Experiences with teaching Mathematics in initial teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/intermaths.v4i2.13643

Keywords:

Teaching Mathematics, Initial formation, Affect and Cognition

Abstract

This paper presents an excerpt from the research carried out with the objective of analyzing the relationship between affective and cognitive aspects in the teaching of Mathematics based on the speeches of students from the Pedagogy Course at the Federal University of Roraima. The production of research data was carried out through a Focus Group, considering the reality experienced by these students when teaching Mathematics in the Supervised Internship. Data analysis considered the assumptions of Discursive Textual Analysis (DTA), which encouraged reflection on the units of meaning that emerged in the students' speeches. The study demonstrated that the relationship between affective and cognitive aspects in Mathematics teaching is consolidated through the mediation established between teacher trainers and teachers in training in a relational and dynamic cycle, favoring the construction of new meanings and meanings for Mathematics teaching, so to overcome the historically constructed myths surrounding this area of ​​knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elizangela Ramos, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista - RR, Brasil

Possui graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Piauí (2001), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (2009) e doutorado em Educação em Ciências e Matemática pela Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática - REAMEC (2020). É professora Associada no Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Roraima.

Edlauva Oliveira dos Santos, Universidade Federal de Roraima, Boa vista- RR, Brasil

Doutora em Educação em Ciências e Matemática PPGECEM/REAMEC. Mestre em Educação (UFAM). Licenciada em História (UFRR). Professora efetiva no curso de Pedagogia da UFRR. Professora Orientadora do Programa Residência Pedagógica no curso de Pedagogia/UFRR. Coordenadora da linha práticas pedagógicas e formação de professores do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação: inclusão, formação e violência.

References

A. M. C. Abrahão and S. A. F. Silva, “Pesquisas sobre a formação inicial do professor que ensina Matemática no princípio da escolarização". In: SBEM: Anais do ENEM

, São Paulo, 2016. [Online]. Available: http://www.sbem.com.br/revista/index.php/

emr/issue/view/61/showToc. Accessed on: 25 out. 2016.

M. B. Almeida and M. G. Lima, “Formação Inicial de Professores e o Curso de Pedagogia: Reflexões sobre a Formação Matemática", Ciência e Educação, vol. 18, no 2, pp. 451-468,

E. Curi, A Matemática e os professores polivalentes, São Paulo: Musa, 2005.

D. Fiorentini, “A pesquisa e as práticas de formação de professores de matemática em face das políticas públicas no Brasil", Bolema, Rio Claro, vol. 21, no. 29, pp. 43-70, 2008.

E. O. dos Santos, J. B. Kalhil and E. Ghedin, “A formação matemática no curso de

Pedagogia: o que revelam as matrizes curriculares", Revista REAMEC, Cuiabá - MT, no.

, dezembro pp. 25-41, 2015.

U. D’ambrósio, Da realidade à ação: reflexões sobre educação e matemática, 3rd ed., São

Paulo: Summus Editorial, 1986.

G. M. Oliveira and A. T. C. C. de Oliveira, “A matemática na formação inicial de

professores dos anos iniciais: reflexões a partir de uma análise de teses e dissertações

defendidas entre 2005 e 2010 no Brasil", Em Teia – Revista de Educação Matemática e

Tecnológica Iberoamericana, vol. 4, no. 1, 2013.

A. M. Nacarato, B. L. S. Mengali and C. L. B. Passos, A Matemática Nos Anos Iniciais

Do Ensino Fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender, Belo Horizonte: Autêntica,

T. T. B. Zimer, Matemática. In: Ensino fundamental de nove anos: orientações pedagógicas

para os anos iniciais, Gusso, Ângela Mari et al. Curitiba, PR: Secretaria de Estado da

Educação, pp. 153-165, 2010.

L. F. Bertini, R. S. Morais and W. R. Valente, A Matemática a ensinar e a Matemática

para ensinar: novos estudos sobre a formação de professores, São Paulo: Editora Livraria

da Física, 2017.

A. Chizzotti, Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais, 11th ed., São Paulo: Cortez, 2010.

M. C de S. Minayo, O desafio do conhecimento: pesquisa qualitative em saúde, 11th ed.,

São Paulo: Hucitec, 2008.

C. R. Evangelista, “Saberes para ensinar Matemática no estágio supervisionado da licenciatura em Matemática da UNEMAT – Campus de Sinop (1990-2016)", 2019, 194f, Ph.D.

Dissertation in Educação em Ciências e Matemática. Universidade Federal de Mato Grosso,

Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática. Cuiabá, 2019.

E. O. dos Santos, “Necessidades formativas de professores iniciantes que ensinam Matemática na Rede Municipal de Boa Vista-RR", 2018, 341f, Ph.D. Dissertation in Educação em Ciências e Matemática. Universidade Federal de Mato Grosso, Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática. Cuiabá, 2018.

J. I. de Lima. A Matemática na formação de professores para os primeiros anos escolares (Roraima, 1940-1990). 2017. 173 f. Tese de Doutorado em Educação em Ciências e Matemática. Universidade Federal de Mato Grosso, Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática. Cuiabá, 2017.

L. S. Vigotski. A construção do pensamento e da linguagem (1934). 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

F. L. González-Rey and M. C. V. R. Tacca “Produção de Sentido Subjetivo: as singularidades dos alunos no processo de aprender", Psicologia, Ciência e Profissão, vol. 28, no. 1.

pp. 138-161, 2008.

L. S. Vigotski, Psicologia Pedagógica, (1926), 2nd ed., São Paulo: Martins Fontes, 2010.

Published

2023-12-30

How to Cite

Ramos, E., & Oliveira dos Santos, E. . (2023). Experiences with teaching Mathematics in initial teacher training. INTERMATHS, 4(2), 201-214. https://doi.org/10.22481/intermaths.v4i2.13643

Issue

Section

Dossier