Students' modes of expression in discussion forums

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/intermaths.v4i2.13650

Keywords:

Discourse, Humans-with-media, Multimodality

Abstract

In this work I present a clipping of this doctorate that has a parallel investigation conducted by the following question: How graduates in Mathematics at a distance, from a Brazilian public university, do they express themselves mathematically in discussion forums? Motivated by the need to understand observed phenomena in the light of multimodality, we opted for a qualitative approach. Furthermore, I entered discussion forums to observe the participation of teachers and students in the discipline of Linear Algebra I and to identify forms of expression related to the semiotic resources of language, mathematical symbolism, and visual display. In particular, the use of media in the forums to discuss highlighted technical and technological limitations of the research participants, however, revealed a combination of semiotic resources of language, mathematical symbolism, and visual display in the elaboration of their discourses.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marcelo Batista de Souza, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista – Roraima, Brasil

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), mestrado em Informática pela Universidade Federal do Amazonas e doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP). Atualmente é professor de Magistério Superior da Universidade Federal de Roraima.

References

LUZ DE CANDIEIRO. Intérprete: Banda Capela. Compositores: Caio Andreatta e Gustavo Rosseb. In: GIGANTE. Intérprete: Banda Capela. São Paulo: Capela [dist. Tratore], 2016. Streaming de música Spotify, faixa 2 (3 min. e 47 seg). Disponível em: https://open.spotify.com/intl-pt/track/2CMISgTQFDvQX0GxjQRCEI?si=85a10a4167c34158. Acesso em: 10 ago. 2023.

EM TERRA DE SEMBLANTES. Intérprete: Banda Capela. Compositores: Caio Andreatta, Gustavo Rosseb e Léo Nicolosi. In: EM TERRA DE SEMBLANTES. Intérprete: Banda Capela. São Paulo: Musickeria, 2021. Streaming de música Spotify, faixa 3 (4 min. e 9 seg). Disponível em: https://open.spotify.com/intl-pt/track/2OaEfmoBuWOdaskQcgL56O?si=fcf741a4b97f483d. Acesso em: 10 ago. 2023.

D. M. Maciel e R. G. S. Miskulin, “Potencialidades do fórum de discussão como tarefa de avaliação formativa online em uma licenciatura em matemática da UAB”. Revemop, v. 4, nº e202211, pp. 1-17, 2022. https://doi.org/10.33532/revemop.e202211.

A. P. M. Vitolo e S. C. Danta, “Um estudo sobre as interações em um fórum de discussão com postagens sobre a resolução de um problema”. In Encontro Paranaense de Educação Matemática, 2019, Londrina, Anais do EPREM Londrina: SBEM, 2019.

H. R. S. Figueiredo e R. M. de O. Barros, “A participação de licenciandos de pedagogia em um fórum de discussão acerca de conhecimentos matemáticos”, Revista Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 19, nº 1, pp. 30-35, 2018. https://doi.org/10.17921/2447-8733.2018v19n1p30-35.

C. D. K. Bierhalz, C. D. O. Felcher e L. F. Dias, “Os fóruns como estratégia didática para a construção do conhecimento”, Revista Educação & Formação, v. 2, nº 5, pp. 75-94, 2017. http://dx.doi.org/10.25053/edufor.v2i5.1957.

G. P. de O. Xavier, “Formação continuada para EJA: análise de interações docentes em matemática em um fórum de discussão”, Dissertação, Educação, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2016.

G. M. Eidelwein, “Formação continuada à distância com foco na resolução de problemas matemáticos”, Dissertação, Ensino de Ciências Exatas, Centro Universitário UNIVATES, Lajeado, 2015.

R. dos S. G. Pereira, K. Schlünzen Júnior e B. N. Palharini, “Uma experiência na formação continuada de professores de matemática na modalidade a distância”, Revista Conexão UEPG, vol. 11, nº 3, pp. 364-371, 2015. https://revistas.uepg.br/index.php/conexao/article/view/7569.

P. Lévy, As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução Carlos Irineu da Costa. 1ª ed. Rio de Janeiro: 34, 1993.

L. X. Neves, “Intersemioses em vídeos produzidos por licenciandos em Matemática da UAB”, Tese, Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2020.

M. A. K. Halliday, Language as social semiotic: The social Interpretation of language and meaning. 1ª ed. London: Edward Arnold, 1978.

K. L. O’Halloran, Mathematical discourse: language, symbolism and visual images. 1ª ed. London: Continuum, 2005.

K. L. O’Halloran, “Classroom discourse in mathematics: a multisemiotic analysis. Linguistics and Education”, v. 10, nº 3, pp. 359-388, 2000. http://dx.doi.org/10.1016/S0898-5898(99)00013-3.

K. L. O’Halloran, “The language of learning Mathematics: a multimodal perspective”. The Journal of Mathematical Behavior. Elsevier. v. 40, nº 3, pp. 63-74, 2015. https://www.sciencedirect.com/journal/the-journal-of-mathematical-behavior/vol/40/part/PA.

M. de C. Borba, H. F. L. de Almeida e T. A. de S. Gracias, Pesquisa em ensino e sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

M. Goldenberg. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. 8ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.

RAIOS E TROVÕES. Intérprete: Banda Capela e Tim Snider. Compositores: Caio Andreatta, Gustavo Rosseb, Léo Nicolosi e Pedro Gama. In: SANGUE NOVO. Intérprete: Banda Capela. São Paulo: Capela [dist. Tratore], 2015. Streaming de música Spotify, faixa 13 (3 min. e 35 seg). Disponível em: https://open.spotify.com/intl-pt/track/0pVoqBmnXHEFDjet9CUOPH?si=67994beb304c4490. Acesso em: 10 ago. 2023.

M. B. de Souza, “Vídeos digitais produzidos por licenciandos em Matemática a distância”, Tese, Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2021.

Published

2023-12-30

How to Cite

Souza, M. B. de. (2023). Students’ modes of expression in discussion forums. INTERMATHS, 4(2), 181-200. https://doi.org/10.22481/intermaths.v4i2.13650

Issue

Section

Dossier