Financial Mathematics in the context of Basic Education: A Bibliographic Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/intermaths.v4i2.13532

Keywords:

Contexto, Educação Básica, Financeira, Matemática

Abstract

This article is an excerpt from the Author’s Course Completion Paper, which asks the question in which context Financial Education is being inserted in Basic Education classrooms. To answer this question, the objective is to: investigate the context in which Financial Education is addressed in Basic Education classrooms according to bibliographies on the subject. The chosen methodology is qualitative bibliographic analysis, seeking to understand how Financial Education is being inserted in the classroom. In this sense, relevant articles were sought that address the content from a research perspective. Considering the importance of Financial Education for the formation of the individual and their insertion in society, this article seeks to discuss possibilities for pedagogical actions aimed at disseminating financial literacy and how this can directly interfere in the formation and insertion of critical citizens and conscious in society, considering that controlling finances must be a necessary process since the beginning of Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisco José Vieira Dantas, Instituto Federal de Educação da Paraíba, Cajazeiras - PB, Brasil

Graduado em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2020). Especialista em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba – IFPB (2023). Graduando em Engenharia Civil pelo Centro Universitário Santa Maria – UNIFSM. Atualmente é Professor de Matemática pelo Governo do Estado da Paraíba.

Stanley Borges de Oliveira , Instituto Federal de Educação da Paraíba, Cajazeiras - PB, Brasil

Graduado em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba, UEPB. Mestre em Matemática pelo programa Nacional PROFMAT pela Universidade Estadual da Paraíba, UEPB. Foi Professor substituto na Universidade Estadual da Paraíba, UEPB. Atualmente é Professor Efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba – IFPB.

References

C. P. Nascimento, B. L. S. F, Stadler and M. T, Bechara, “Importância da educação financeira na educação básica", Revista Terra & Cultura: Cadernos de Ensino e Pesquisa, vol. 38, no. 74, pp. 191-203, 2022.

I. M. Junior, “EDUCAÇÃO FINANCEIRA E A SALA DE AULA DE MATEMÁTICA: CONEXÕES ENTRE A PESQUISA ACADÊMICA E A PRÁTICA DOCENTE", XII Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM): Educação Matemática na Contem-

poraneidade: desafios e possibilidades, 13 a 16 de julho, Sociedade Brasileira de Educação Matemática, São Paulo, 2016.

D. L. S. Felisbino and V. H. B. Costa, IMPORTÂNCIA DA EDUCAÇÃO FINANCEIRA NO BRASIL, Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC), Goiânia, 2021.

H. A. M. Castro et al., “Matemática financeira com abordagem em educação financeira para o Ensino Médio", 2016.

M. Bonim, “Projeto De Vida: Educação Financeira Como Proposta À Inclusão Social", Brazilian Journal of Development, vol.7, no.3, pp. 30211-30226, Curitiba, 2021. https://doi.org/10.34117/bjdv7n3-647

Brail, “Base Nacional Comum Curricular", Ministério da Educação, Brasília, 2018.

A. C. F. Silva et. al, “EDUCAÇÃO FINANCEIRA NAS ESCOLAS: UMA ANÁLISE NO ENSINO FUNDAMENTAL DA ESCOLA DIVINA PROVIDÊNCIA", V CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CONEDU), Pernambuco, 2018.

A. P. G. Brito, G. S. de Oliveira and B. A. da Silva, “A importância da pesquisa bibliográfica no desenvolvimento de pesquisas qualitativas na área de educação", Cadernos da FUCAMP, vol. 20, no. 44, 2021.

L. F. B. Fernandes and P. H. Silva, “Entre o ser e o não ser educado financeiramente: o discurso sobre educação financeira no espaço escolar", REDD–Revista Espaço de Diálogo e Desconexão, vol. 12, no. 1, 2020.

A. L. B. Hartmann and M. V. Maltempi, “A ABORDAGEM DA EDUCAÇÃO FINANCEIRA NA EDUCAÇÃO BÁSICA SOB O PONTO DE VISTA DE DOCENTES FORMADORES DE FUTUROS PROFESSORES DE MATEMÁTICA", EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Vol. 12, no. 2, 2021.

E. Rossi and A. P. L. Araujo, “A IMPORTÂNCIA DA EDUCAÇÃO FINANCEIRA NO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO BÁSICA", Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, vol. 7, no. 12, pp. 765-776, 2021.

Published

2023-12-30

How to Cite

Dantas, F. J. V. ., & Oliveira , S. B. de . (2023). Financial Mathematics in the context of Basic Education: A Bibliographic Review. INTERMATHS, 4(2), 167-178. https://doi.org/10.22481/intermaths.v4i2.13532

Issue

Section

Artigos