A Formação do professor de Matemática para o ensino de Álgebra
DOI:
https://doi.org/10.22481/intermaths.v4i2.13671Keywords:
Teaching; Algebra; Initial formation; Mathematics Teachers., Mathematics Teachers.Abstract
This study presents a teaching experience in the Mathematics discipline to teach: algebra and functions in the Mathematics Degree Course at the Federal University of Roraima, this subject aims to mobilize Algebra content for future teaching practice in Basic Education. In this sense, using a case study, we analyzed the planning of the training practices used by the teacher responsible for the subject, taking as a basis the Course's Pedagogical Project, the teaching plan and the subject's syllabus. We conclude that there is a concern to discuss, in the initial training of mathematics teachers, the teaching of algebra and its peculiarities, such as: the development of algebra and its teaching, students' difficulties in the transition from arithmetic to algebra, strategies for teaching using various strategies.
Downloads
Metrics
References
Brasil, “Base Nacional Comum Curricular,” 2017. [Online]. Available: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/.
S. L. D. Fiorentini, em Investigação em educação matemática percursos teóricos e metodológicos, Campinas, Autores Associados, 2012, p. 110.
C. P. Milies, História da Algebra abstrata, São Paulo: Livraria da Física, 2022.
L. R. Booth, “As dificuldades das crianças que se iniciam em álgebra,” em As ideias da Algebra, São Paulo, Atual, 1995, pp. 23-36.
Y. S. Sperafico, B. Dorneles e C. S. Golbert, “Análise de erros na resolução de problemas envolvendo equações algébricas do 1o grau.,” BOLETIM GEPEM Nº 63 – JAN. / JUL. 2013 | 77–90, nº https://doi.editoracubo.com.br/10.4322/gepem.2014.035, pp. 77-90, 2013.
R. M. Valentino e R. C. Grando, “VII Encontro Nacional de Educaçao Matemática,” Julho 2004. [Online]. Available: http://www.sbembrasil.org.br/files/viii/pdf/04/CC10940826860.pdf. [Acesso em 20 setembro 2023].
J. K. Baumgart, História da Álgebra: Tópicos de história da matemática para uso em sala de aula., Atual, 1992.
F. U. Coelho e M. Aguiar., “A história da álgebra e o pensamento álgebrico correlações com o ensino.,” Scielo, 2018.
A. Matos, N. B. A. I. Silvestre e J. P. Ponte., “Desenvolver o pensamento algébrico atra-,” Investigación en educación matemática, pp. 505-516, 2008.
D. E. Pimentel, “Repositório Institucional UFSCar,” 13 03 2010. [Online]. Available: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4421. [Acesso em 20 setembro 2023].
A. Zabala, A prática educativa: como ensinar, Porto alegre: ArtMed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 INTERMATHS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Responsibility: The scientific content and the opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author(s).
- Copyrights: INTERMATHS.
- All content of Revista INTERMATHS/INTERMATHS journal is licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional