Uso do raciocínio lógico e suas inferências na resolução de problemas do dia a dia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/intermaths.v4i2.10819

Keywords:

Raciocínio Lógico, Ensino da Matemática, Resolução de Problemas

Abstract

Mathematical logical reasoning is configured as a process capable of promoting a structuring of thought in accordance with logical rules, thus enabling the achievement of a resolution of a raised problem. For this, it is necessary that the subject who practices it has awareness and ability to articulate and organize certain thoughts to reach a conclusion. In this sense, this study aims to discuss the ways of using logical reasoning as a contribution to the decision-making process facing everyday problems. The methodology adopted in the present research was an integrative literature review, which aimed to carry out a scientific investigation on the subject, integrating, evaluating and synthesizing results of studies relevant to the theme addressed, having as a starting point the approach defended by Jean Piaget (logical-mathematical thinking). It was evident that the insertion of logical reasoning in the school environment from the early grades became a strategic and necessary activity to achieve the student's cognitive development, maximize academic performance, improve skills and improve interpersonal relationships.

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Author Biographies

Edilson Anacleto David, nstituto Federal da Paraíba, Cajazeiras - PB, Brasil

Especialista em Matemática (Pós graduação em Matemática), Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB). Graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Atualmente é Assistente de Administração da Prefeitura Municipal de Uiraúna.

Antônia Edivaneide de Sousa Gonzaga, nstituto Federal da Paraíba, Cajazeiras - PB, Brasil

Doutora em Educação (Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará). Mestra em Educação – Universidade Federal do Ceará. Ênfase em Avaliação do Ensino aprendizagem. Especialista em Língua Portuguesa e Arte Educação (Universidade Regional do Cariri – URCA). Graduada em Pedagogia, pela Universidade Estadual do Ceará - UECE/FECLI. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB).

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Published

2023-12-30

How to Cite

David, E. A., & Gonzaga, A. E. de S. . (2023). Uso do raciocínio lógico e suas inferências na resolução de problemas do dia a dia . INTERMATHS, 4(2), 151-166. https://doi.org/10.22481/intermaths.v4i2.10819

Issue

Section

Artigos