: Contexto, 2016.

FREITAS, Maria Teresa de Assunção; BERNARDES, Alessandra Sexto; PEREIRA, Ana Paula Marques Sampaio; PEREIRA, Maria Leopoldina. O sujeito nos textos de Vigotski e do Círculo de Bakhtin: implicações para a prática da pesquisa em educação. Revista de Psicologia, v. 27, n. 1, p. 50-55, jan.-abr. 2015.

KOCH, Ingedore G. V. A inter-relação pela linguagem. 9 ed. –São Paulo: Contexto, 2002.

PINTO, Milton José. As marcas linguísticas da enunciação: esboço de uma gramática enunciativa do português. Rio de Janeiro: Numem Ed., 1994. 163p.

NASCIMENTO, Erivaldo Pereira do A. Modalização deôntica e suas peculiaridades semântico-pragmáticas. Fórum Lingüístico, Florianópolis, v.7, n.1 (30-45), jan-jun, 2010.

Redação de Matheus Martins Wengenroth Cardoso. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/images/stories/noticias/2019/outubro/24.10.2019redacaolink2.pdf. Acesso em: 09 de jan. de 2020.

SILVA, Carmem Luci da Costa. O estudo do texto em uma perspectiva enunciativa de linguagem. Revista D.E.L.T.A., 34.1, 2018 (419-433)

Published

2021-07-31

How to Cite

Silva, M. L. da, & Carneiro, M. F. (2021). MODALIZATION AS AN ADVERTISING RESOURCE: THE BRAND OF SUBJECTIVITY IN DISSERTATIVE-ARGUMENTATIVE TEXT. fólio - Revista De Letras, 13(1). https://doi.org/10.22481/folio.v13i1.8364